Tuesday, March 8, 2011

10 Wasiat Rasulullah s.a.w. Terhadap Muslimah

PAGI tadi, ketika menjamah sarapan pagi di rumah, saya membaca sebuah buku di dalamnya terdapat 10 wasiat Rasulullah kepada puterinya Fatimah binti Rasulullah. Sungguh syahdu membacanya, dan sekaligus membakar azam untuk melakukan sesuatu agar kelak saya menikmati seperti mana yang telah Baginda wasiatkan itu. Sepuluh wasiat yang Baginda sampaikan merupakan mutiara yang termahal nilainya, apabila kemudiannya dimiliki oleh setiap isteri salihah. Wasiat tersebut adalah:
1. YA FATIMAH, kepada wanita yang membuat tepung untuk suami dan anak-anaknya, Allah s.w.t. pasti akan menetapkan kebaikan baginya dari setiap biji gandum, melebur kejelekan dan meningkatkan darjat wanita itu.
2. YA FATIMAH, kepada wanita yang berpeluh ketika menumbuk tepung untuk suami dan anak-anaknya, nescaya Allah s.w.t. menjadikannya dirinya dengan neraka tujuh tabir pemisah.
3. YA FATIMAH, tiadalah seorang yang meminyaki rambut anak-anaknya lalu menyisirnya dan mencuci pakaiannya, melainkan Allah s.w.t. akan menetapkan pahala baginya seperti pahala memberi makan seribu orang yang kelaparan dan memberi pakaian seribu orang yang telanjang.
4. YA FATIMAH, tiadalah wanita yang menahan keperluan tetangganya, melainkan Allah s.w.t. akan menahannya dari minum telaga kautsar pada hari kiamat nanti.
5. YA FATIMAH, yang lebih utama dari seluruh keutamaan di atas adaah keredhoan suami terhadap isteri. Andaikata suamimu tidak redho kepadamu, maka aku tidak akan mendoakanmu. Ketahuilah wahai Fatimah, kemarahan suami adalah kemurkaan Allah s.w.t.
6. YA FATIMAH, apabila wanita mengandung, maka malaikat memohonkan ampunan baginya, dan Allah s.w.t. menetapkan baginya setiap hari seribu kebaikan serta melebur seribu kejelekan. Ketika wanita merasa sakit akan melahirkan, Allah s.w.t. menetapkan pahala baginya sama dengan pahala para pejuang di jalan Allah. jika dia melahirkan kandungannya, maka bersihlah dosa-dosanya seperti ketika dia dilahirkan daripada kandungan ibunya. Apabila meninggal ketika melahirkan, maka dia tidak akan membawa dosa sedikit pun. Di dalam kubur akan mendapat taman indah yang merupakan bahagian dari taman syurga. Dan Allah s.w.t. memberikan pahala kepadanya sama dengan pahala seribu orang yang melaksanakan ibadah haji dan umrah, dan seribu malaikat memohonkan ampunan baginya hingga hari kiamat.
7. YA FATIMAH, tiadalah wanita yang melayani suami selama sehari semalam dengan rasa senang serta ikhlas, melainkan Allah mengampuni dosa-dosanya serta memakaikan pakaian padanya di hari kiamat berupa pakaian yang serba hijau, dan menetapkan baginya setiap rambut pada tubuhnya seribu kebaikan. Dan Allah s.w.t. memberikan kepadanya pahala seratus kali beribadah haji dan umrah.
8. YA FATIMAH, tiadalah wanita yang tersenyum di hadapan suami, melainkan Allah s.w.t. memandangnya dengan pandangan penuh kasih.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mac 2011 di pasaran...

No comments: