Wednesday, February 9, 2011

Ulama Wahabi Jawab Fitnah

SELAMA ini, sebahagian dari umat Islam hanya dapat membaca dan mendengar berita-berita “yang bersifat fitnah” yang dilontarkan kepada “Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab”, atau lebih dikenali dengan panggilan “Wahabi”. Diantara berita yang bersifat fitnah itu termasuklah beliau mahu meruntuhkan “kubah” yang ada di Masjid Nabawi atau pun mahu meruntuhkan “Hujrah al-Rasul”, Makam Rasulullah. Yang membuat tuduhan-tuduhan tersebut adalah kalangan ulama yang tidak tinggi ilmu pengetahuan mereka dalam bidang-bidang agama, lebih-lebih lagi dizaman mutakhir ini, ramai tokoh agama “mengkafirkan” orang-orang yang berfahaman Wahabi.
Golongan ini bolehlah dianggap sebagai “golongan keledek gheboi” yang barang kali tidak pernah membaca kitab-kitab lain, selain hanya membaca kitab-kitab yang dikarang oleh para ulama yang tidak suka kepada Syeikh Muhammad Abdul Wahab ini. Baru-baru ini saya menemui sebuah kitab agama dihasilkan oleh ulama besar dunia yang berasal dari Makkah, dan apabila saya membaca “manaqibnya” didapati, ulama ini susur galurnya terus dari keturunan Sayyidun Hassan ibn Sayyuduna Ali r.a. Nama ulama yang tersohor itu ialah Sayyid Muhammad ibn Alawi ibn Abbas ibn Abdul Aziz al Maliki al Hassani. Beliau terkenal sebagai keluarga ulama di Makkah. Beliau dilahirkan di Makkah. Dalam kitab tersebut telah menyiarkan satu surat dari Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab kepada seorang “Pendakwah” yang terkemuka di Arab Saudi yang juga seorang ulama terkenal. Nama pendakwah tersebut ialah Abdullah Ibnu Suhaim Motowwi yang juga seorang ahli al Majma’ah. Isi surah tersebut tidak panjang. Cuma memberitahu pendakwah tersebut tentang tuduhan dan fitnah yang dilemparkan kepadanya oleh mereka yang tidak suka dengannya. Tetapi yang menariknya, jawapan dari Tuan Syeikh Imam Muhammad bin Abdul Wahab ini terlalu ringkas dan pendek dengan hanya memetik sebuah firman Allah sebagai jawapannya. Ulama besar Makkah ini menyifatkan Syeikh Muhammad Abdul Wahab sebagai “Imam Tauhid”, pemimpin orang-orang yang mentauhidkan Allah mengungkapkan kata-kata yang cukup tajam, penuh dengan kebijaksanaan sehingga dakwahnya tersibar di seluruh pelusuk dunia. “Cara jalan dakwahnya masyhur baik disisi golongan intelek mahu pun orang awam. Syeikh Imam Abdul Wahhab ini mempunyai pendirian yang penting dan pendapat yang bijaksana,” katanya. Syeikh Imam Abdul Wahab ini menulis surat kepada ulama terkemuka ini bagi menerangkan akidahnya yang dituduh berbagai oleh orang-orang suka menaburkan fitnah. Suratnya seperti berikut: “Setelah jelas hal ini, maka perkara-perkara buruk yang menyebabkan nama saya tercemar diantaranya hanyalah “dusta” belaka. Tuduhan-tuduhan mereka kepada saya:
“Saya menilai kitab-kitab Mazhab yang empat sebagai “bathil”. Mereka juga menuduh saya sebagai berkata: “Sesungguhnya manusia sejak 600 tahun tidak mengikuti sesuatu yang benar. “Mereka juga menuduh saya mengaku melakukan ijtihad atau berlagak sebagai mujtahid. Mereka mengatakan saya telah keluar dari bertaklid.
“Mereka juga mengatakan bahawa saya pernah berkata: “Perselisihan diantara ulama itu adalah bala.” “Mereka juga mengatakan saya mengkafirkan orang yang bertawassul dengan orang-orang salih. Mereka juga menuduh saya mengkafirkan al Busairi, kerana berkata: “Wahai semulia-mulia makhluk!” “Mereka menuduh saya berkata: “Jika saya mampu meruntuhkan “Hujrah al Rasul (Maqam Rasulullah s.a.w.) sudah pasti saya akan menghancurkannya, dan jika saya berkuasa menguasai Kaabah, sudah pasti saya akan mengambil saluran airnya (yang dibuat daripada emas) dan menggantikannya dengan saluran yang diperbuat dari kayu.” “Mereka juga menduduh saya mengingkari perbuatan ziarah “maqam Nabi” Muhammad s.a.w. Dalam tuduhan yang lain, mereka mengatakan, saya mengingkari ziarah kubur kedua orang tua, dan kubur-kubur yang lain. “Saya juga dituduh mengkafirkan orang yang bersumpah dengan selain Allah.” Inilah “dua belas” (12) masalah yang dinisbahkan dan dituduh kepada saya. Demikianlah tuduhan yang dilemparkan kepada Muhammad bin Abdul Wahab, yang dituduh juga membawa dan menganut fahaman “Wahabi” yang setengah dari kita di Malaysia menyifatkannya sebagai “fahaman yang sesat”.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2011 di pasaran...

No comments: