Thursday, October 10, 2013

Umat Muhammad Dapat Keutamaan Di Akhirat Nanti

SOAL masuk syurga atau tidak pun bagi seseorang itu, janganlah kita pertikaikan dan jadikan sebagai isu.
Sama ada seseorang itu masuk syurga atau tidak, terpulang kepada Allah s.w.t. menentukan sendiri.
Sebagai umat Islam yang beriman kepada “Hari Akhirat”, kita janganlah cuba masuk campur urusan Allah s.w.t. itu sendiri. Urusan masuk syurga itu bukanlah urusan akal dan urusan manusia menilainya sendiri.
Masuknya seseorang itu juga bukanlah kerana amal ibadatnya, tetapi masuknya seseorang itu ke dalam syurga kerana “Rahmat Allah”. Tidak seorang pun, sama ada dia seorang “Wali”, seorang “Solihin”, seorang yang “berkaramah” dan “Tabi’en” dimasukkan ke dalam syurga bukan kerana “ketaatannya”, tetapi semata-mata “Rahmat Allah” Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Kita sebagai umat Islam ikut sahaja perintah Allah. Apa yang Allah perintahkan dan Nabi s.a.w. ajarkan, hendaklah kita buat. Apa yang dilarang, kita tinggalkan. Soal Syurga yang menjadi hak mutlak Allah s.w.t. jangan kita cuba mempermainkan, untuk cari pengaruh itu dan ini, seolah-olah kita permainkan “Anugerah” Allah, satu janji Allah kepada umat Islam yang paling tertinggi sekali nilainya. Itulah satu-satunya negeri, satu tempat akhir yang menjadi matlamat umat Islam yang beriman. Kita sebagai umat Islam memang dilarang sama sekali cuba mencampurkan urusan harian dengan urusan agama, akibatnya akan memudaratkan agama dan umah itu sendiri. Kadang-kadang ada golongan orang-orang politik suka bercakap perkara-perkara yang bukan sepatutnya dia bercakap. Oleh kerana masing-masing mahu mencari pengaruh, mahu mencari pengikut, terpaksa bercakap perkara-perkara yang  menjadi “Hak Allah”, dijadikan sebagai hak sendiri. Kerana soal masuk Syurga itu adalah menjadi hak mutlak Allah, kenapa pula kita membuat janji sesama insan? Soal masuk Syurga ini, ada satu riwayat diceritakan: “Ada seorang paling alim, tidak pernah melakukan dosa sejak dia akil baliqh. “Orang ini sentiasa taqarub, dan mendekatkan diri kepada Allah dengan amal salihnya.
“Apabila dia meninggal dunia, maka Allah memberitahu kepada malaikat: “Masukanlah orang ini ke dalam syurgaKu dengan RahmatKu. “Tetapi orang ini protes. Katanya: “Aku mahu masuk syurga atas amalku, kerana aku beribadah dari sejak aku akil baliqh, dan tidak pernah membuat dosa.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Oktober 2013 di pasaran...

No comments: