Tuesday, December 7, 2010

Islam Larang Dedah Aib Orang

BANYAK kisah dan cerita yang kita baca tentang mendedahkan aib orang. Dalam dunia politik, dalam dunia perniagaan, dalam bidang apa pun, kadang-kadang perbuatan keburukan orang lain akan terjadi. Tetapi yang dimaksudkan kepada pendedahan aib orang ini ialah dari segi agama. Misalnya, keburukannya kita hebahkan dengan cakap-cakap diserata tempat. Bagaimana pun, apa juga alasan yang kita katakan, tetapi mendedahkan keaiban orang adalah dilarang oleh agama. Ada disebutkan dalam sebuah hadis Nabi s.a.w. bahawa kalau kita menutup aib orang di dunia, maka kita akan menutup aib kita diakhirat nanti. Hakikatnya, semua ada aibnya sendiri. Tetapi dalam ceramah-ceramah apa pun, kadang-kadang ada orang “tersasul” membuka aib dan membuka “pekong orang lain”. Tetapi ada diantaranya bukannya “tersasul”, tetapi sengaja mendedahkan aib itu dengan alasan konon untuk menjadi iktibar kepada orang lain. Apakah dengan mendedahkan keaiban orang lain itu dibenarkan oleh Islam? Terutama dalam dunia politik, perkara yang tidak seharusnya didedahkan kepada ramai dilakukan dengan sewenang-wenangnya. Ini kerana masing-masing mahu mendapatkan “pengaruh” atau pun “kuasa” dari rakyat. Janji dapat “kuasa”, soal dedahkan keburukan orang lain seolah-olah macam dibolehkan. Ada pula yang “kaki mengampu” cuba mencari hadis-hadis yang cuba “menghalalkan cara”.
Satu lagi perkara yang sering terjadi adanya penceramah-penceramah yang mendedahkan kisah para jemaah “haji” yang kadang-kadang ada diantaranya mengalami kejadian-kejadian “aneh” apabila berada di tanah suci Makkah. Ada para jemaah yang mengalami “peristiwa” begitu merasa “malu” dengan pendedahan para penceramah. Hakikatnya, semua orang ada melakukan kesalahan, sama ada kesalahan itu besar atau pun kecil.
Ada jemaah yang ke Makkah selain memang tujuan pokok menunaikan rukun Islam yang kelima, juga mahu memohon ampun kepada Allah atas dosa-dosanya di masa lalu. Memang ada berlaku kejadian dimana para jemaah jatuh pengsan hingga beberapa hari kerana kesalahan-kesalahan yang dilakukan itu. Diceritakan pula dimana para jemaah ketika pengsan itu “bermimpi” konon diberi makan itu dan ini, seperti mana seseorang yang diseksa dalam neraka kerana kemaksiatannya. Kadang-kadang ada jemaah haji yang menceritakan kepada pegawai-pegawai berkenaan apa yang dialami semasa dia pengsan itu, tetapi janganlah pula diceritakan kepada orang lain, walau pun nama jemaah itu tidak disebutkan. Pendedahan serupa ini tentulah memalukan mereka yang berkenaan lebih-lebih lagi mereka yang mengalami peristiwa tersebut. Bukan itu saja, bahkan banyak hal suami isteri didedahkan dalam ceramah-ceramah tersebut. Memang ada berlaku, tetapi kita harus berfikir perkara itu “Satu aib orang lain” yang perlu kita jaga dengan sebaik-baiknya. Satu lagi perkara yang selalu disebut oleh ada diantara penceramah ini bagaimana seseorang itu “kaki arak”, “kaki betina”, “kaki judi”, konon disebut sebagai “Raja segala maksiat” mengalami pelbagai peristiwa yang menakutkan semasa berada di tanah suci. Pendedahan-pendedahan serupa ini memang memalukan mereka yang berkenaan, apa lagi mereka yang “makan cili”, tentulah merasakan pedasnya. Bukan itu saja, bahkan banyak hal-hal peribadi suami isteri didedahkan oleh para penceramah, kalau mereka berceramah mengenai orang-orang menunaikan haji. Walau pun pada hakikatnya ia merupakan satu kejadian yang ada kebenarannya, tetapi ia merupakan aib yang rasanya tidak perlu di beritahu atau pun menceritakan kepada umum. Mereka yang suka dan gemar menimbulkan hal-hal aib orang lain adalah dengan harapan supaya kes tersebut menjadi iktibar kepada orang lain, tetapi motif atau pun tujuan itu adalah kurang wajar sama sekali. Banyak lagi hal lain yang bleh dijadikan sebagai iktibar atau pun pengajaran. Dalam agama terutama dalam kitab suci dan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. banyak mendedahkan hal-hal yang boleh dijadikan iktibar. Kita tidak perlu lagi untuk menceritakan hal manusia sendiri untuk dijadikan sebagai iktibar atau pun pengajaran. Kalau para penceramah kita rajin membuka buku-buku agama dan kitab-kitab hadis, mereka akan menemui banyak kisah yang boleh dijadikan teladan dan pengajaran. Misalnya sebuah kitab yang berjudul “Asababul Wurud” sudah pun ada dalam pasaran. Kitab ini memuatkan mengenai latar belakang sejarah hadis-hadis Rasulullah s.a.w. Kitab ini adalah kata-kata Rasulullah s.a.w. bagi menjelaskan maksud sesuatu peristiwa atau pun kejadian yang disebut sebagai hadis. Setiap peristiwa ada sebab musababnya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2010 di pasaran...

No comments: