Tuesday, December 13, 2011

Istilah Zina Kenapa Ditukar Sumbang Mahram?

KITA, sebagai orang-orang Islam terutama kepada tokoh-tokoh agama “gemar” benar menukar nama-nama yang sudah ditentukan oleh Allah mengenai sesuatu perbuatan itu. Misalnya, istilah “Zina”, kita tukar kepada nama “Sumbang mahram”. Sedangkan istilah “Zina” tersebut lebih tepat dari istilah-istilah lain. Zina itu memanglah satu nama yang sudah ditentukan oleh “agama”, yang dirakamkan dalam kitab suci al-Quran, yang Allah s.w.t. sendiri yang memberikan nama itu dalam wahyuNYA. Kenapa kita suka “memandai-mandai” untuk menukar kepada nama lain? Istilah “sumbang maharam” itu seolah-olah semacam satu perbuatan baru yang memang “haram” hukumnya itu. Sedangkan perbuatan yang dilakukan oleh mereka adalah “zina”. Walau apa pun istilah yang digunakan, namun perbuatan itu adalah “Zina”. Persetubuhan “halal” adalah antara kita dengan isteri kita saja, kerana ia sah dari sisi hukum agama, kerana melalui “Ijab dan Kabul” apa yang disebut dalam agama.
Apakah nama yang sudah diberikan oleh Allah itu hendak ditukar kepada nama lain? Apakah Allah beri nama sesuatu itu tidak sesuai? Dalam kitab suci al-Quran kita temui ayat yang menyebut “Zina”. Ada satu ayat dalam kitab suci: yang maksudnya “jangan kamu hampiri zina”. Terjemahannya tidak pula menyebut jangan kamu hampiri kepada “sumbang mahram”. Kalau seorang datuk merogol cucunya, maka perbuatan itu adalah “zina” dan hukumnya adalah “haram” dan “berdosa besar”. Nama yang begitu baik dan cantik, indah yang diberikan oleh Allah sendiri dan sudah disebut dalam kitab suci al-Quran, tidak perlu rasanya ditukar lagi kepada nama lain.
Apa nama pun dan istilah yang digunakan untuk elak dari pebuatan “keji” itu, ia tetap dinamakan “Zina”. Hukumnya adalah sebat bagi yang belum berkahwin, dan direjam dengan batu hingga mati kepada yang sudah berkahwin. Undang-undang al-Quran adalah undang-undang Allah s.w.t., dan berkuasa sehinggalah sampai hari kiamat. Tidak ada tolak ansur dan berunding hukum yang sudah termaktub. Tidak ada kecuali-kecualinya lagi.
Kita sebagai hamba Allah tidak diberi “hak” oleh Allah kepada kita untuk merubah-rubah hukum yang telah ditetapkan itu, dan hendaklah dilaksanakan hukuman itu sekiranya ‘sabit’ kesalahan bagi mereka yang melakukan perbuatan itu.Sabit kesalahan yang dimaksudkan di sini, ialah: “ada saksi, mengesahkan atas perbuatannya itu, dan saksi itu mestilah orang beriman dan dipecayai tidak ada rasuah dan sebagainya, serta syarat-syarat lain yang sudah ditentukan oleh Islam itu sendiri. Para ulama Mufassirrin mentafsirkan bahawa “zina” ialah satu perbuatan yang “keji” dan bahayanya amatlah “besar” kepada diri orang yang melakukannya, rumah tangganya, masyarakat dan keturunannya.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2011 di pasaran...

No comments: