Wednesday, March 14, 2012

Mimpi Dan Isyarat Penting Dari Para Arwah

TERKADANG tulisan dan mimpi membawa pesan sangat penting. Bagi sebahagian orang, ianya boleh menjadi isyarat yang sangat kuat untuk memperbaiki diri. Seperti yang dialami ketiga saudara dalam kisah di bawah ini.
Ketika yang satu akan meninggal, dia memberi isyarat kepada saudaranya yang lain. Begitu pula ketika yang lain sedang menunggu ajal, dia memberi isyarat kepada saudaranya yang masih hidup. Isyarat-isyarat itu bukan sekadar isyarat biasa. Ianya sesuatu yang menggetarkan bahkan mampu mengubah cara pandang seseorang bahawa dunia hanyalah sebuah episod kecil sebelum menuju kehidupan yang sesungguhnya. Siapa yang boleh memanfaatkan episod ini, maka akan memberi kesan pada kehidupannya kelak.

Tiga Saudara
Pada masa Malik bin Marwan berkuasa, hiduplah tiga lelaki bersaudara. Yang satu seorang pegawai yang memiliki kekuasaan di beberapa kota. Yang kedua adalah seorang saudagar kaya yang memiliki banyak pelayan. Dan yang ketiga seorang yang zuhud yang menyendiri hanya untuk ibadah saja. Suatu hari, kematian seakan menghampiri saudara mereka yang zuhud. Kedua saudaranya yang pegawai kerajaan dan saudagar berkumpul di sampingnya. “Berwasiatlah!” kata mereka. “Aku tidak memiliki harta. Lagi pula aku tidak punya hutang,” kata saudara yang zuhud itu. “Saudaraku, katakanlah apa yang engkau ingin katakan, hartaku ada di hadapanmu. Berwasiatlah semahumu dan gunakanlah hartaku ini sekehendakmu, dan berpesanlah kepadaku semahumu!” ucap saudaranya yang pegawai kerajaan. “Saudaraku, engkau telah tahu usahaku dan begitu banyak hartaku. Mungkin engkau mempunyai hajat kebaikan yang mendesak yang belum tercapai. Inilah hartaku ada di hadapanmu. Maka putuskanlah semahumu, nescaya saudaramu ini akan melaksanakannya,” saudaranya yang saudagar kaya ikut menawarkan diri. “Aku tidak memerlukan harta kalian, tetapi aku berpesan satu hal,” katanya kepada keduanya. “Katakanlah apa itu!” kata mereka. “Jika aku meninggal nanti, kuburkanlah aku di tempat yang tinggi dan tuliskanlah di atas kuburku: ‘Bagaimana dapat merasakan kelazatan hidup? Seorang yang mengetahui bahawa Tuhan segenap makhluk pasti akan menanyainya. Ia akan mengambil darinya kerana kezaliman kepada para hambaNya. Dan akan membalasnya dengan kebaikan yang telah dikerjakannya’
“Jika kalian sudah melaksanakannya, datanglah kalian ke kuburanku selama 3 hari!”

Pesan dari Mimpi
Setelah saudara yang zuhud itu meninggal dunia, kedua saudara itu pun melaksanakan pesanannya. Saat saudaranya yang pegawai kerajaan berziarah di kuburan itu dan membaca tulisan yang ada di atasnya, ia pun menangis. Di hari ketiga, si pegawai kerajaan itu datang lagi sebagaimana biasa bersama pembantunyanya. Tatkala ia akan meninggalkan tempat itu, ia mendengar suara keras dari dalam kubur yang membuatnya takut sekali. Sebab itu ia pun bergegas pulang. Senja telah berganti malam. Dalam tidurnya, si pegawai bertemu dengan saudaranya yang zuhud. Dalam mimpi itu, ia bertanya, “Saudaraku, suara apakah yang terdengar dari dalam kuburmu tadi?” “Itu adalah suara pukulan besi yang keras yang dipukulkan kepadaku, kerana dulu aku melihat orang yang dizalimi, tetapi aku tidak menolongnya.” Keesokan harinya, lelaki yang berkuasa itu pun gelisah. Hatinya gundah gulana. Lalu ia memanggil saudara dan para pembantunya. “Sungguh yang dimaksudkan oleh saudaraku dalam tulisan itu adalah aku. Kerana itu, hari ini aku memutuskan untuk meninggalkan semuanya.”
Tanpa berfikir panjang, ia kemudian meninggalkan kekuasaan, kekayaan dan hanya melaksanakan ibadah kepada Allah. Selain itu, ia juga telah menulis surat pengunduran diri dari jawatannya agar boleh mengerjakan apa yang ia inginkan. Mantan pegawai kerajaan itu memilih untuk tinggal di pegunungan. Sampai suatu saat, ajal seakan segera menjemputnya. Khabar itu sampai ke telinga saudaranya yang saudagar kaya itu.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mac 2012 di pasaran...

No comments: