Tuesday, April 10, 2012

Bidaah: Rejab, Syaaban Bulan Kenduri Arwah?

SOAL menokok tambah dalam agama terutama dalam perkara ibadah yang sudah Allah syariatkan sering dipertikaikan orang kerana ia dianggap sebagai bidaah. Hakikatnya, tidak semua yang baru itu bidaah. Ia hanya dianggap bidaah apabila dikaitkan dengan ibadah sahaja, dan memang tidak didapati nas atasnya dari Al-Quran mahu pun hadis Nabi s.a.w. Oleh kerana banyak kesilapan yang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu terutama dari mereka yang tugasnya menyampaikan ilmu agama telah mengambil hadis-hadis dari sebarang kitab. Pengkaji-pengkaji hadis berpendapat bahawa kesilapan-kesilapan yang dilakukan oleh para da’i tentang hadis-hadis yang dibacanya tidak dikaji atau diteliti lebih dahulu. Mereka yang melakukan kesilapan-kesilapan ini boleh diibaratkan sebagai seorang pencari kayu api diwaktu malam. Mereka yang mengambil hadis-hadis Nabi s.a.w dari sebarang kitab yang mereka temui, dari sebarang tulisan yang mereka baca, atau dari sebarang orang yang mereka dengari, tanpa berusaha mengetahui sumber hadis itu.
Mereka tidak perihatin siapakah dari kalangan penulis-penulis kitab yang dipercayai yang memindahkannya ke dalam kitab mereka dan sahabat manakah yang meriwayatkannya? Kemudian, apakah hadis itu sahih, daif, diterima atau ditolak? Adakah ia sesuai untuk dijadikan hujah di dalam sesuatu masalah atau tidak?
Adakah ia sesuai untuk disebut dihadapan semua orang yang mempunyai keupayaan memahami yang berbeza atau ia tidak sesuai disebut melainkan kepada orang yang mempunyai tahap pemahaman yang tertentu? Pengkaji-pengkaji hadis ini berpendapat bahawa mereka pernah mendengar ada khatib membaca khutbah Jumaat di beberapa masjid dalam beberapa buah negeri, dimana mereka telah dikejutkan dengan hadis-hadis yang dinasabkan kepada Nabi S.a.w. sedangkan sanad, matan (isi hadis) dan maknanya adalah ditolak. Maka di sinilah punca bermulanya masalah bidaah yang ditokok tambah dalam soal ibadah, kerana setengah-setengah dari imam-imam dan para da’i membacakan hadis-hadis yang tidak sahih. Sedangkan kalau dikaji lebih dahulu hadis sebelum dibaca, hadis tadi tentulah tidak jadi demikian. Maka dengan itu wujudlah ibadah-ibadah khas dalam menyambut Nisfu Syaaban, dimana orang ramai disuruh membaca Yasin tiga kali. Maka diberitahu bahawa pembacaan tiga kali itu akan menghapuskan dosa-dosa kita yang telah lalu, dan yang akan datang.

Selanjutnya dapatkan Hidayah April 2012 di pasaran...

No comments: