Thursday, March 13, 2014

Bagaimana Orang Sakit Menunaikan Puasa?

PUASA menurut bahasa adalah menahan diri dari sesuatu baik dari makanan atau berbicara. Menurut bahasa Arab orang menahan diri untuk tidak berbicara atau berkata-kata juga disebut berpuasa. Adapun puasa menurut agama adalah menahan diri dari hal-hal yang membatalkannya mulai dari terbitnya fajar sodiq (masuknya waktu subuh) hingga terbenamnya matahari (masuknya waktu maghrib) Orang sakit boleh meninggalkan puasa. Yang dimaksud di sini adalah apabila sakit yang dideritai dapat membahayakan seseorang manakala ia harus berpuasa. Hal ini tentu dapat diketahui berdasarkan keterangan doktor yang menyebutkan bahawa penyakit akan bertambah parah atau lama sembuhnya jika ia puasa atau berdasarkan pengalamannya sendiri setiap kali berpuasa penyakitnya bertambah parah. Dalam hal ini tidak terbatas kepada orang sakit saja akan tetapi siapapun yang lagi berpuasa lalu menemukan dirinya lemah dan tidak mampu untuk berpuasa dengan keadaan yang membahayakan terhadap dirinya maka saat itu pun dia boleh membatalkan puasanya. Akan tetapi ia hanya boleh makan dan minum seperlunya kemudian wajib menahan diri dari makan dan minum seperti layaknya orang puasa. Sakit merupakan uzur puasa berdasar firman Allah: “Barang siapa diantara kamu dalam keadaan sakit atau sedang bepergian...” (QS. al-Baqarah: 185) Seseorang yang dalam keadaan sihat namun dia khuatir bila puasa akan menjadi sakit menurut ulama Hanafiyah dan Malikiyah (berbeda dari Syafi’iyah dan Hanbaliyah), dia dihukumi sama dengan orang sakit.
Demikian pula jika seseorang mempunyai dugaan kuat bila ia puasa maka akan mematikan fungsi salah satu pancainderanya, misal, maka wajib hukumnya membatalkan puasanya. Ulama Hanafiyah menambahkan, dalam peperangan yang melelahkan seseorang boleh tidak berpuasa agar boleh menghadapi musuh dengan keadaan yang fit (siap siaga). Sebagaimana yang pernah dilakukan Rasulullah pada peristiwa Fathul Makkah (penaklukan Kota Makkah). Menurut jumhur ulama, orang yang sakit tidak diwajibkan niat berbuka. Lain dengan ulama Syafi’iyah yang mewajibkan hal itu. Namun, jika orang yang sakit tersebut tetap berpuasa maka puasanya dianggap sah. Pertanyaannya mungkin adalah, manakah yang lebih baik bagi orang yang sakit, tetap berpuasa atau boleh berbuka? Menurut Hanafiyah dan Syafi’iyah mereka boleh berbuka atau tetap berpuasa, sementara menurut Hanbaliyah sunnat bagi mereka berbuka dan makruh berpuasa. Di pihak lain Malikiyah mengatakan ada 4 ketentuan bagi puasanya orang sakit :
1. Jika ia tidak boleh sama sekali berpuasa, atau puasanya akan memperparah keadaan, atau bahkan menyebabkan kematiannya maka wajib baginya untuk berbuka.
2. Jika ia boleh berpuasa walaupun dengan susah payah maka boleh baginya untuk berbuka.
3. Jika ia mampu berpuasa namun masih khuatir akan kesihatannya, ada dua pendapat dalam hal ini, antara boleh dan tidak.
4. Jika ia boleh berpuasa tanpa khuatir sedikit pun, maka menurut jumhur ulama ia tidak boleh berbuka.
5. Jika seseorang yang sakit atau musafir berniat puasa pada pagi harinya dan ternyata di siang hari uzurnya hilang, maka dia tidak boleh berbuka, sementara jika ia tidak berpuasa di pagi harinya maka ia boleh tetap berbuka. Jika seseorang meninggalkan puasa baik kerana sakit atau uzur yang lain dan dia belum mengqadha’nya hingga datang Ramadan lagi, menurut Syafi’iyah dia wajib mengqadha’ dan membayar kafarah iaitu memberi makan sebanyak 1 mud untuk satu hari puasa yang ditinggalnya kepada orang miskin. Lain halnya jika uzurnya tersebut belum berakhir hingga datang Ramadan berikutnya, maka diwajibkan mengqadha’ saja.

A. Memahami Jenis Penyakit
Orang sakit termasuk orang yang istimewa, sehingga diperbolehkan untuk tidak berpuasa di bulan Ramadan. Sakit yang membolehkan berbuka adalah sakit yang menyebabkan si penderita tidak mampu lagi untuk melaksanakan puasa atau bila ia berpuasa justeru menambah keuzuran (menambah parah) keadaannya, memperlambat kesembuhan, atau bahkan dikhuatirkan menyebabkan kematian. Maka, jika seseorang menderita penyakit-penyakit ringan, semacam kudis, selsema, tidak boleh membatalkan puasanya. Dengan kata lain ia tetap wajib berpuasa di bulan Ramadan. Dalam hubungan ini, kita terkadang menjumpai banyak orang ambil mudah dalam menentukan boleh atau tidaknya berpuasa, sesuai dengan selera masing-masing. Padahal, dalam hal ibadah, kita harus melakukan penuh berhati-hati. Oleh kerana itu, bagi penderita penyakit tertentu sebaiknya melakukan pemeriksaan kepada doktor apakah dengan puasa, penyakit yang diderita akan semakin parah, biasa-biasa saja, atau bahkan membahayakan. Bila doktor yang ahli (pakar) sesuai bidangnya berkata, bahawa puasa membahayakan kesihatan maka sebaiknya menghentikan puasa adalah jalan yang paling tepat. Keadaan kesihatan yang harus melakukan konsultasi kepada doktor adalah:
a. Penyakit darah tinggi dengan komplikasi stroke, ginjal, jantung koroner atau diabetes.
b. Penyakit ginjal kronik seperti gagal ginjal kronik serangan akut.
c. Ibu yang hamil dengan komplikasi hiperemesis gravidarum (sering muntah), hipertensi, pertumbuhan janin terganggu dan keadaan lainnya
d. Penyakit diabetes jenis tertentu dengan komplikasi
e. Penyakit paska stroke dengan komplikasi diabetes, tekanan darah tinggi, penyakit jantung
f. Penyakit jantung koroner dengan komplikasi
g. Penyakit asma berat atau PPOM (Penyakit Paru Obstruktif Menahun) yang sering saja serangan akut.
h. Penyakit hati kronik seperti hepatitis B atau Hepatitis C dengan komplikasi perdarahan saluran cerna dan lainnya
i. Penyakit SLE dengan komplikasi
j. Dan berbagai keadaan penyakit kronik lainnya
Dalam menentukan keadaan sakit yang dikaitkan dengan diperbolehkan tidaknya puasa ada tiga keadaan:
Pertama, apabila sakitnya ringan dan tidak berpengaruh apa-apa jika tetap berpuasa.
Keadaan seperti ini biasanya keadaan umum penderita baik, nafsu makan minum baik, masih aktif seperti sebelumnya, dapat beraktiviti dengan baik. Contohnya adalah pening, pitam, sakit kepala yang ringan, dan rasa mual, diare ringan (1-3 kali). Untuk keadaan pertama ini tetap diharuskan untuk berpuasa.
Kedua, apabila sakitnya boleh bertambah parah atau akan menjadi lama sembuhnya dan menjadi berat yang akan mudah menimbulkan komplikasi jika berpuasa, namun hal ini tidak membahayakan. 
Keadaan seperti ini biasa sakit dengan keluhan batuk, selsema disertai demam ringan atau sesak ringan. Diare dan muntah yang tidak ringan (muntah atau diare lebih 3 kali). Sakit disertai badan semakin lemas tidak mampu berjalan dengan baik. Dalam usia yang tua (usia warga emas) bila dalam keadaan badan lemah, makan dan minum sulit dan sedikit, berjalan perlahan dan lemah. Dalam kelompok ini juga termasuk penderita dengan penyakit kronik yang harus minum ubat jangka panjang. Bila puasa menganggu pemberian minum ubat yang mengakibatkan penyakitnya semakin berat. Untuk keadaan ini dianjurkan untuk tidak berpuasa dan dimakruhkan jika tetap ingin berpuasa. Ketiga, Keadaan penyakit yang berat apabila tetap berpuasa akan menimbulkan komplikasi semakin berat bahkan dapat mengancam jiwa. Untuk keadaan ini diharamkan untuk berpuasa. Muntah atau diare yang berat. Demam yang sangat tinggi, seperti demam berdarah. Penyakit dengan gangguan. Batuk, kahak dan sesak yang berat. Pada orang dengan usia warga emas bila tidak boleh berjalan sama sekali bukan kerana kelumpuhan, makan dan minum sangat sedikit atau tidak mahu makan minum sama sekali. Pada penderita yang harus minum ubat jangka panjang bila menghentikan ubatnya mengakibatkan komplikasi penyakit lebih berat dan mengancam jiwa. Ada beberapa jenis penyakit yang sebenarnya apabila kita cermati dan menjalani puasa dengan pola hidup yang benar boleh menjalankan puasa dengan baik dan tidak merasa terganggu.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mac 2014 di pasaran...

No comments: