Wednesday, May 11, 2011

Menilai Bangsa Israel Dalam Al-Quran

BANGSA Israel, atau resminya adalah Israel, merupakan bangsa yang sering diperbincangkan dimerata dunia. Sejumlah media di luar negeri, termausk di negara kita ini, tak pernah ketinggalan memberitakan sikap politik luar negeri Israel ketika sedang bergolak, terutama mengenai konflik perebutan tanah dan wilayah dengan Palestin.
Namun, selain media akhbar, sejak 14 abad silam al-Quran sudah memberi banyak maklumat mengenai bangsa yang satu ini. Banyak ayat al-Quran menggambarkan sikap dan perilaku mereka. Salah satunya adalah ayat berikut ini: “Hai Bani Israel, ingatlah akan nikmatKu yang telah Aku anugerahkan kepadamu dan (ingatlah pula) bahawasanya Aku telah mengutamakan kamu atas bangsa-bangsa lain.” (QS. al-Baqarah: 47) Ayat ini diawali dengan harfu nida’ (huruf panggil). Yang dipanggil adalah Bani Israel, atau keturunan bangsa Israel. Di ayat sebelumnya, ada sepuluh seruan dan empat larangan yang ditujukan kepada bangsa ini. Isi seruan pertama di ayat ini juga sama dengan isi seruan pertama di ayat ke-40 dari QS. al-Baqarah, yakni seruan untuk mengingat nikmat Allah. Pengulangan harfu nida’ di ayat ini, menurut Ibnu Katsir, ulama tafsir, menunjukkan betapa Bani Israel telah banyak melupakan jejak-jejak sejarahnya sendiri. Padahal jejak-jejak sejarah mereka adalah jejak-jejak kenabian, jejak-jejak risalah, jejak-jejak kemuliaan. Yang juga bererti jejak ilahiah. Ayat di atas secara sederhana dapat difahami bahawa bangsa Israel diharuskan mengingat kenikmatan yang telah Allah berikan, mengingat mereka adalah bangsa yang telah dianugerahi Allah sebagai masyarakat yang memiliki keunggulan dan kelebihan dibanding bangsa lain. Ayat di atas juga dipertegas dalam QS. al-Maidah: 20. “Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada kaumnya: “Hai kaumku, ingatlah nikmat Allah atasmu ketika Dia mengangkat nabi-nabi diantaramu, dan dijadikanNya kamu orang-orang merdeka, dan diberikanNya kepadamu apa yang belum pernah diberikanNya kepada seorang pun diantara umat-umat yang lain.”

Keturunan Para Nabi
Mari kita lihat bagaimana bangsa Israel dinilai Allah sebagai bangsa yang memiliki keunggulan dan kelebihan dibanding yang lain. Menurut catatan sejarah, bangsa Israel adalah anak keturunan Nabi Ya’qub, iaitu anak Nabi Ishaq dan cucu Nabi Ibrahim a.s. Nabi Ya’qub semasa hidupnya tinggal di Nablus, daerah Kan’an, Palestin. Ia memiliki keturunan yang kemudian tersebar ke dalam 12 suku di sana. Jumlahnya kurang dari 100 orang dan hidup sampai 500 tahun lebih. Salah satu keturunan bangsa Israel adalah Nabi Yusuf a.s. Semasa hidupnya ia berusaha mengumpulkan kembali keturunan Nabi Ya’qub yang sudah menebar di sepanjang pantai Laut Tengah sampai daerah Iraq bahagian utara. Selain Nabi Yusuf, yang juga keturunan Israel adalah Nabi Harun, Nabi Musa, Nabi Daud, Nabi Sulaiman, Nabi Zakaria, Nabi Yahya, dan Nabi Isa. Ini menunjukkan bahawa bangsa Israel memang berasal dari keturunan para Nabi dan Rasul yang mulia. Allah telah melebihkan mereka terhadap bangsa lain di masa lampau kerana kala itu mereka telah mempunyai peradaban dan kebudayaan yang tinggi, misalnya bangsa Mesir dan penduduk tanah suci Palestin. Lebih daripada itu, menurut Ibnu Asyur dalam Tahrir wa Tanwir, kelebihan yang telah dikurniakan Allah kepada mereka adalah kerana nenek moyang mereka sangat berpegang teguh kepada sifat-sifat yang mulia dan menjauhi sifat-sifat dan perbuatan-perbuatan jelek kerana setiap orang yang dirinya mulia dan dilebihkan dari orang-orang lain tentu ingin menjaga kehormatan itu, sehingga ia menjauhi sifat-sifat dan perbuatan-perbuatan rendah. Mereka pernah dimuliakan, melebihi bangsa dan suku yang lain kerana mereka adalah penerima waris ajaran tauhid nenek moyang mereka, iaitu ajaran tentang percaya kepada Allah Yang Maha Esa. Namun, sayangnya, kemuliaan yang telah Allah anugerahkan itu tidak mereka syukuri. Mereka menutup hati untuk menerima petunjuk dari manapun, sebab mereka merasa Sya’bullah al­Mukhtar, yakni bangsa kepunyaan Allah yang telah dipilih. Quraish Shihab, ahli tafsir terkenal menyatakan, bahawa penyakit kebanggaan seperti ini menimbulkan permusuhan dengan bangsa lain. Bahkan, penyakit semacam ini telah berlarut-larut dan mengendap hingga ratusan tahun. Sikap sombong Bani Israel di zaman para Nabi ternyata masih membekas hingga kini. Cuba saja kita tengok tingkah laku dan perilaku bangsa ini. Sepertinya mereka lebih senang dengan permusuhan daripada perdamaian. Mereka lebih senang dengan peperangan daripada persahabatan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2011 di pasaran...

No comments: