Wednesday, February 9, 2011

Tiga Wanita Yang Diberi Kebebasan Oleh Rasulullah s.a.w.

MAKKAH sebelum Islam dikenal mengamalkan sekatan terhadap kaum wanita. Hak-hak mereka banyak diabaikan. Antara lain, kelahiran bayi perempuan dianggap mencoreng arang di muka, yang membawa malu tiada terhingga. Sehingga Umar bin Khattab sendiri di zaman kejahilannya, menanam bayi perempuannya hidup-hidup. Demikian juga dengan lelaki lainnya pada waktu itu. Bila, Islam datang di bumi yang tandus dan panas ini, ianya menyiramkan kesejukan dan peraturan hidup baru yang lebih indah. Para wanita yang dulu tak diakui darjat dan mertabatnya, diberi kedudukan yang sangat tinggi oleh Islam. Bagaimana tidak, seorang anak diwajibkan memuliakan ibunya tiga kali dibanding ayahnya yang sekali; dikenalkannya hadis ‘syurga di bawah telapak kaki ibu, al-Jannatu tahta akhdamil ummahat.’ Tidak hanya itu, Islam juga datang dan memberikan hak kepada wanita, yakni memberikan mertabat kemanusiaan; menetapkan kebebasan dalam keperibadiannya; serta mengakui kebebasannya dalam mengelola hak miliknya. Di bawah kepemimpinan “uswatun khasanah Nabi Muhammad s.a.w.”, keindahan Islam menata dengan indahnya. Di masa ini, tidak benar jika Islam dianggap mengekang kebebasan wanita, bahkan sejak awal Islam telah memberikan kebebasan kepada kaum hawa. Kerana majunya keadaban Islam, penyelidik Islam Marshal G. Hodgson mensifatkan Islam semasa Nabi s.a.w. sebagai masa yang mendahului zamannya. Setakat sekarang ini, jejak mutiara dari masa kenabian itu menjadi pelajaran indah bagi wanita. Inilah kisah tiga orang wanita – Khasana binti Khadzdzam, Barirah dan Kahulah binti Malik – yang mencerminkan adanya hak dan kebebasan yang di perkenalkan oleh Rasulullah s.a.w.

Kisah Khansa binti Khadzdzam
Khansa binti Khadzdzam adalah keturunan Bani Amr bin Auf bin Aus. Sebagai seorang wanita dewasa, Khansa pernah dilamar oleh dua orang lelaki: pertama oleh Abu Lubabah bin Mundzir, seorang pejuang dan sahabat Rasul; dan kedua, seorang lelaki dari kerabat ayahnya. Khansa sendiri tertarik dengan Abu Lubabah, sedangkan ayahnya lebih tertarik dengan anak bapa saudaranya. Akhirnya Khansa hendak dinikahkan dengan anak bapa saudaranya itu. Namun Khansa tetap tidak bersedia, dan mengadukan persoalan ini ke hadapan Nabi s.a.w., seraya berkata, “Sesungguhnya ayah saya telah memaksa saya, untuk berkahwin dengan orang yang diinginkannya, sedangkan saya sendiri tidak mahu.” Jawab Nabi s.a.w., “Laksanakan apa yang diperintahkan oleh ayahmu.” Lalu Khansa kembali berkata, “Saya tidak suka dengan hal tersebut.” Nabi s.a.w. berkata, “Kalau begitu, pergilah dan menikahlah kamu dengan orang yang kamu sukai.” Selanjutnya Khansa berkata, “saya tak menolak dengan apa yang diingini oleh ayah saya, namun saya ingin agar orang-orang tahu bahwa ayah tidak boleh ikut campur dengan urusan anaknya dalam masalah ini.” Dari kisan ini, sejak zaman Nabi s.a.w. wanita sudah di beri hak dan kebebasan memilih pasangannya. Seorang “wali” tidak berhak memaksa anaknya untuk berkahwin dengan orang yang tidak dicintainya. Atas dasar itulah Rasulullah menghalang perkahwinan Khansa binti Khadzazam. Rasulullah bersabda: “Seorang janda tidak boleh dinikahkan sebelum diminta pertimbangan (musyawarah) dan seorang gadis tidak boleh dinikahkan sebelum di minta persetujuannya.” (HR. Bukhari, Muslim)

Kisah Barirah
Barirah turut mewarnai kisah wanita yang juga diberi kebebasan dalam menentukan pasangan hidupnya. Dia adalah seorang hamba wanita dari Habsyah. Tuannya bernama Utbah bin Abu Lahab yang kemudian mengahwinkannya dengan seorang ‘hamba’ bernama Mughits. Sebenarnya Barirah tidak rela dijodohkan dengan ‘hamba’ tersebut, namun dia tidak boleh menolaknya kerana statusnya sebagai ‘hamba’ yang harus menuruti perintah tuannya. Hal itu kemudian diketahui oleh Aisyah r.a. hingga dibelilah Barirah dan dibebaskannya. Setelah bebas, Rasulullah s.a.w. berkata kepadanya, “Kamu telah bebas, maka kamu telah berhak atas dirimu dan kamu bebas memilih.” Lalu Barirah memutuskan untuk bercerai dari suami yang tidak dicintainya. Pada saat yang sama, si suami ternyata mengekorinya sambil menangis merayu, namun Barirah tidak menghiraukannya. Melihat hal itu Nabi s.a.w. lalu berkata kepada Barirah, “Takutlah kepada Allah, sesungguhnya dia adalah suamimu dan ayah dari anakmu.” Barirah menjawab, “Apakah Baginda Rasulullah menyuruh saya?” Rasulullah berkata lagi, “Saya hanya menyarankan saja.” Dia berkata, “Kalau begitu saya sudah tidak ada kepentingan lagi dengannya.” Konon suaminya memang tidak memperlakukan Barirah dengan baik sehingga ia merasa tertekan dengan perangai suaminya itu. Kisah Barirah di atas membuktikan bahawa Islam telah memberikan kebebasan bagi kaum wanita untuk menentukan jalan hidupnya. Kebebasan menentukan rumahtangganya, kebebasan yang menghantarkannya menuju kehidupan yang damai dan tenteram. Sesungguhnya suatu toleransi yang tak ternilai dalam sejarah umat manusia.

Kisah Khaulah binti Malik
Dia seorang sasterawati yang ulung sekaligus salihah. Ia selalu mengadukan segala permasalahannya kepada Allah s.w.t. dan RasulNya. Perkataannya didengar oleh Allah dari langit ketujuh. Berawal dari kisah perseteruannya dengan suaminya, Allah s.w.t. menurunkan surat Al-Mujadalah tentang hukum “Dzihar”.
Khaulah adalah isteri dari Aus Ibnu Shamit, seorang suami yang sudah lanjut usia, buruk perangainya dan menjemukan. Pada suatu hari suaminya mengajaknya ‘bersama’, namun ia menolaknya dengan beberapa alasan. Lalu suaminya marah, dan berlaka, “Bagiku, kamu tak ubahnya seperti punggung ibuku.” Setelah itu dia keluar dari rumah dan duduk sebentar bersama kaumnya di halaman. Kemudian dia masuk ke rumah dan mengajak Khaulah ‘bersama’ kembali. Seketika itu Khaulah berkata, “Tidak, demi Allah, jangan cuba-cuba mendekatiku. Kamu telah mengeluarkan kata-kata itu. biarkan Allah dan RasulNya yang menghukum kita.” Namun suaminya tetap berkeras akan keinginannya hingga Khaulah mengalahkannya dan berhasil lari darinya, hingga sampai di rumah Rasulullah. Di hadapan Rasulullah, Khaulah menceritakan apa yang terjadi antara dia dan suaminya. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Wahai Khaulah, suamimu adalah orang yang sudah tua, maka sabar dan bertawakalah kepada Allah.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2011 di pasaran...

No comments: