Tuesday, May 10, 2011

Ketika Suami Sedang Berduka

SUATU ketika Rasulullah s.a.w. pernah dilanda risau luar biasa. Rasa hatinya tak karuan. Rasulullah bimbang melihat para sahabatnya yang menolak cukur rambut dan menyembelih haiwan korban. Padahal yang demikian itu merupakan sebahagian dari aturan syari’at Islam guna menunaikan ibadah haji. Saat itu, Rasulullah menyepakati perjanjian Hudaibiyah, sementara para sahabat inginnya berperang saja. Rasulullah tidak selesa menghadapi tipu helah kafir Quraisy di meja perundingan, namun ia pun tak sampai hati melihat penolakan sahabatnya. Keadaan hati para sahabat kala itu sedang membara kerana sikap kafir Quraisy yang sudah begitu lama menindas dan memerangi Islam, sehingga ketika menanggapi sebuah masalah, para sahabat ingin cepat selesai saja. Alih-alih mereka “malas” mentaati perintah Rasulullah. Tak mendapat tanggapan sewajarnya dari para sahabat membuat Rasulullah sedikit kecewa terhadap mereka. Guna menenangkan hati yang kesal, Rasulullah masuk ke dalam khemah. Di sana, si isteri, Ummu Salamah r.a. langsung menangkap gelagat tak mengenakkan itu. Segeralah ia menghibur suaminya. Ketenangan yang ditampakkan Ummu Salamah tanpa sedar memancing Rasulullah menumpahkan keluhnya secara panjang lebar. Ummu Salamah sendiri memahami ‘kelelahan’ batin suami dan para sahabat. Bagaimanapun, bertahun-tahun hidup dalam tekanan acapkali membuat batin manusia mudah rapuh dan goyah. Salah-salah malah tergelincir ke dalam kubangan dosa. Dari situlah Ummu Salamah berusaha bertindak menenangkan keadaan sebaik mungkin. Dia mampu memberi sesuatu yang positif dengan menyuntikkan semangat bahawa selalu ada harapan di tengah situasi sesulit apapun. “Wahai Nabi Allah, sebaiknya engkau keluar sendirian tanpa perlu bicara sepatah katapun kepada mereka. Sembelihlah sendiri haiwan korbanmu, lalu panggillah seseorang untuk mencukur rambutmu,” sarannya kala itu kepada suaminya.
Tanpa bicara sepatah katapun Rasulullah menuruti saranan isterinya. Ia langsung menyembelih haiwan korban dan mencukur rambut tanpa terlebih dulu menyerukannya kepada para sahabat. Di luar dugaan, tindakan ini cukup melecut hati dan fikiran para sahabat. Mereka malu orang yang mereka sanjung sudah memberikan contoh kebaikan namun mereka malah berpangku tangan. Maka saat itu juga, serentak mereka ikuti apa yang sudah diperbuat oleh Rasulullah. Kehadiran seorang teman yang menghibur ketika kita sedang dibeban persoalan, laksana menemukan awan sejuk dengan tiupan angin di tengah teriknya matahari. Kehadirannya sangat membantu sehingga persoalan yang menimpa boleh terlupakan sejenak, atau malah boleh jadi hilang sama sekali. Peranan teman yang demikian bagi seorang suami idealnya dia temukan dari isterinya. Sebaliknya, demikian pula si suami bagi isterinya. Seorang isteri harus dapat membuat tanggapan dan mampu membaca kerisauan hati yang tengah dihadapi suaminya. Tatkala gelagat tubuh menunjukkan sikap yang lain dari biasanya, segeralah mencari tahu gerangan apa yang menimpa. Jangan biarkan suami tenggelam dalam kerisauannya seorang diri. Bertindak menjadi pendengar yang baik baginya saja sudah cukup membantu. Kerana paling tidak, dengan mengeluarkan kesulitan di dadanya, suami akan merasa lega. Apalagi jika isteri dapat membantunya.

Ujian Material
Hal yang paling sering membebani urusan rumahtangga adalah material. Maka ketika suami sebagai tulang belakang keluarga, misalnya, terbelit ekonomi yang sulit, seorang isteri harus dapat memainkan peranannya. Dalam hal ini ia harus terus memberi dukungan penuh kepada suaminya. Langkah berikut, sebaiknya segera dilakukan oleh para isteri bila suami sedang berada dalam keadaan permasalahan ekonominya.

1. Jangan meremehkan.
Kehilangan pekerjaan bagi suami ibarat kehilangan statusnya sebagai ketua keluarga dan pemimpin rumahtangga. Semestinya sebagai ketua atau pemimpin ia mampu melindungi, namun kerana kehilangan pekerjaan, kini ketua rumahtangga itu tak lagi dapat melakukannya. Hilangnya status itu pun bukanlah kehendak atau kemahuannya. Maka sungguh tidak pantas jika anda (para isteri) meremehkan dia kerana tidak lagi memiliki pekerjaan.

2. Jangan mengeluh.
Sudah sepatutnya suami yang sedang dirundung duka tidak ditambah bebannya dengan banyak mengeluh di depan dia. Khuatir ia akan bertambah ‘stres’ dan ‘depresi’.

3. Jadikan hal ini sebagai ujian bersama.
Apapun musibah yang menimpa suami hakikatnya bukanlah persoalan peribadinya semata. Pasangan yang baik akan selalu merasa bahawa apa yang menimpa pasangannya merupakan masalahnya juga. Dengan begitu akan terjalin perasaan berkongsi kehidupan. Besarkan hatinya dan yakinkan dia. Dimana ada kemahuan pasti ada jalan selama masih terus berusaha. Tidak lagi berpenghasilan membuat banyak suami tak lagi percaya diri. Ia merasa tidak mampu menafkahi keluarganya. Alih-alih mereka malah tidak peduli pada keluarga serta ‘pasrah’ dengan keadaan yang ada. Mereka pun malah enggan berusaha untuk berubah. Jangan bosan untuk membesarkan hatinya bahawa ia pasti dapat melewati cubaan ini. Yakinkan dia untuk tetap berteguh hati, terus berusaha dan pantang menyerah.

4. Memotivasi terus-menerus.
Motivasi adalah semangat yang memompa orang untuk terus berbuat dan mencapai sesuatu yang didambakannya. Bila suami sedang mengendur, lemah dan tidak semangat dalam menjalani hari-harinya lantaran menganggur, inilah saatnya isteri memompa semangat suami untuk tidak menyerah pada keadaan. Ingatkan dia pada cita-cita membangun keluarga, sebagaimana cita-cita yang anda berdua rancang ketika pertamakali memulai hidup baru bersama.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2011 di pasaran...

No comments: