Thursday, August 9, 2012

Singa Muncul Dari Bumi Selamatkan Umar Al-Khattab

SELAIN dari kejadian-kejadian ajaib berlakunya di zaman Nabi s.a.w.,  kejadian serupa ini juga iaitu “keajaiban” (keramat) atau pun aneh turut berlaku di zaman para sahabat r.a. Abu Bakar as-Siddiq sendiri juga ada berlaku kejadian yang aneh. Beliau ialah khalifah yang pertama sesudah wafatnya Nabi Muhammad s.a.w. Para khalifah ini hidup mereka sungguh zuhud. Walau pun mereka ini merupakan saudagar-saudagar Arab yang terkenal dan ternama, tetapi harta-harta mereka diinfaqkan untuk perjuangan Islam. Walau pun mereka dilantik sebagai “Khalifah”, tetapi hidup mereka tidaklah seperti khalifah atau pun “raja-raja” yang memerintah sesebuah negara. Kisah yang dipaparkan ini ialah mengenai Khalifah Umar Al-Khattab.
Umar semasa menjadi khalifah merupakan seorang pemerintah yang tegas, dizaman Rasulullah s.a.w., beliau seorang sahabat Nabi yang paling berani. Orang –orang kafir Quraisy memang takut dengannya. Pernah ketika hijrah berlaku, Umar telah pergi ke Kaabah lalu berdiri dan berucap: “Aku Umar, esok akan berhijrah ke Madinah. Aku mahu melihat siapa mahu menghalangku, kalau ada diantara kamu kaum Quraish yang mahu isterinya jadi janda, anak mereka menjadi yatim, cubalah haling aku dari pergi berhijrah,” tegas Umar ketika berucap di depan Kaabah. Esoknya, Umar keluar dari Makkah bersama beberapa orang lainnya, tetapi ternyata tidak seorang pun yang menghalangnya di perjalanan. Umar berjalan bersama rakan-rakannya dengan tenang dan aman. Kaum Quraish pun agaknya tentu berfikir, jangan nak cari nahas dengan Umar...
Dalam satu kisah yang ajaib mengenai diri Umar semasa beliau menjadi khalifah. Diceritakan oleh mereka yang tahu tentang kisah ini, bahawa pada suatu hari ada seorang utusan dari negara Rom datang ke Madinah.
Tujuan utusan ini ke Madinah semata-mata untuk bertemu dengan Khalifah Umar bin Khattab. Utusan dari Rom ini telah membayangkan bagaimana nanti dia mahu bertemu dengan Umar tentulah sukar. Utusan dari Rom itu membayangkan Istana Umar tentulah besar. Temboknya tinggi. Ada pengawal-pengawal yang menjaga dan mengawal sekeliling istananya. Utusan ini membayangkan dalam fikirannya, Umar sedang bersandar pada sebuah kerusi yang panjang beralaskan dengan bantal-bantal dan tilam-tilam yang empok.
Sesampainya utusan ini di bandar Madinah, lalu ia bertanya salah seorang penduduk Madinah. “Di manakah Istana Khalifah Umar? Orang Madinah itu bertanya pula: “Siapa anda?” Utusan itu menjawab: “Aku datang dari Rom. Aku ada tugas penting mahu bertemu dengan Umar. Di mana Umar? Di mana Istana besarnya?”
Orang Madinah itu agak terpinga-pinga bila mendengar pertanyaan yang bertubi-tubi dari Utusan Rom itu.
Dia memberitahu utusan Rom: “Saidina Umar tidak mempunyai Istana. Umar hidup biasa dan amat sederhana, macam kami semua.” “Bukankah beliau seorang khalifah Islam di Madinah ini?” tanya utusan Rom itu. “Betul, dia seorang khalifah, tetapi Umar tidak tinggal dalam Istana sebagaimana Raja kamu di Rom,” jawab orang Madinah itu dengan sungguh-sungguh. “Jadi! Di mana Umar sekarang. Di mana dia tinggal?” tanya utusan Rom itu yang tak sabar bertemu dengan Khalifah Umar. Lalu orang Madinah itu menunjukkan arah Umar berada sekarang. “ya! Kamu pergi ke padang pasir sana, kamu akan temu Umar sedang memerah  susu.” Utusan Rom agak terkejut bila mendengarnya, lalu dia berfikir, biasanya seorang khalifah merupakan Raja, dan tentulah dia akan tinggal dalam sebuah Istana besar?

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2012 di pasaran...

No comments: