Wednesday, May 11, 2011

Nabi s.a.w. Melihat Dua Orang Kena Seksa Dalam Kubur

SETELAH jenazah dikebumikan di liang lahad, dan kita semua pun pulang, bagi jenazah mendengar selipar yang kita pakai itu dimana dia dengar yang menghantarkan dia tadi, dan pulang ke rumah. Setelah itu datang dua malaikat bertanya. Apa yang ditanya sudah dijelaskan keluaran bulan lalu. Berada di alam kubur (barzakh) bererti kita sudah berada disatu alam lain. Alam ini lebih luas, lebih canggih dan lebih segala-galanya. Alam itu tidak sama dengan alam dunia, yang tidak canggih, sempit dan berbagai masalah yang kita hadapi. Sebenarnya, orang yang sudah meninggalkan dunia yang fana ini tugasnya sudah selesai. Di dalam ini, dia tidak perlu lagi nak beramal dan sebagainya. Orang itu hanya menerima balasan sahaja, sama ada yang baik atau pun sebaliknya. Ini bergantung kepada amal semasa berada di atas muka bumi. Selepas Munkar Nakir menemui mayat, maka berlakulah sebab-sebab mengapa mayat diseksa atau pun sebaliknya? Dalam kitab-kitab agama ada disebutkan begini:
“Dalam hadis ada disebutkan bahawa Nabi s.a.w. pernah melihat dua orang sedang diseksa di dalam kubur. Mereka diseksa bukan kerana kesalahan berat, yang seorang gara-gara tidak mahu istinja’ (tak cuci sesudah kencing), dan seorang lagi gara-gara suka menyibarkan fitnah.” Penyebab pertama kerana meninggalkan taharah yang diwajibkan. Perkara ini nampaknya macam remeh sahaja, tetapi hukumnya wajib. Apabila seseorang itu tidak membersihkan kemaluannya setelah kencing, bererti badannya dalam keadaan bernajis, begitu juga pakaian seluar dalamnya. Perkara ini nampak kecil, tetapi pengaruhnya amat besar. Ramai orang terutama kaum lelaki, terpaksa meninggalkan sembahyang gara-gara seluar dalamnya tidak bersih. Orang yang seluar dalamnya tidak bersih tidak mungkin dapat mengerjakan solat kerana tempat membuka seluar dalam, apa lagi menyimpannya tidak mengizinkan. Jadi, gara-gara seluar dalam tidak bersih terpaksa tinggallah sembahyang. Begitu juga kalau kita pergi ke pejabat-pejabat atau ke pasar. Begitu juga yang menyebabkan seseorang diseksa di dalam kubur kerana menyebar fitnah. Memang gara-gara fitnah dapat membuat masyarakat menjadi kacau bilau, bahkan terkadang membuat orang sampai berbunuh-bunuhan. Sebenarnya banyak lagi perkara yang menyebabkan si mayat diazab di dalam kubur. Untuk lebih lengkapnya di bawah ini saya petik sebahagian isi kitab al-Ruh, karangan Ibnu Qayyim: “Azab kubur berlaku kerana maksiatnya hati, mata, telinga, lisan, perut, kemaluan, tangan, kaki, badan semuanya. Maka dusta, fitnah mencaci, mengumpat, iri hati, dengki, zalim, saksi palsu, menuduh orang, buruk sangka, mengajak bidaah, mengatakan sesuatu tentang Allah dan rasulNya tanpa dasar ilmu dan wahyu, makan riba, makan harta anak-anak yatim, makan hasil suap (rasuah), makan harta dengan jalan tidak halal, minum minuman memabukkan, berzina, mencuri, khianat, membuat rancangan jahat, mengharamkan yang halal atau mengharamkan yang halal, berhukum dengan selain kitab Allah, berfatwa bukan dari nas kitab dan sunah, membantu dalam kejahatan dan permusuhan, membunuh jiwa yang diharamkan Allah, ingkar kepada zat, sifat dan af’al Tuhan kerana mendahulukan akal atau rasionalnya, mempolitikkan sunah dan agama Allah kerana kepentingan dirinya, membangun masjid di kuburan, mendengarkan lagu-lagu yang membawa kepada kekafiran, curang dalam timbangan, sombong, riyak, merendahkan kedudukan manam-mana sahabat Nabi s.a.w., menghina kaum salafus salih dan imam mujtahid, mendatangi ahli nujum atau dukun bertanya dan membenarkannya, menjual ayat-ayat Allah dengan dunia, lebih mementingkan dunia daripada akhiratnya, memandang lebih benar pendapat akal dan imam daripada kitab dan sunah, tidak merasa bertanggungjawab atas keutuhan umat Islam, mematikan syiar agama, munafik, musyrik, meremehkan kewajipan agama, bersumpah palsu, dan yang paling berat adalah kekafiran. Semuanya termasuk melanggar perintah Allah dan melakukan laranganNya. Semua ini menyebabkan berlakunya azab kubur, terhitung sebagai dosa kecil dan besar, berat dan ringan. Jika kebanyakan manusia berbuat seperti itu, maka kebanyakan ahli kubur mendapatkan azab dan kebanyakan manusia menjadi ahli neraka. Jika kebanyakan ahli kubur mendapat azab, maka nampak di luar kubur seperti tenang-tenang saja, (tanah, batu, pasir yang tidak bergerak), padahal di dalam terjadi kegaduhan dan peristiwa yang cukup dahsyat. Bukankah hal itu yang menjadikan kuburan sebagai lubang api neraka?” Ada juga yang diseksa di dalam kubur gara-gara tidak pernah mandi junub. Aban bin Abdullah al-Bajali berkata: “Ketika tetangga kami mati, maka kami hadiri jenazahnya hingga dimandikan, bahkan kami ikut menghantarnya ke kubur. Ketika akan dimasukkan ke liang lahad, tiba-tiba ada binatang semacam kucing. Penggali kubur cuba menghalau kucing tersebut tetapi tidak mahu pergi. Setelah berkali-kali dihalau namun tidak mahu juga pergi, penggali kubur itu mencangkulnya dengan cangkul, tetapi sang kucing tidak mahu berganjak. Akhirnya terpaksa dipindahkan ke kubur lain.
“Setelah digali di tempat lain jumpa lagi binatang seperti kucing tadi. Orang-orang yang menggali pun sudah menyerah kalah, dan kami terus saja memasukkan mayat ke dalamnya dan menimbusnya dengan tanah. Setelah ditumbuni tanah, kami mendengar suara tulang yang dikeramas oleh binatang itu. Setelah selesai ditanam, mereka pergi menceritakan kepada isterinya, sekaligus menanyakan apa yang telah dilakukan oleh suaminya. Lalu isterinya berkata: “Dia biasanya tidak mandi janabat.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2011 di pasaran...

No comments: