SETELAH menghuraikan nikmat Bani Israil dengan aneka hasil bumi yang berlimpah, seperti yang dipaparkan dalam QS. Al-Baqarah: 58, Allah s.w.t. kemudian mengingatkan lagi tentang nikmat air kepada mereka. Nikmat kali ini berbeda dengan nikmat aneka makanan, yang sifatnya umum, dan dapat terjadi di mana dan bila-bila saja di belahan bumi ini. Pemerolehan air kali ini adalah hasil dari suatu mukjizat melalui tongkat Nabi Musa a.s. Ya, Nabi Musa dikurniai Allah mukjizat berupa tongkat yang dapat memperlihatkan kehebatan Allah. Dengan tongkat itu, Nabi Musa sebelumnya pernah melawan raja Fir’aun ketika dihadapkan dengan ratusan ular yang siap memangsanya. Tongkat Nabi Musa lalu berubah menjadi ular besar dan memakan ratusan ular milik raja Firaun. Dengan tongkat itu pula, Nabi Musa membelah laut Merah menjadi lintasan penyeberangan, yang dapat dilalui kaumnya saat dikejar pasukan tentera raja Firaun. Dan, seperti yang dilukiskan dalam QS. Al-Baqarah: 59 ini, tongkatnya pun dapat menjadi washilah (pelantara) untuk memancarkan mata air ketika dipukulkan ke sebuah batu. Munculnya mata air menjadi rahmat bagi kaum Bani Israil kala itu, kerana mereka sedang berada dalam keadaan kehausan yang luar biasa. Perintah Allah kepada Nabi Musa: “Pukullah batu itu dengan tongkatmu.”
Seketika itu, air memancar dari celah-celah batu. Menurut Quraish Shihab, Nabi Musa memukul batu apa saja kala itu. Tidak ada penjelasan yang menyebutkan jenis batu apa yang dipukul oleh Nabi Musa dengan tongkatnya itu. Meskipun, ada pula yang berpendapat bahawa batu yang dipukul Nabi Musa adalah batu yang selalu dibawa olehnya. Tapi, tegas Quraish Shihab, pandangan ini sulit diterima. Sementara itu ada pula ulama tafsir yang berpandangan bahawa munculnya mata air yang dihentakkan dengan tongkat Nabi Musa bukanlah mukjizat. Itu merupakan peristiwa biasa. Mata air bila-bila saja dan di mana saja boleh ditemukan. Menurut pendapat ini, bukankah kita biasa melihat air memancar melalui batu. Air itu bukan berasal dari batu, tetapi dari mata air yang tadinya tertutup oleh batu, maka ketika tanah digali dan batu dipecahkan dengan tongkat, maka air pun memancar. Terlepas dari persoalan perbedaan ini, yang jelas, keluarnya air tersebut merupakan sesuatu yang luar biasa, manakala ratusan orang tengah terjebak dalam keadaan kehausan yang luar biasa. Bagi orang yang berlebihan air akan berpandangan bahawa adanya mata air merupakan fenomena biasa. Betapapun, yang perlu dijelaskan di sini adalah bahawa doa Nabi Musa itu diperkenankan Allah. Doa yang dipanjatkan Nabi Musa tidak serta merta tanpa usaha (ikhtiar). Air memang menancar, tetapi setelah usaha, iaitu dengan memukulkan tongkat pada batu. Dengan demikian, jika kita berdoa, jangan berpangku tangan menunggu terkabulnya doa itu, tetapi lakukan sesuatu yang berada dalam kemampuan anda.
12 Suku
Kejadian yang menimpa Bani Israil ini mirip dengan yang terjadi pada Siti Hajar, iaitu isteri Nabi Ibrahim a.s., dan bayinya, Ismail a.s., di sekitar Kaabah beberapa ratus tahun sebelumnya, dimana sebuah mata air juga memancar akibat hentakan kaki Ismail. Kala itu pun, Siti Hajar melakukan usaha yang begitu besar. Ia rela berlari ke sana-kemari untuk mencari air. Ini pun mengisyaratkan pentingnya fungsi usaha manusia di samping ia berdoa.
Bedanya dengan kisah Nabi Musa, mata air Zamzam ‘buatan’ Ismail masih ada dan masih dapat dinikmati jutaan manusia hingga kini, seakan Allah hendak mengikat seluruh manusia sejak kejadian itu hingga manusia akhir zaman. Sementara itu, mata air ‘buatan’ Musa sudah tidak ada lagi, kerana memang Allah berikan hanya untuk memenuhi keperluan seketika Bani Israil waktu itu. Melalui kejadian yang luar biasa seperti ini, Allah hendak menunjukkan kekuasaanNya. Terutama Allah hendak membuka mata hati manusia bahawa Dia sentiasa menyertai manusia dalam melakoni hidup dan kehidupannya. Allah s.w.t. berfirman, “(Ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, maka Kami berfirman: ‘Pukullah dengan tongkatmu batu’. Maka memancarlah darinya 12 mata air. Sungguh tiap-tiap suku telah mengetahui tempat minumnya (masing-masing). Makan dan minumlah dari rezeki Allah, dan janganlah kamu berkeliaran di muka bumi ini dengan berbuat kerosakan.” (QS. Al-Baqarah: 60) Dalam ayat ini, Allah menyebut dengan kata fanfajarat (memancarkan). Tapi, di ayat lain al-Quran menggunakan kata fanbajasat seperti dalam QS. Al-A’raf: 160, yakni keluar sedikit atau tidak deras. “Mereka Kami bagi menjadi 12 suku bangsa. Kami wahyukan kepada Musa ketika kaumnya meminta air minum kepadanya: ‘Pukullah batu itu dengan tongkatmu!’ lalu memancarlah 12 mata air. Setiap suku sudah tahu tempat mengambil air minumnya masing-masing.” Menurut Ibnu Katsir, dua ayat tersebut tidaklah bertentangan sama sekali. Sebab, pada QS. Al-A’raf: 160 berbicara tentang awal memancarnya mata air, sementara pada QS. Al-Baqarah: 60 berbicara setelah mata air itu keluar beberapa lama. Batu yang hentakkan dengan tongkat Nabi Musa itu memancarkan 12 mata air. Menurut para ulama tafsir, 12 mata air itulah yang kemudian menandakan terbentuknya 12 suku keturunan Nabi Ya’kub a.s. Pada masa itu sudah terbentuk 12 suku (unaas) di kalangan Bani Israil, yang menyaksikan 12 nama-nama putera Nabi Ya’kub. Nabi Ya’kub adalah putera dari Nabi Ishak, dan Nabi Ishak sendiri adalah putera dari Ibrahim. Nabi Ya’kub mempunyai 12 anak lelaki, di antaranya Nabi Yusuf a.s. Maka berkembang-biaklah anak keturunan Nabi Ya’kub yang 12 orang ini. Gelar kehormatan yang diberikan Tuhan kepada Nabi Ya’kub ialah “Israil”. Itulah sebabnya mereka menyebut kebangsaan mereka dengan sebutan Israil. Di antara 12 suku Bani Israil itu, yang terbesar adalah keturunan suku anak yang kedua, iaitu Yehuda. Lama kelamaan menjadi kebiasaan menyebut diri mereka Yehudi dan agama mereka agama ‘Yahudi’, yang dibangsakan kepada Yehuda itu. Padahal yang lebih tepat, sebenarnya, supaya semuanya tercakup ialah kalau disebutkan Bani Israil. Nabi Musa mengangkat para ketua untuk tiap suku Bani Israil. Yashur bin Shudai’ur untuk suku Rubail. Syalumai’il bin Huraisyada untuk suku Syam’un. Nahsyun bin Aminadzab untuk suku Yehuda. Nasya’il bin Shau’ir untuk suku Yasakhir. Yusya’ bin Nun untuk suku Yusuf. Jamliyail bin Fadahshur untuk suku Misya (suku Zabilun). Abidan bin Jad’un untuk suku Bunyamin. Ilyasaf bin Ra’wayl untuk suku Jaad. Faj’ai’il bin Akran untuk suku Asyir. Akhya’zar bin Amsyada untuk suku Dan dan Al Bab bin Hailun untuk suku Naftali. Suku Lawi (suku Nabi Musa dan Nabi Harun) tidak tersebut di atas kerana mereka bertugas menjaga kubah Bani Israil yang di dalamnya ada “tabut” Bani Israil. Kubah ini sudah ada sejak sebelum penyembahan mereka pada anak sapi. Kelak, setelah mereka menguasai Baitul Maqdis, kubah ini diletakkan di tempat Baitul Maqdis yang dibangun oleh Nabi Ya’kub. Dan inilah kiblat para Nabi hingga datangnya perintah pada Rasulullah untuk memindahkan kiblat ke Baitullah di Makkah.
Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2011 di pasaran...
Tuesday, December 13, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment