Wednesday, August 8, 2012

Bacalah Surah Al-Mulk Elak Seksa Kubur

ALLAH itu Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Allah itu Maha Pemurah dan Maha Adil dalam segala-galanya. Kalau seseorang itu melakukan kesalahan dan melanggar perintahnya akan menerima dosa.
Tetapi Allah yang bersifat Maha Adil memberikan kita satu perkara yang membolehkan hambanya menghapuskan segala perbuatan-perbuatan dosa yang melanggar perintahnya itu. Misalnya, dalam soal seksa kubur yang disebutkan dalam keluaran-keluaran lalu diantaranya tertawa dalam masjid, dan kencing tanpa thaharah (bersuci) dan perkara-perkara lainnya yang sudah diingatkan oleh Allah, tetapi kita melanggar perintah itu. Dalam menghapuskan dosa, dan Allah memaafkan kita kerana pelanggaran itu dengan Allah menunjukkan amalan-amalan yang boleh menghapuskan seksa dan dosa-dosa itu. Diantaranya termasuklah “melihat atau pun menziarahi orang sakit”. Dari Abu Bakar Ash-Siddiq r.a. Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: “Musa pernah bertanya: “Rabbku”, apa yang diberi kepada orang-orang yang menziarahi orang sakit? Allah berfirman: “Ditugaskan kepada para malaikat yang akan menjengoknya di alam kuburnya sehingga dia dibangkitkan.” Hadis diriwayatkan oleh Dailami. Terdapat beberapa amalan yang diberitakan dapat membantu penderitaan kelak di kubur. Di sebabkan keistimewaan amalan tersebut, maka Allah memberikan kemuliaan kepada pengamalnya, iaitu diantaranya dengan menyelamatkannya dari seksa kubur.
Diantara amal perbuatan tersebut adalah:

Mati Syahid
Rasulullah s.a.w. bersabda, “Di sisi Allah, orang yang mati syahid itu memiliki enam kriteria (keutamaan), iaitu:
a)Diberikan ampunan kepadanya pada percikan pertama dari darahnya.
b)Diperlihatkan kepadanya tempat di syurga.
c)Diselamatkan dari azab kubur
d)Diberikan keamanan dari rasa takut pada hari kiamat.
e)Diletakkan di atasnya mahkota kemuliaan, sementara batu mulia yang ada padanya lebih baik daripada dunia seisinya.
f)Dinikahkan dengan tujuh puluh dua bidadari dan boleh memberi syafaat kepada tujuh puluh orang dari kaum kerabatnya.” (Termizi, Ibnu Majah)
Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda: “Barang siapa meninggal dalam keadaan sakit, bererti dia meninggal dalam syahid. Dia akan diselamatkan dari fitnah kubur dibawakan rezekinya dari syurga pada pagi dan petang hari.” (Ibnu Majah, Baihaqi). Al-Qurthubi berkata: “Hadis tersebut bersifat umum, berlaku pada seluruh penyakit, tetapi dipersempit dengan hadis lain yang berbunyi: “Barang siapa dibunuh oleh (penyakit) perutnya, dia tidak akan diazab dalam kuburnya.” (An-Nasa’i dan lain-lain). Yang dimaksud oleh hadis di atas adalah penyakit usus buntu. Ada juga yang berpendapat bahawa yang dimaksud adalah penyakit dalam perut. Hikmah dari hal itu adalah bahawa orang tersebut meninggal dunia dalam keadaan berakal dan mengenal Allah Taala, sehingga tidak perlu lagi ditanya di dalam kuburnya. Berbeza dengan orang yang meninggal dunia disebabkan berbagai penyakit, dan ketika dia meninggal dunia tidak dalam keadaan berakal.
Namun menurut kesepakatan para huffazh (penghafal hadis), dalam sanad hadis tersebut terdapat perawi yang ghalath, kerana lafaz yang sebenarnya berbunyi: “Barang siapa meninggal kerana berjihad”, bukan “Barang siapa meninggal kerana sakit.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2012 di pasaran...

No comments: