Wednesday, February 9, 2011

Siapa Beri Nama Kepada Malaikat Munkar-Nakir?

MASALAH malaikat yang bertanya dalam kubur pun, kadang-kadang menimbulkan isu dikalangan ulama kita. Mereka berselisih dalam masalah ini. Dalam sebuah kitab agama ada menyebutkan dan pertikaikan nama “Dua Malaikat” tersebut yang bertanya mayat dalam kubur. Kata penulis kitab itu: “Siapa yang memberi nama malaikat itu? Dalam kitab manakah ada disebutkan namanya “Munkar dan Nakir”? Dalam isu ini cuma disebut bahawa “dua malaikat” akan datang bertanya si mayat sebaik-baik saja dikuburkan dan orang-orang mengiringinya pulang kerumah masing-masing. Maka datanglah “dua Malaikat” bertanya, dan tidak pula disebut nama dua malaikat itu sebagai “munkar dan nakir”. Apapun, kita tidak perlu pertikaikan namanya, tetapi yang penting bagi kita umat Islam “YAKIN” dengan penuh keimanan bahawa perkara itu akan terjadi. Dimana akan berlaku dua malaikat akan bertanya kepada mayat tersebut. Soal nama tidak perlu dipertikaikan. Dalam kitab agama mengenai pertanyaan “Munkar Nakir” ini ada dinukilkan begini: “Apabila jenazah sudah dimasukkan ke dalam kubur, rohnya dikembalikan ke jasadnya sehingga dia dapat mendengar dan merasa akan sesuatu. “Namun tidak sama dengan keadaan pada waktu hidup didunia. Menurut keterangan hadis, mayat itu masih mendengar gesekan kasut orang yang menguburkannya ketika mereka melangkah kakinya meninggalkan kuburan itu. “Setelah semua orang yang menguburkannya itu pulang, datanglah dua malaikat menjumpai mayat. Bagi malaikat tidak ada kesulitan untuk masuk ke dalam kubur sekali mayat itu dipagar dengan besi waja. “Malaikat adalah makhluk halus, maka semua benda padat dan benda keras yang ada di dunia ini bagi mereka semacam tidak ada. “Malaikat bebas terbang ke sana sini menembusi udara, gunung, batu-batuan dan bangunan. Jadi, bagi mereka benda-benda keras yang ada ini semua sama dengan udara, atau air bagi ikan di air. “Setelah Munkar dan Nakir menjumpai mayat, mereka terus mendudukannya seraya mengemukakan pertanyaan yang bertubi-tubi. Mereka bertanya dengan menggunakan bahasa Arab, bukan bahasa yang lainnya (Ajam).” Kalau kita lihat orang yang pandai bahasa Inggeris sungguh senang, kerana bahasa itu adalah bahasa antara bangsa dan digunakan di seluruh negara. Kerana bahasa Inggeris adalah bahasa yang diiktiraf oleh dunia. Namun demikian apabila seseorang sudah sampai di pintu kubur, bahasa Inggeris yang dia miliki itu tidak berguna lagi kerana Malaikat yang ditugaskan Allah itu akan menyoal mayat dengan bahasa Arab. Memang keistimewaan bahasa Arab itu diiktiraf di dunia dan di akhirat. Jadi, datanglah malaikat Munkar dan Nakir menyoal mayat dengan menggunakan bahasa Arab. Perkara-perkara yang mereka tanya, antara lain maksudnya:
• Siapa Tuhanmu?
• Siapa Nabimu?
• Apa agamamu?
• Apa ikutan (panduanmu)?
• Ke mana kiblatmu?
• Siapa saudaramu?
Orang-orang Mukmin dan beramal salih akan sanggup menjawab soalan di atas dengan betul sekalipun tidak pernah dia hafal atau dia tidak pandai bahasa Arab. Orang-orang yang beramal salih akan menjawab:
• Tuhanku ialah Allah
• Nabiku ialah Muhammad (s.a.w.)
• Agamaku ialah Islam
• Panduanku ialah al-Quran
• Kiblatku ialah Kaabah
• Saudaraku ialah
kaum Muslimin dan Muslimat.
Setelah dia menjawab soalan ini dengan betul, ada lagi pertanyaan terakhir, iaitu: “Apakah anda kenal seorang yang diutus kepadamu; orangnya besar tinggi, hidungnya mancung, kulitnya kuning langsat dan sebagainya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Februari 2011 di pasaran...

No comments: