SELAMA ini kita hanya mendengar “Al-Asmaul Husna” cuma dinyanyikan saja. Kalau ada buku-buku agama yang menerangkan tentang “Asmaul Husna” ini hanya setakat terjemahannya saja. Memang kita jarang temui ada huraian yang detail atau pun secara “rinci” mengenai Nama-nama Allah yang Baik-Baik ini, (Asmaul Husna). Asmaul Husna ini ialah satu pengajaran “Tauhid” bagi mengenai Allah menerusi “Asmaul Husna”. Ia juga menegaskan supaya kita memohon kepada Allah s.w.t. dengan menggunakan Asmaul Husna ini. Sebenarnya ada penghuraiannya yang sangat menarik dan sangat memberi faedah dan ilmu kepada kita. Bukan setakat kita melagukan nama-nama itu, kita mestilah memahami isi kandungannya. Sebagai “mukadimahnya” apa sebenarnya yang terkandung dalam “Asmaul Husna” yang sering kita dengar menerusi Radio, TV dan dalam majlis-majlis tertentu dimana ia dilagu-lagukan. Yang penting bagi kita ialah untuk mengetahui isi yang terkandung di dalam perkataan-perkataan “Asmaul Husna’ itu. Ia mengandung Ke Agungan Allah, kebesaran, kemuliaan Allah dan Maha itu dan Maha khas bagi Allah semata-mata. Dalam masalah ini, Allah s.w.t berfirman dalam Al-Quran surah Al-A’raf ayat 180 yang mafhumnya: “Hanya milik Allah Asmaul Husna maka bermohonlah kepadaNya dengan menyebut nama-nama (yang indah) itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-namaNya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.” Pencarian Tuhan termasuk proses yang sangat tua usianya, setua usia manusia itu sendiri. Oleh kerana itu, dalam peradaban mana pun dan dimana pun, proses ini sentiasa termasuk di dalamnya. Kecenderungan untuk mendapatkan rasa aman dan mengalihkan diri dari rasa takut telah mendorong mereka untuk mengaitkan dirinya dengan sesuatu yang dianggap lebih tinggi yang kemudian dianggapkan sebagai Tuhan. Pada masyarakat primitif, sesuatu itu berasal dari kekuatan-kekuatan alam yang menampilkan diri dalam benda-benda dan sesuatu yang dianggap memiliki kekuatan. Lahirlah kepercayaan terhadap benda-benda atau dewa-dewi yang menjadi pengaruh dan kekuatan-kekuatan tersebut. Dalam konteks agama tauhid, konteks pencarian ini pun mendapat pembenaran sejarah melalui proses pencarian Tuhan yang dilakukan Nabi Ibrahim a.s. Dibandingkan utusan-utusan Tuhan lainnya, boleh jadi Ibrahimlah satu-satunya nabi yang harus mencari terlebih dahulu Tuhannya. Kemudian, dengan bimbingan Tuhan, baginda menemukan apa yang dicarinya dan mengimaninya. “...dan demikianlah Kami perlihatkan kepada Ibrahim tanda-tanda keagungan (Kami yang terdapat) di langit dan bumi, dan (Kami memperlihatkannya) agar Ibrahim itu termasuk orang-orang yang yakin. Ketika malam telah menjadi gelap, dia melihat sebuah bintang (lalu) dia berkata, ‘Inilah Tuhanku.’ Namun, setelah bulan itu terbenam, dia berkata, ‘Sesungguhnya, jika Tuhanku tidak memberi petunjuk kepadaku, pastilah aku termasuk orang-orang yang sesat.’ Kemudian, tatkala dia melihat matahari terbit, dia berkata, ‘Inilah Tuhanku, ini yang lebih besar,’ maka tatkala matahari itu telah terbenam, dia berkata, ‘Hai,kaumku. Sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan. Sesungguhnya, aku menghadapkan diriku kepada Tuhan yang menciptakan langit dan bumi dengan cenderung kepada agama yang benar dan aku bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Tuhan.” (Al-An’am: 75-79) Kerana hasil dari pencariannya tersebut, Nabi Ibrahim dikenal sebagai “Bapak Monoteisme” atau “Bapa Ketauhidan” yang diakui oleh tiga agama besar, iaitu Yahudi, Nasrani, dan Islam. Kepada baginda pulalah bersambung tali kekerabatan para utusan Allah yang hidup setelahnya.
Penemuan Nabi Ibrahim mampu membebaskan manusia dari perhambaan. Tuhan yang ditemukan Nabi Ibrahim adalah Tuhan yang melintasi suku, ras dan bangsa tertentu. Tuhan yang ditemukan Nabi Ibrahim adalah Tuhan untuk seluruh alam. Kesan penemuan Tuhan oleh baginda tidak hanya berkesan duniawi, salah satunya membawa perubahan signifikan bagi sejarah kemanusiaan, tetapi juga berkesan kepada ukhrawi. Walaupun Tuhan sudah ditemukan: siapa dan bagaimana Dia, tetapi pertanyaan manusia tentang Tuhan tidak pernah hilang dari benaknya. Untuk itulah, Tuhan mengutus para nabi pada satu kurun waktu tertentu untuk memperkenalkan siapa diriNya. Diutuskan Nabi Muhammad s.a.w. menandai berakhirnya proses pengutusan tersebut kerana risalah yang baginda bawa adalah yang paling lengkap dan menjangkau semua dimensi kemanusiaan. Dengan demikian, risalah yang dibawa Rasulullah s.a.w. dengan Al-Quran sebagai panduannya adalah risalah yang paling lengkap dan paling terperinci dalan memperkenalkan Tuhan.
Mengenal Allah Melalui Asmaul Husna
Allah adalah Awwal dan Akhir segala sesuatu. Dialah yang paling tampak dari segala dan Dialah yang berada di belakang segala sesuatu. Allah sentiasa bersama manusia dimana pun ia berada (Qaf: 16) Kehadiran manusia hanyalah kerana kehadiranNya. Kebaikan manusia sesungguhnya kerana kebaikanNya, sebagaimana bunyi sebuah hadis, “Manusia adalah citra Illahi di bumi.” Lebih jauh, Ibnu Arabi mengungkapkan bahawa penciptaan alam semesta ini berserta semua kompenan di dalamnya, termasuk manusia adalah melalui tajalli (penampakan diri) Tuhan pada alam pengamatan yang serbaganda. Penampakkan diri Tuhan ini mengambil dua bentuk, iaitu penampakkan diri secara nyata yang mengambil bentuk penampakkan diri dalam citra alam semesta. Dari dua hakaikat penampakkan Tuhan ini, manusia tidak akan pernah mampu melihat penampakkan tajalli Zat dengan mata lahiriah. Allah Aza wa Jalla terlalu sempurna untuk itu. Mata lahiriah terlalu lemah untuk memandang Zat Allah. Jangankan memandang Allah, memandang sinar matahari saja sudah tidak sanggup. Jangankan Allah, memandang yang Allah, memandang yang agak jauh saja sudah kabur. Jangankan memandang Allah, memandang angin yang berhembus pun, yang jelas-jelas dirasakan kulit, tidak mampu. Jangankan memandang Allah, memandang kayu yang dicelupkan ke air salah, tampak bengkok, padahal tetap lurus. Mata lahir sangat lemah dan sering menipu.
Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2010 di pasaran...
Sunday, July 11, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment