Monday, December 10, 2012

Temui Rasulullah s.a.w. Dalam Mimpi

SALAH satu pecinta selawat Nabi s.a.w. adalah Sayyid Ahmad bin Tsabit al-Maghriby. Beliau adalah salah seorang ahli tarekat yang gemar melakukan suluk. Beliau memutuskan sebagai pengamal selawat Nabi setelah merasakan kegembiraan luar biasa dan cahaya Rasul yang dilimpahkan Allah ke dalam relung hatinya disebabkan cintanya kepada Rasulullah s.a.w. Karya gemilangnya dalam bidang selawat adalah ‘al-Tafakkur wa al-I’tibar fi fadhli al-Shalat ala an-Nabiyy al-Mukhtar’. Buku ini berisi hasil perbandingannya terhadap unsur-unsur alam ini yang kemudian ia tuangkan dalam selawat Nabi dengan harapan seperti dalam hadis Rasulullah s.a.w.: “Berfikir sesaat lebih baik daripada ibadah satu tahun”. Kemudian Sayyid Ahmad bin Tsabit bercerita dalam buku tersebut: Pada satu malam aku bermimpi menyaksikan dua orang lelaki bertengkar hingga saling berbantah-bantahan. Kemudian salah satunya berkata: “Marilah kita menghadap Rasulullah untuk mencari keputusan”. Mereka pun berjalan dan aku mengikutinya dari belakang. Sampailah kami di sebuah tempat yang agak tinggi, lalu salah satunya berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya orang ini menuduhku membakar rumahnya”. Maka Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apakah kamu ingin melihat dirimu dibakar api neraka?” Lalu aku terbangun tanpa sempat berkata sepatah pun dalam mimpiku itu. Aku kemudian berdoa kepada Allah agar Ia memperlihatkan kepadaku kelanjutannya. Maka aku tertidur, tiba-tiba, aku sudah berada di sebuah tanah lapang. Sayup-sayup terdengar suara: “Wahai orang-orang yang ingin melihat Rasulullah, marilah ikut kami”. Tiba-tiba ada rombongan orang yang mengikuti kami, mereka berpakaian serba putih, maka aku berkata kepada salah satu dari mereka: “Hai kamu, aku minta padamu dengan nama Allah Yang Maha Agung dan dengan kemuliaan NabiNya yang mulia, agar kamu beritahukan kepadaku dimanakah Rasulullah s.a.w.?” Ia menjawab bahwa Rasulullah berada di tempat seseorang.
Maka aku berdoa kepada Allah dengan kemuliaan selawat kepada NabiNya agar Allah menyampaikan diriku di hadapan Rasulullah sebelum sampainya rombongan itu, agar aku dapat berduaan dengan baginda dan mengutarakan keperluanku. Tiba-tiba aku terangkat oleh sesuatu bagaikan kilat yang membawaku ke hadapan Nabi s.a.w. Kudapati Nabi s.a.w. sedang menghadap kiblat sementara cahayanya memancar dari wajahnya. Aku pun mengucapkan salam.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Disember 2012 di pasaran...

No comments: