Tuesday, December 13, 2011

Gene Netto: Pencarian Islam Dari New Zealand, Australia Hingga Indonesia

NAMAKU Gene Netto. Lengkapnya: Eugene Francis Netto. Aku lahir 41 tahun silam di sebuah kota kecil bernama Kota Nelson di Pulau Selatan di New Zealand. Aku anak kedua dari pasangan Carl asal Myanmar dan Bev asal New Zealand. Aku anak kedua dari tiga bersaudara, dan hidup dalam lingkungan agama Katolik.
Sejak kecil aku sudah merasa kurang selesa tinggal di New Zealand. Aku merasa ‘berbeda’ dengan anak-anak seusiaku. Kakak dan adikku saja bermata biru dan berambut coklat seperti orang berkulit putih pada umumnya. Sementara mataku justeru berwarna coklat-hijau dan berambut hitam. Ini membuatku menyendiri dan merasa seperti bukan orang berkulit putih. Ini merasuki fikiranku hingga aku menginjak usia remaja. Di samping soal fizik, saat remaja aku mulai berfikir banyak hal mengenai hidup ini. Bahkan aku mulai berfikir tentang agama, dunia dan alam semesta. Seringkali aku berfikir tentang bintang dan benda-benda langit di kesunyian malam. Bagaimana benda-benda itu diciptakan? Seperti anak remaja pada umumnya, aku juga diajarkan agama oleh ibu bapaku. Sejak kecil sudah ditanamkan nilai-nilai agama. Kerana ibu bapaku Katolik, maka aku ditanamkan ajaran Katolik. Namun, di usia remaja, aku sudah mulai kebingungan. Banyak hal yang membingungkan. Setiap aku bertanya tentang Tuhan dan agama Kristian, aku sering mendapat penjelasan yang tak memuaskan. Aku bingung dengan konsep satu dalam tiga, di mana ada Tuhan, Jesus, dan Roh Kudus, dan semuanya Tuhan tetapi Tuhan hanya satu. Tuhan menjadi manusia, dan manusia itu mati, tetapi Tuhan tidak boleh mati, tetapi manusia itu adalah Tuhan. Aku juga bingung dengan ‘paderi’ yang boleh mengampuni dosa orang dengan mudah sekali tanpa bicara kepada Tuhan terlebih dahulu. Pertanyaanku kala itu: bagaimana kalau paderi salah dan punya dosa tapi aku belum diampuni? Apakah aku boleh mendapatkan bukti tertulis dari Tuhan yang menyatakan bahawa aku sudah bebas dari dosa? Bagaimana kalau aku bertemu dengan Tuhan di hari akhirat dan Dia menyatakan bahawa dosaku belum diampuni? Kalau aku protes dan menunjuk paderi yang meyakinkanku bahawa tidak ada dosa lagi, Tuhan cukup bertanya “Siapa menyuruh kamu percaya pada percakapan dia?” Siapa yang boleh menyelamatkanku kalau paderi keliru dan dosaku tetap ada dan dihisab Tuhan? Aku lalu mulai berfikir tentang bagaimana aku boleh mendapatkan penjelasan tentang semua yang membingungkan itu. Aku lalu berkata: “Aku harus berbicara empat mata dengan Tuhan! Hanya Tuhan yang dapat menjawab semua pertanyaanku itu.”
Satu malam aku duduk sendirian hingga larut. Aku duduk di tempat tidur dan berdoa kepada Tuhan. Aku menyuruh Tuhan datang dan menampakkan diriNya kepadaku supaya aku boleh melihatNya. Aku menyatakan bahawa aku siap percaya dan beriman kepada Tuhan kalau aku dapat melihatnya sekali saja. Kata orang, Tuhan boleh melakukan apa saja! Kalau itu benar, bererti Tuhan juga boleh muncul di bilik saat aku suruh. Aku berdoa dengan sungguh-sungguh dan menatap tingkap di bilik, menunggu cahaya Tuhan masuk dari luar. Aku menunggu lama sekali. Sepuluh minit. Lima belas minit. Mana Tuhan? Kata orang, Tuhan Maha Mendengar, bererti sudah pasti mendengarkanku. Aku menunggu lagi. Melihat terus ke tingkap. Menunggu lagi. Kenapa Tuhan belum datang? Barangkali Dia sibuk? Aku melihat tingkap lagi. Setelah menunggu sekian lama dan benar-benar memberi kesempatan kepada Tuhan untuk muncul. Tetapi Tuhan ternyata sibuk pada malam itu dan Dia tidak hadir. Hal itu membuatku bingung. Bukankah aku sudah berjanji bahawa aku akan percaya kepadaNya kalau Dia membuktikan bahawa DiriNya benar-benar ada? Kenapa Dia tidak mahu menampakkan Diri kepadaku? Bagaimana aku boleh percaya kalau aku tidak dapat melihatNya? Aku menangis dan tidur. Keesokan harinya aku berdoa lagi dengan doa yang sama. Hasilnya pun sama: Tuhan tidak datang dan aku pun menangis lagi.

Islam dan Indonesia
Kerana Tuhan tak mahu menampakkan diriNya, aku mulai bosan dan tak mahu percaya lagi pada Tuhan. Boleh dibilang, aku mulai menjadi ‘atheis’: iaitu manusia tanpa mengakui adanya Tuhan. Hal ini aku lalui hingga menyelesaikan sekolah tingkat sekolah menengah. Secara perlahan, aku sudah mulai bosan mempelajari agama dengan serius. Setelah lulus sekolah menengah, ibu bapaku berpindah ke Australia. Aku pun ikut mereka. Di Australia, aku mengikuti kuliah di Universiti Griffith pada Fakulti Pelajaran Asia. Pada tahun pertama semua mahasiswa wajib mengambil mata kuliah Bahasa Asia. Aku memilih Bahasa Indonesia kerana paling mudah dari bahasa Asia yang lain. Aku lalu mendapatkan biasiswa untuk kuliah di Indonesia selama enam bulan. Sebelum berangkat, semua peserta biasiswa dikumpulkan pada acara barbeque. Di tengah majlkis berlangsung ada warga Indonesia menghampiriku. Dia bertanya “Kamu Gene, ya? Apakah kamu (sedang) pelajari agama Islam, Gene?”
Aku jawab, “Ya,” kerana memang ada mata kuliah tentang semua agama di Asia termasuk agama Islam.
“Apakah kamu juga tahu bahawa dalam Islam hanya Tuhan yang boleh mengampuni dosa? Tidak ada paderi yang boleh mengampuni dosa orang!” terang dia. Aku terkejut mendengar ucapannya itu. Aku ajak saja dia berbincang mengenai agama Islam. Dalam Islam, jelasnya, hanya Tuhan yang berhak mengampuni dosa. Saat itu, aku mulai tertarik lagi mempelajari agama Islam secara mendalam. Tahun 1991 aku berangkat kuliah ke Indonesia, tepatnya di Universiti Atma Jaya Jakarta. Di kampus tersebut sebahagian besar temanku adalah orang Islam, padahal kampus tersebut adalah kampus Katolik. Kenapa jadi begitu? Aku memang tidak tertarik untuk bergaul dengan orang beragama Kristian. Aku lebih tertarik untuk menyaksikan agama Islam dan pengikutnya. Kalau ada teman yang melakukan solat, aku duduk dan memperhatikannya. Pada saat kembali ke kampus di Australia, aku menjadi salah seorang mahasiswa yang fasih berbahasa Indonesia. Maka tak hairan, bila aku sering bergaul dengan orang Indonesia. Setelah selesai kuliah Bachelor of Arts, aku mengambil kuliah tambahan selama satu tahun di fakulti pendidikan untuk menjadi guru bahasa

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2011 di pasaran...

No comments: