Wednesday, February 9, 2011

Diperonyok Dalam Liang Lahad

INI adalah satu kisah teladan untuk kita semua umat Islam. Kisah ini memang menarik. Cerita ini bukan cerita rekaan, tetapi dari seorang ustaz yang menceritakannya. Dalam masyarakat kita ini memang ada orang yang mempunyai macam-macam perangai. Perangai itu satu sifat semula jadi. Ia boleh diubah pada bila-bila masa pun.
Satu peristiwa didalam sebuah kampung, ada seorang lelaki tua meninggal dunia. Ajalnya sudah tiba, Allah perintahkan Malaikat maut, mengambil rohnya. Dia pun meninggalkan dunia yang fana ini. Bagi orang tua ini ada satu cerita disebalik kehidupannya. Apabila dia meninggal dunia, barulah rahsia itu terdedah sebagai teladan untuk orang-orang yang masih hidup untuk dijadikan sebagai iktibar. Pada hari dia meninggal dunia, menurut cerita seorang ustaz, kebetulan orang-orang yang biasa mengendalikan urusan jenazah tidak ada didalam kampung itu.
Mereka semuanya pergi keluar daerah. Ini cara kebetulan. Bukanlah sengaja diatur atau pun dibuat-buat. Apabila orang-orang yang tahu tentang selok belok pengurusan jenazah tidak ada, tentulah menimbulkan “kesukaran” kepada keluarga si mati. Orang nak mandi mayat tak ada. Orang yang nak kafankan pun tidak ada. Penggali kubur tidak ada. Lelaki ini tidak begitu dikenali dalam kampung tersebut.Tak ramai yang tahu namanya, dan tidak tahu asal usulnya. Tidak tahu apa kerjanya. Dimana dia bekerja. Pegawai ke? Ahli perniagaan ke? Tidak ada orang yang tahu apa keadaannya berada dalam kampung itu. Jadi, kematiannya tidak ada orang yang menziarahinya. Yang ada cuma anak dan saudara mara yang terdekat saja. Jiran-jiran pun tidak tahu bahawa di sebelah rumahnya ada “kematian”. Dipendekkan cerita oleh Ustaz tersebut, jenazah itu dapat juga dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan. Kemudian anak-anak dan saudara mara mengusungkanya ke tanah perkuburan untuk dikebumikan. Penggali kubur pun juga sudah diberitahu tentang adanya kematian. Kubur pun digali sebagaimana biasa ukurannya. Orang yang ditugaskan untuk membaca talqin juga sudah diberitahu tentang kematian ini. Semuanya dikelolakan oleh anak-anak si mati dan keluarga yang rapat sahaja. Bagaimana pun, beberapa kerat orang kampung yang tahu adanya kematian tersebut turut sama menziarah dan ada diantaranya menghantarnya sehingga ke tanah perkuburan. Biasanya penggali kubur akan memberi arahan kepada mereka yang membawa jenazah itu cara bagaimana untuk menurunkan jenazah itu ke liang lahad. “Berhati-hati...!”, kata penggali kubur ketika jenazah itu diangkat keluar dari keranda. Dua, atau pun tiga orang berada di liang lahad untuk menyambut jenazah itu.Di sini, berlaku satu keanehan dimana liang lahad itu tidak muat. Saiz jenazah itu lebih panjang dari lubang itu. Sedangkan penggali kubur sudah tahu semua liang lahad saiznya adalah “biasa” macam luas ukuran kubur-kubur lainnya. Kaum keluarga terutama anak-anaknya cuba memasukkannya tetapi tidak muat, kerana ianya lebih panjang dari liang lahadnya. Bila berlaku kejadian aneh serupa ini, tentulah menimbulkan kehairanan. Kenapa jadi begini? Apa dosa si mati ini? Usaha lain dilakukan untuk membolehkan jenazah itu dapat dikebumikan segera sebelum matahari terbenam. Sebelum kerja-kerja selanjutnya di buat, penggali kubur memberitahu bahawa kubur yang digali itu ukurannya samalah dengan liang lahad orang lain.
Kemudian penggali kubur memanjangkan lagi liang lahad mengikut saiz mayat tadi. Bila liang lahad itu selesai digali atau pun dikorek, maka jenazah itu diangkat semula untuk dimasukkan ke liang tersebut. Sekali lagi mereka yang hadir menjadi hairan, kerana mayat tersebut tidak juga boleh masuk ke dalamnya, kerana mayat itu lebih panjang lagi dari liang lahad tersebut. Sedangkan penggali kubur sudah pun memanjangkan saiz liang itu mengikut saiz mayat yang semakin memanjang pada anggapan mereka.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2011 di pasaran...

No comments: