Tuesday, December 13, 2011

Tiada Syariat Setelah Wafat Rasulullah s.a.w.

ALLAH s.w.t. telah mengutus seramai 124,000 para nabi dan rasul setelah menjadikan alam ini termasuk manusia. Kepada para Nabi dan Rasul ini Allah turunkan pula kitab-kitab suci untuk panduan bagi manusia seluruhnya. Bagi kita umat Islam, Allah telah mengutus Muhammad s.a.w. sebagai utusan terakhir kepada manusia. Sesudah Muhammad tidak ada lagi Nabi atau pun Rasul diutus. Muhammad s.a.w. merupakan Rasul dan Nabi terakhir. Khataman Nabi... Kemudian Allah wafatkan para Nabi dan Rasul, termasuk sekali Nabi Muhammad s.a.w. Ini bererti Allah s.w.t. sudah pun sempurnakan agama Islam ini untuk kita semua. Tidak ada lagi cacat celanya. Tidak ada lagi penambahan atau pun pengurangan. Semuanya sudah lengkap, sudah sempurna untuk keperluan manusia seluruhnya. Sesudah sempurna dan lengkap, barulah Allah s.w.t. mewafatkan Nabi dan RasulNYa. Ikut sahajalah apa yang sudah termaktub dalam kitab suci Al-Quran dan Sunnah Rasul. Kitab yang didasarkan kepada “Kitabullah dan Sunnah RasulNYA” adalah sesuai dengan semua zaman dan tempat meliputi segala yang diperlukan oleh seluruh manusia. Maka Allah perintahkan kepada kita untuk mengikutinya dengan firman yang mafhumnya: “Dan bahawa (yang Kami perintahkan) ini adalah jalanKU yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu ikuti jalan-jalan (yang lain) kerana jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari JalanNYA.
“Yang demikian itu diperintahkan oleh Allah kepada kamu agar kamu bertakwa.” (Al-An’am ayat 153). Kemudian Allah perintahkan kepada kita supaya menolak segala sesuatu yang berlawanan dengan perintahNYA, menyuruh kita mengembalikan segala urusannya hanya kepadaNya dan kepada RasulNYA seperti firman Allah surah an-Nisa’ ayat 59 yang mafhumnya: “Hai orang-orang yang beriman taatilah Allah dan taatilah RasulNYa dan ulil amri diantara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikan ia kepada Allah (Al-Quran) dan RasulNYA (Sunnahnya) jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.” Selama agama ini sempurna dan tidak memerlukan tambahan, maka tidak diperlukan lagi bidaah (sesuatu yang baru) di dalam agama dan dalam mendekatkan diri kepada Allah. Barang siapa yang membuat bidaah dan menganggapnya baik, bererti dia telah membuat syariat tambahan, menganggap syariat Islam tidak lengkap, seakan-akan dia lebih tahu dari Allah dan Rasulnya sehingga cukuplah menjadi buruk baginya. Tetapi musuh-musuh Islam dan orang-orang yang tidak senang dengan Islam bila Islam tersebar luas, menjadikan bidaah sebagai sesuatu yang indah dimata manusia, menampaknya dalam bentuk ibadah penuh dengan tipuan, menyelimutinya dengan bentuk zuhud, mendekatkan diri kepada Allah dan cinta kepada Nabi s.a.w. Sedangkan tujuan utamanya itu ialah untuk merosakan Islam atau pun merosakan agama mereka dan mencampur adukan syariat dengan bidaah, sehingga sunnah itu sendiri menjadi aneh dan digantikan kedudukannya dengan bidaah. Bidaah ini telah disebar luaskan oleh setengah-setengah dari golongan orang yang kurang berpengetahuan agama dan pemimpin kaum Sufi yang menjadikan tasawuf sebagai jalan untuk memimpin manusia, sehingga bidaah itu tersebar diseluruh pelosok dunia, seperti merebaknya api ketika disiram dengan minyak api, dan menjadikan seluruh manusia menganggapnya sebagai masalah yang disyariatkan dan harus dijaga, sementara sunnah-sunnah yang disyariatkan dibuang jauh. Sedangkan melaksanakan sunnah dan membenteras atau pun memerangi bidaah perkara yang harus dilaksanakan oleh seluruh kaum muslimin dan ulama seluruhnya. Ulama-ulama Salaf menyifatkan bidaah adalah perbuatan mungkar yang harus di ketepikan sesuai dengan kemampuan kita, baik dengan tangan, lisan atau pun hati.
Sebenarnya, masalah bidaah ini akan mengambil masa yang lama untuk di benteras dalam masyarakat kita sekarang. Selagi penegak-penegak bidaah ini memegang atau menerajui pusat-pusat penting terutama dalam soal keagamaan, maka selagi itulah masalah ini terus menerus berlaku.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2011 di pasaran...

No comments: