Tuesday, April 10, 2012

Menjadi Sufi Dengan Berdagang

SIAPA saja yang meyakini Nabi s.a.w. adalah Waliyullah (Wali Allah) tertinggi pasti tak dapat menafikan kenyataan Nabi s.a.w. yang seorang pedagang. Nabi s.a.w. sudah berdagang sejak usia 12 tahun di pasar ‘Ukaz, Makkah. Sudah banyak bumi yang baginda pijak kerana aktiviti berdagang ini: Yaman, Bahrain, dan Syria. Nabi tumbuh menjadi Nabi mulia dan Wali tertinggi dalam aktiviti berdagang, bukan yang lain.
Kita tahu baginda bergelar al-Amin dan gelar ini baginda raih dalam aktiviti berdagang. Kejujuran baginda yang masyhur itu punya makna mendalam. Itulah ikrar tauhid yang menggetarkan sekaligus menjadi asas akhlak Islam yang utama. Baginda mengikrarkan, Allah adalah Maha segalanya yang meliputi hidup. Nabi tak pernah berbohong dalam urusan jual beli sebab hati suami Khadijah itu mengakui Allah sentiasa hadir, melihat (Bashir) dan mendengar (Sami’). Tauhid yang terpancang dalam jiwa seorang salik memang akan membuatnya sedar bahawa ia ditatap terus-menerus secara langsung oleh Allah s.w.t. Keadaan ini adalah keadaan Ihsan yang berkesan juga pada kesungguhan baginda dalam bekerja. Ingat, sejarah mencatat, Nabi berjaya memimpin perniagaan milik Khadijah a.s. dan menghasilkan keuntungan yang besar. Semua gerak Nabi adalah ibadah. Jangan berfikir ibadah hanya solat dan puasa saja. Aktiviti yang berhubungan dengan manusia (muamalah) juga adalah ibadah. Peribadi mukmin sejati tampak tak hanya saat dia solat dan berada di masjid, tapi juga saat dia bekerja, berbisnes dan mencari rezeki. Allah berfirman, “Katakanlah: “Hai kaumku, bekerjalah sesuai dengan keadaanmu, sesungguhnya Aku akan bekerja (pula), maka kelak kamu akan mengetahui siapa yang akan mendapat seksa yang menghinakannya dan lagi ditimpa oleh azab yang kekal.” (QS. Az-Zumar [39]: 39-40) Menurut Quraish Shihab, dalam ayat ini Allah memerintahkan Nabi Muhammad menyeru kepada kita agar bekerja secara terus-menerus sesuai keadaan, kemampuan dan melakukan aneka kegiatan positif guna terus meningkatkan diri. Kita tak boleh statis dan harus terus-menerus mengembangkan diri sebab masalah hidup juga berkembang. Nabi s.a.w. bersabda, “Mencari rezeki halal merupakan kewajipan sesudah kewajipan beribadah.” (HR. Thabrani dalam Al-Jami’ as-Shagir).

Berbisnes Tanpa Batas, Beribadah Tanpa Jemu
Agama Islam menganggap suci dan mulia amal duniawi termasuk mencari rezeki. Ia juga dipandang sebagai jihad di jalan Allah. Selain itu, ia akan mendatangkan ampunan dari Allah s.w.t. bila diikuti dengan niat yang benar dan disertai hati yang ikhlas. Sekalipun mencari rezeki dapat menyebabkan seseorang letih dan merasakan kepenatan, tapi ada keberkatan yang akan diraih. Nabi s.a.w. bersabda, “Barang siapa merasa letih kerana mencari rezeki halal, maka ia akan diampuni”. (HR. Ibnu ‘Asâkir). Dengan berdagang, kita dapat memiliki harta dan dengannya kita boleh bersedekah, membuka lapangan pekerjaan dan menjadi mata air bagi orang sekelilingnya. Ada jalan yang mudah bagi orang-orang seperti ini di dunia dan akhirat. Sebaliknya, pada mereka yang malas dan bakhil, mereka akan mendapat kesukaran di dunia dan akhirat pula. Islam sendiri tak pernah memandang kekayaan sebagai penghalang dalam ber-taqarrub (mendekatkan diri) kepada Allah. Bahkan sebaliknya, Islam meletakkan harta sebagai sarana ibadah. Hadis riwayat Ahmad dari Amr bin ‘Ash bahkan menyebut sebaik-baik harta adalah yang berada di tangan orang salih, sebab akan sangat bermanfaat sekali harta di tangan orang yang tepat. Nabi juga menyebut orang-orang kaya sebagai pihak yang mendapat pahala yang banyak, bahkan disebutkan mendapat nikmat yang abadi (HR. Bukhari-Muslim). Orang kaya yang bersyukur memiliki keutamaan yang seimbang dengan orang fakir yang bersabar. Kekayaan, kesejahteraan kehidupan, dan kecukupan harta, adalah juga pahala, balasan terhadap amal salih dan jihad. Kefakiran, kelaparan, kesempitan rezeki dan kesempitan hidup bukan hanya bermakna ujian, tapi juga seksaan yang disegerakan Allah di dunia bagi orang-orang yang menyimpang dari jalan lurus.
Di surat Hud ayat 52, dikisahkan Nabi Hud menyeru kaumnya untuk bertaubat agar hujan yang merupakan rahmat dan sumber rezeki, turun dengan lebat. Hal sama juga diserukan kepada Ahlul Kitab dalam surat al-Maidah ayat 66, dimana jikalau mereka sungguh-sungguh menjalankan ajaran Nabi mereka, maka Allah akan membuat mereka mendapatkan makanan dari bawah kaki mereka. Jadi ada muatan pahala dan ampunan dosa dari setiap harta yang diraih seseorang sebagai bukti kurnia Allah s.w.t. Aspek kebajikan yang terkait dengan datangnya harta juga kita ketahui bersama terdapat dalam pembahasan mengenai takwa. Siapa saja yang bertakwa, akan mendapatkan rezeki lewat jalan yang tak terduga-duga. (QS. Ath-Thalaaq: 2-3). Dikisahkan dalam hadis riwayat Imam Bukhari, ketika Nabi Ayub a.s. sembuh dari sakit, ditaburkan kepadanya potongan emas sebesar tulang belalang. Lalu ia memasukan ke dalam kantongnya dan meminta tambahannya. Dikatakan kepadanya, “Apakah engkau tidak merasa kenyang?” Lalu ia berkata.”Wahai Tuhanku, hanya orang fakir yang kenyang dengan anugerahMu”. Dalam satu riwayat, “tidak ada rasa cukup bagiku dari keberkahanMu”. Sa’id bin Musayyib berkata, tidak ada kebaikan bagi orang yang tidak mencari harta. Dengan harta, ia boleh membayar hutangnya dan menjaga kehormatannya. Jika meninggal dunia, maka ia boleh meninggalkan warisan sebesar empat ratus dinar.

Selanjutnya dapatkan Hidayah April 2012 di pasaran...

No comments: