Tuesday, December 13, 2011

Imam Ghazali Berguru Kepada Tukang Kasut

SIAPA yang tidak mengenali nama Imam Ghazali? Dialah ulama yang namanya begitu masyhur di dunia Islam yang bergelar hujjatul Islam. Dalam khazanah Islam, dia mencatatkan namanya sebagai salah satu tokoh yang banyak berjasa bagi kejayaan Islam. Banyak karyanya yang menjadi rujukan umat Islam dunia. Karyanya itu meliputi berbagai bidang ilmu, seperti: fiqih, filsafat mahupun tasawuf. Beberapa bukunya yang paling terkenal adalah Tahafutul al-Falasifah dan Ihya’ Ulumuddin. Padahal, mulanya, Imam Ghazali hanyalah ulama biasa, iaitu imam masjid di kampungnya. Beliau sangat rajin menjadi imam solat berjemaah lima waktu bersama dengan masyarakat di sekitarnya. Tapi, anehnya, abangnya sendiri yang bernama Ahmad, tidak pernah mahu ikut berjemaah dengannya. Bahkan si abang bersikap acuh tak acuh kepadanya. Inilah yang membuat hati Imam Ghazali merasa jengkel kepada abangnya itu. Sebab jemaah lain sepertinya tidak ada masalah dengan dirinya, tetapi justeru abangnya sendiri tidak mahu berjemaah dengannya. Ghazali tak puas hati. Ada apa sebenarnya dengan abangnya atau ada sesuatu dalam diri Ghazali yang tidak berkenan padanya. Kerana sikap si abang tetap acuh tak acuh, akhirnya Ghazali memberanikan diri mengadukan kepada ibunya agar si ibu mahu menasihati abangnya. Lantas si ibu pun menasihati Ahmad, agar dia mahu berjemaah di masjid bersama jemaah lainnya. Tidak enak jika menolak permintaan si ibu, akhirnya dengan keadaan terpaksa, si abang mahu berjemaah di masjid.

Berlumur Darah
Ghazali merasa bahagia. Dia tersenyum saat melihat abangnya hendak turut solat berjemaah. “Rupanya, nasihat ibu cukup mujarab,” fikirnya. Solat jemaah dimulai, dan seperti biasa Ghazali menjadi imamnya. Namun di tengah solat, tiba-tiba, abangnya melihat ada sesuatu yang aneh. Dilihatnya baju yang dikenakan Ghazali penuh dengan lumuran darah. Kerana itulah ia segera memisahkan diri (mufaraqah). Dia tidak mahu solat berjemaah bersama yang lain. Mengetahui sikap abangnya yang mufaraqah ini, hati Ghazali bingung bercampur jengkel. Dia tidak mengerti mengapa abangnya betul-betul tidak mahu solat berjamaah dengannya. Dengan hati yang masih panas, Ghazali, akhirnya, memberanikan diri untuk menegurnya. “Mengapa abang begitu acuh terhadap kepemimpinanku menjadi imam solat berjemaah?” Tanpa diduga-duga, abangnya malah melontarkan jawapan yang membuat Ghazali berfikir, “Bagaimana aku harus berjemaah dengan seorang imam yang berlumuran darah?”
Ghazali terdiam sejenak. Dia seolah-olah terpukul oleh jawapan abangnya. Bagaimana abangnya boleh mengatakan seperti itu? Bagaimana ia boleh mengetahui masalah yang kini memang masih bergelora di dalam hati Ghazali? Ghazali terkejut bukan main. Ia menyedari bahawa dirinya memang kurang khusyuk dalam solatnya kerana memikirkan masalah yang ditanyakan seseorang kepadanya, yakni masalah darah wanita (haidh). Kerana masalah tersebut belum ditemukan jawapannya, maka fikiran Ghazali menjadi kalut hingga mengakibatkan solatnya tidak khusyuk. Kini, disedari oleh Ghazali, ternyata abangnya bukan orang sembarangan. Abangnya itu seperti boleh membaca apa yang ada dalam fikirannya. Maka dengan rasa hormat, dia pun bertanya, “Wahai abang, darimana abang memperoleh ilmu yang tinggi seperti ini?” “Ketahuilah, wahai adikku, aku belajar dari seorang guru yang pekerjaannya sehari-hari menjadi tukang membaiki kasut,” jawab si abang. Ghazali teruja dengan jawapan si abang. Tak ingin membuang waktu lagi, dia ingin segera berguru kepada orang yang diceritakan oleh abangnya itu. “Kalau begitu, tolonglah kiranya abang sudi menunjukkan aku kepada guru tersebut,” pinta Imam Ghazali. Si abang pun akhirnya berkenan mengenalkan Ghazali menemui orang yang dimaksudkan itu. Setelah dipertemukan, Imam Ghazali pun menyatakan keinginannya untuk menimba ilmu dari orang tersebut. Tapi waktu itu, si guru yang bekerja sebagai tukang kasut itu malah balik berkata kepada Imam Ghazali, “Fikirkanlah terlebih dulu. Jangan-jangan engkau nanti tidak akan mampu melaksanakan perintahku!”
“InsyaAllah, saya akan berusaha sekuat tenaga untuk selalu mengikuti apa pun yang guru kehendaki,” jawab Imam Ghazali serius. “Sebelumnya maaf, hari ini kebetulan isteri dan anak-anakku sedang tidak ikut di tempat kerjaku ini, sehingga halaman ini sangat kotor sekali. Kerana itu, sebelum aku mengajarkan ilmu kepadamu, kalau engkau tidak keberatan, tolonglah kau bersihkan lebih dulu halaman tempat kerjaku ini agar bersih dipandang mata,” demikian kata sang guru. Segera Imam Ghazali pun mencari penyapu untuk melaksanakan perintah tuan guru. Tapi setelah sekian lama mencari, dia tidak menemukan sesuatu alat yang boleh digunakan untuk membersihkan sampah-sampah yang berserakan di halaman tersebut. Dia mencari-cari cangkul juga tidak ada. Padahal sampah yang ada di halaman itu, bukan hanya dedaunan saja, tapi ada pula longgokan kotoran binatang.
Dengan sopan, Imam Ghazali lalu bertanya, “Apakah kiranya di sini ada sapu atau cangkul, wahai guru?”
“Maaf,” jawab guru itu, “kerana tempat kerjaku ini sangat sempit, aku tidak pernah membawa alat-alat lain selain peralatan untuk memperbaiki sepatu.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2011 di pasaran...

No comments: