Thursday, August 9, 2012

Taubatnya Seorang Bomoh

TIBA-TIBA saja beberapa orang muncul di depan rumah Warso. Langkah mereka terburu-buru, penuh amarah dan wajah yang mengancam. Di tangan sebahagian mereka terdapat rotan, sebahagian lagi menggenggam batu-batu yang siap untuk dilemparkan. Dari muka mereka tergambar marah yang menyala-nyala. “Warso! Warso! Keluar kau, penipu! Jangan sembunyi! Kembalikan wang kami atau kalau tidak, kami akan hancurkan rumah ini!” Lelaki yang dipanggil itu sejak tadi mengintip dari bilik kecil tempatnya. Melihat sekelompok orang yang meledak-ledak marah dan menjerit memanggil namanya, Warso ketakutan. Tapi dia harus mencari akal dan segera mengambil keputusan; apakah menemui mereka dengan risiko bakal dibantai habis-habisan hingga babak belur ataukah lebih baik cabut lari menyelamatkan diri? “Cepat keluar Warso! Temui kami atau kami akan paksa ajar kamu!” teriak mereka. Belum ada jawapan dari dalam. Diam-diam, Warso ambil langkah seribu melalui pintu belakang. Gerakannya pelan-pelan tak bersuara agar tak ada yang curiga kalau dirinya ternyata sudah keluar. “Kami akan kira sampai tiga kali. Jika dalam kiraan ketiga, kau belum juga keluar, jangan salahkan kami bila berbuat yang tidak-tidak,” teriak salah seorang.
“Satu..! Dua..! Tiga..!” Setelah tak mendengar jawapan apa-apa, beberapa orang segera menyerbu. Mereka menendang pintu kayu itu, “Brakkk!”. Kemudian mulailah mereka menggeledah, apapun yang ada di tempat itu dibongkar dan disepah-sepahkan. Jadilah, semuanya berserakan tak tentu ke hala... Kemarahan mereka memuncak manakala tak diditemukan orang yang dicari. Kekesalan itu dilampiaskan dengan merosak apa saja yang dijumpai. Apa yang boleh diambil, mereka sapu saja. Tak hairan dalam sekejap, tempat itu sudah tak berupa tempat tinggal lagi. “Celaka! Warso sudah lari. Rupanya dia lebih cekap dan tahu rancangan kita.” Rumah Warso yang sederhana itu, yang sebelumnya digunakan untuk amalan bomohnya, kini sudah berantakan. Semuanya dihancurkan oleh beberapa orang yang tengah mengamuk itu. Sementara Warso yang tadinya cabut lari secara senyap-senyap, sekarang sudah berada di suatu tempat yang dirasa cukup aman baginya. Dia tidak kisah dengan apa yang berlaku terhadap rumahnya yang pastinya sudah berantakan bahkan mungkin sudah dihancurkan. Yang terpenting baginya dia terselamat dari amukan segerombolan orang yang sedang marah-marah itu. Di tempat persembunyiannya itu, kepala Warso masih terbayang segerombolan orang yang mengamuk itu. Mereka berteriak-teriak untuk menagih kembali wang mereka yang ditipunya. “Wang yang mana ya?” sejenak Warso bertanya kepada dirinya sendiri sambil menyandarkan badannya pada sebuah batu besar. Lelaki yang menyamar ‘bomoh’ ini masih belum faham, apa sebenarnya kesalahannya hingga orang-orang itu mengamuk kepada dirinya. “Kulihat tadi, ada salah seorang di antara mereka yang pernah datang ke tempatku untuk meminta bantuan.” “Mungkinkah, mereka digerakkan olehnya. Tapi apa yang salah dariku?” “Oh... ya, mereka tadi juga menyebut aku penipu.” Mendadak, Warso menangis teresak-esak. Warso baru tersedar oleh caci-maki mereka. Ia pun tak menafikan dengan tuduhan mereka yang memanggilnya penipu. Peristiwa di rumahnya tadi betul-betul membekas dalam otaknya. Untung saja Warso masih selamat, padahal mereka benar-benar garang mahu melanyaknya.
Warso pernah menonton filem P. Ramlee ‘Do Re Mi’ yang disiarkan berkali-kali oleh TV Malaysia. Dia ingat bagaimana orang ramai mengejar Do Re Mi kerana tertipu dengan jualan ubat mereka. Nasibnya kini lebih  buruk dari Do Re Mi. Peristiwa itu sekadar filem cereka komedi. Tapi yang ini, benar-benar terjadi pada dirinya betul-betul. Namun setelah difikir-fikir secara mendalam, Warso tidak menyesal atas kemarahan mereka, sekali pun mungkin tempat tinggalnya sudah rata dengan tanah. Justeru Warso merasa mendapatkan pengajaran penting bahawa apa yang menyebabkan mereka marah-marah itulah yang perlu direnungkan.

Malam Muhasabah
Petang beranjak. Warso tak berani keluar kemana-mana. Ia memutuskan bermalam di situ, di gua yang gelap berbanding keluar namun keselamatan jiwanya terancam. Ia khuatir, beberapa orang yang mendatangi rumahnya masih mencari-carinya. Lelaki itu tak mempedulikan perutnya yang sebenarnya menggeliat-geliat kerana lapar. Ia basuh mukanya dengan air yang ada di tempat itu sambil berucap, “Bismillah...”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2012 di pasaran...

No comments: