Tuesday, December 13, 2011

Muzik 'Panting': Alat Berzikir Pendakwah Banjar

MUZIK “Panting” adalah muzik tradisional dari suku Banjar, Kalimantan Selatan. Disebut muzik Panting kerana ianya didominasi oleh alat muzik yang dinamakan Panting, sejenis gambus yang memakai ‘senar’ (panting) sehingga disebut muzik Panting. Pada mulanya muzik Panting berasal dari daerah Tapin, Kalimantan Selatan. Menurut sejarah lisan yang berkembang di Kalimantan Selatan, muzik Panting sudah ada sebelum zaman penjajahan atau lebih kurang pada abad ke-18. Ketika itu, Panting merupakan alat muzik yang dipetik yang berbentuk seperti gambus Arab, tetapi ukurannya lebih kecil. Adapun alunan syair ala panting disenandungkan pertama kali oleh Ustaz Haji Matsyukur pada saat berzikir. Dia adalah salah seorang penyebar agama Islam di Kalimantan Selatan pada tahun 1850. Ulama kenamaan tersebut kemudian mendirikan Masjid Miftahur Rahmah di Desa Barikin, Kecamatan Haruyan, Hulu Sungai Tengah. Masjid tersebut kini tercatat sebagai masjid tertua di sana. Pada masa Matsyukur, di belakang masjid, setiap Khamis malam dilangsungkan majlis zikir bersama sambil melantunkan syair dan irama Panting. Seni muzik ini kemudian meredup sebentar pada masa penjajahan Belanda. Dan, mulai bangkit lagi pada era 1970-an dengan terbentuknya kesenian tradisional “bazapin”. Pada waktu dulu, muzik Panting hanya dimainkan secara perseorangan atau secara solo. Kerana semakin majunya perkembangan zaman dan muzik Panting lebih menarik jika dimainkan dengan beberapa alat muzik lainnya, maka muzik Panting sekarang ini dimainkan dengan alat-alat muzik seperti babun, gong dan biola dimana pemainnya terdiri dari beberapa orang.

Alat Ukhuwah
Pada umumnya orang yang memainkan muzik Panting adalah masyarakat Banjar. Tokoh yang paling terkenal sebagai pemain Panting adalah A. Sarbaini, yang tak lain adalah cicit dari Ustaz Haji Matsyukur. Dan ada juga kumpulan-kumpulan muzik Panting lainnya. Tetapi sekarang ini seiring perkembangan zaman, kumpulan muzik Panting menjadi semakin sedikit bahkan jarang ditemui. Muzik Panting menggunakan beberapa jenis muzik. Alat muzik yang digunakan antara lain adalah Panting itu sendiri. Panting adalah alat muzik yang berbentuk seperti gambus Arab tetapi lebih kecil dan memiliki ‘senar’. Panting dimainkan dengan cara dipetik. Kemudian ada banbun, iaitu alat muzik yang terbuat dari kayu berbentuk bulat, di tengahnya terdapat lubang, dan di sisi kanan dan kirinya dilapisi dengan kulit yang berasal dari kulit kambing. Banbun dimainkan dengan cara dipukul.
Dalam tradisi muzik ini ada juga alat pukul gong. Biasanya terbuat dari alumunium berbentuk bulat dan di tengahnya terdapat benjolan berbentuk bulat. Gong dimainkan dengan cara dipukul. Ada pula biola, seruling bambu, lalu ketipak, iaitu alat muzik yang bentuknya mirip tarbang tetapi ukurannya lebih kecil, dan kedua sisinya dilapisi dengan kulit. Yang terakhir nama alat muziknya adalah tamburin, iaitu alat muzik pukul yang terbuat dari logam tipis dan biasanya masyarakat Banjar menyebutnya dengan nama ‘guguncai’.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2011 di pasaran...

No comments: