Monday, May 9, 2011

Hikmah Dibalik Musibah Sakit

ORANG yang sedang ditimpa penyakit tidak perlu dicekam rasa takut selama ia mentauhidkan Allah dan menjaga solatnya. Bahkan, meskipun di masa sihatnya ia banyak berkubang dalam dosa dan maksiat, kerana Allah itu Maha Penerima taubat sebelum roh seorang hamba sampai di kerongkongan. Dan sesungguhnya di balik sakit itu terdapat hikmah dan pelajaran bagi siapa saja yang mahu memikirkannya, di antaranya adalah:

1. Mendidik dan menyucikan jiwa dari keburukan.
Allah Taala berfirman, ertinya, “Apa saja musibah yang menimpa kamu maka disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).” (QS asy-Syura: 30) Dalam ayat ini terdapat khabar gembira sekaligus ancaman jika kita mengetahui bahawa musibah yang kita alami adalah merupakan hukuman atas dosa-dosa kita. Imam al-Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Nabi s.a.w. bersabda: ”Tidak ada penyakit, kesedihan dan bahaya yang menimpa seorang mukmin hinggga duri yang menusuknya melainkan Allah akan mengampuni kesalahan-kesalahannya dengan semua itu.” Dalam hadis lain baginda bersabda: “Cubaan sentiasa akan menimpa seorang mukmin, keluarga, harta dan anaknya hingga dia bertemu dengan Allah dalam keadaan tidak mempunyai dosa.” Sebahagian ulama salaf berkata, “Kalau bukan kerana musibah-musibah yang kita alami di dunia, nescaya kita akan datang di hari kiamat dalam keadaan bankrap.”

2. Mendapatkan kebahagiaan (pahala) tak terhingga di akhirat.
Itu merupakan balasan dari sakit yang dideritai sewaktu di dunia, sebab kegetiran hidup yang dirasakan seorang hamba ketika di dunia akan berubah menjadi kenikmatan di akhirat dan sebaliknya. Nabi s.a.w. bersabda, ”Dunia adalah penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.” Dan dalam hadis lain disebutkan, ”Kematian adalah hiburan bagi orang beriman.” (HR. Ibnu Abi ad Dunya dengan sanad hasan). At Termizi meriwayatkan dari Jabir secara marfu’, ”Manusia pada hari kiamat menginginkan kulitnya dicabik-cabik ketika di dunia kerana iri melihat pahala orang-orang yang tertimpa cubaan/musibah.”

3. Allah dekat dengan orang sakit.
Dalam hadis qudsi Allah berfirman: ”Wahai manusia, si fulan hambaKu sakit dan engkau tidak menziarahinya. Ingatlah seandainya engkau menziarahinya nescaya engkau mendapatiKu di sisinya.” (HR. Muslim dan Abu Hurairah)

4. Sebagai tahap kesabaran seorang hamba.
Sebagaimana dituturkan, bahawa kalau seandainya tidak ada ujian maka tidak akan tampak keutamaan sabar. Apabila ada kesabaran maka akan muncul segala macam kebaikan yang menyertainya, namun jika tidak ada kesabaran maka akan lenyap pula kebaikan itu. Anas r.a. meriwayatkan sebuah hadis secara marfu’, “Sesungguhnya besarnya pahala tergantung pada besarnya cubaan. Jika Allah mencintai suatu kaum maka Dia akan mengujinya dengan cubaan. Barang siapa yang redha atas cubaan tersebut maka dia mendapat keredhaan Allah dan barang siapa yang berkeluh kesah (marah) maka ia akan mendapat murka Allah.” Apabila seorang hamba bersabar dan imannya tetap tegar maka akan ditulis namanya dalam daftar orang-orang yang sabar. Apabila kesabaran itu memunculkan sikap redho maka ia akan ditulis dalam daftar orang-orang yang redho. Dan jikalau memunculkan pujian dan syukur kepada Allah maka dia akan ditulis namanya bersama-sama orang yang bersyukur. Jika Allah mengurniakan sikap sabar dan syukur kepada seorang hamba maka setiap ketetapan Allah yang berlaku padanya akan menjadi baik semuanya. Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sungguh menakjubkan keadaan seorang mukmin, sesungguhnya semua urusannya adalah baik baginya. Jika memperoleh kelapangan lalu ia bersyukur maka itu adalah baik baginya. Dan jika ditimpa kesempitan lalu ia bersabar maka itupun baik baginya (juga).”

5. Dapat memurnikan tauhid dan menautkan hati kepada Allah.
Wahab bin Munabbih berkata, “Allah menurunkan cubaan supaya hamba memanjatkan doa dengan sebab bala itu.” Dalam surat Fushilat ayat 51 Allah berfirman, ertinya, “Dan apabila Kami memberikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan diri; tetapi apabila ia ditimpa malapetaka maka ia banyak berdoa.”
Musibah dapat menyebabkan seorang hamba berdoa dengan sungguh-sungguh, tawakal dan ikhlas dalam memohon. Dengan kembali kepada Allah (inabah) seorang hamba akan merasakan manisnya iman, yang lebih nikmat dari lenyapnya penyakit yang diderita. Apabila seseorang ditimpa musibah baik berupa kefakiran, penyakit dan lainnya maka hendaknya hanya berdoa dan memohon pertolongan kepada Allah saja sebagimana dilakukan oleh Nabi Ayub a.s. yang berdoa, “Dan (ingatlah kisah) Ayub, ketika ia menyeru Rabbnya, ”(Ya Rabbku), sesungguhnya aku telah ditimpa penyakit dan Engkau adalah Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang”. (QS. Al Anbiyaa’: 83)

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2011 di pasaran...

No comments: