Tuesday, December 11, 2012

Kiai Hamid, Ulama Sufi Dari Pasuruan

BAGI masyarakat Jawa Timur, nama Kiai Hamid, dari Pasuruan, barangkali sudah tidak asing lagi. Namanya sangat popular, baik bagi kalangan para pelajar pondok pesantren mahupun masyarakat umum.
Dia dikenali sebagai tokoh ulama pesantren yang sangat disegani dan dikagumi. Sejumlah kalangan juga menilai bahawa ia adalah salah seorang ulama sufi yang sangat santun, tawadhu dan mumpuni dalam bidang ilmu agama. Makamnya sendiri tak pernah sepi dari pengunjung. Hal ini dibuktikan oleh wartawan Hidayah ketika beberapa kali mengunjungi makamnya yang terletak di belakang Masjid Agung Al-Anwar, Pasuruan. Tidak hanya para santri (para pelajar pondok), tapi juga masyarakat umum dari berbagai daerah berdatangan, meski sekadar berziarah ke makamnya. Pondok Pesantren Salafiyah, yang merupakan peninggalannya, hingga kini tetap aktif dan disegani oleh banyak kalangan. Setiap perayaan agama, sejumlah ulama, habib, para pegawai pemerintah, hadir sebagai bukti bahawa Kiai Hamid masih memiliki ‘daya tarikan’ tersendiri, meski beliau sudah meningal dunia 30 tahun silam. Ada banyak kisah yang membuktikan bahawa Kiai Hamid adalah ulama Sufi. Said Amdad, dari Pasuruan, misalnya, pernah membuktikan hal ini. Dia tidak percaya pada keistimewaan seorang ulama sufi. Dia tidak percaya pada apa yang namanya ‘wali’. Dia adalah seorang rasionalis, yang tidak percaya pada hal-hal yang di luar kebenaran akal. Satu ketika, Said Amdad mendengar bahawa Kiai Hamid diakui sebagai seorang sufi oleh beberapa ulama. Dia kemudian ingin sekali membuktikannya. Dia ingin menguji kebenaran tersebut. “Saya ingin diberi makan Kiai Hamid. Cuba dia tahu apa tidak,” katanya dalam hati ketika pulang dari Surabaya. Setiba di Pasuruan dia langsung ke Pondok Pesantren Salafiyah, pimpinan Kiai Hamid. Dia lalu solat isyak di pesantren tersebut dengan tujuan bertemu dengan Kiai Hamid. Selesai bersolat dia tidak langsung keluar, dia membaca wirid dulu. Sekitar pukul 10.30, jemaah sudah pulang semua. Lampu rumah Kiai Hamid pun sudah dipadamkan.
Dia melangkah keluar masjid. Dia melihat orang melambaikan tangan dari arah rumah Kiai Hamid. Dia pun menghampiri. Ternyata yang melambaikan tangan adalah kiai Hamid. “Makan di sini ya,” kata Kiai Hamid.
Mendengar tawaran ini Said Amdad merasa terkejut. Dia lalu menuju ruang makan rumah Kiai Hamid. Di ruang tengah hidangan ternyata sudah tersedia. “Maaf ya, lauknya seadanya saja. Sampainya tidak diberitahu dulu,” kata Kiai Hamid dengan ramahnya. Said Amdad merasa disindir, sebab, sebelum datang ke pondok pesantren tersebut dia memang ingin diberi makan oleh Kiai Hamid sebagai bukti bahawa dia adalah seorang wali. Sejak itu dia percaya Kiai Hamid adalah seorang wali.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2012 di pasaran...

No comments: