Tuesday, May 10, 2011

Penyambung Lidah Wanita Islam

DI HADAPAN Rasulullah yang tengah dikelilingi beberapa sahabat, puteri sahabat kaum Anshar itu bertanya secara terus terang terang. “Wahai Rasulullah, aku wakil kaum wanita kepadamu. Aku utusan jemaah muslimah di belakangku. Mereka semua berkata seperti perkataanku dan seperti pendapatku. Sesungguhnya Allah azza wa jalla mengutusmu kepada kaum lelaki dan kaun wanita secara keseluruhan. “Kemudian kami beriman kepadamu dan mengikutimu. Kami kaum wanita terbatas, terasing, duduk di dalam rumah, tempat bercengkerama bagi kaum lelaki dan orang-orang yang mengandung anak-anak kaum lelaki. Kaum lelaki diberi kelebihan atas kami berupa solat Jumaat, solat berjemaah, mengunjungi orang-orang sakit, menghantarkan jenazah, dan jihad di jalan Allah. “Jika lelaki berjihad, kami menjaga harta mereka, menenun pakaian mereka, dan mengasuh anak-anak mereka. Apakah kami juga sama dengan kaum lelaki dengan pahala dan kebaikan ini, wahai Rasulullah?”
Rasulullah yang mulia menolehkan wajah kepada para sahabat sambil berkata, “Apakah kalian pernah mendengar perkataan wanita yang lebih bagus pertanyaanya tentang agama dari wanita ini?” dan para sahabat menjawab, “Demi Allah, tidak pernah, wahai Rasul Allah. Kami tidak pernah melihat wanita sehebat wanita ini.”
Lalu Rasulullah menjawab pertanyaan bernas dari wanita ini, “Wahai Asma’, pulanglah dan katakan kepada wanita-wanita di belakangmu bahawa pergaulan salah seorang dari kalian yang baik kepada suaminya, usahanya untuk mencarikan keredhoan suaminya, dan mengikutinya dengan cara bersikap sama dengannya itu, sama dengan apa yang engkau sebutkan tentang kaum lelaki.” Dialah yang dikenal sebagai Asma’ binti Yazid, atau Ummu Salamah al-Anshariyah al Asyhaliyah, puteri dari Yazid bin As-Sakan dan Ummu Sa’ad binti Hazim bin Mas’ud bin Qala bin Harisy bin Abdul Asyhal. Dari pihak ibunda kefasihan Asma’ tak lepas dari kedalaman ilmu agama yang dia timba dalam madrasah Rasulullah. Keluarganya mula-mula menjadi kalangan Anshar pertama yang berbaiat kepada baginda Muhammad s.a.w. Asma’ binti Yazid pun termasuk wanita pertama Madinah yang berbaiat kepada Rasul, setelah sebahagian besar warga Makkah, tempat kelahiran Nabi s.a.w. sendiri, bahkan menolaknya dengan cara keji dan kasar.

Saksi Turunnya Ayat dan Hadis
Berkat ketokohan semacam Asma’-lah, hukum-hukum agama yang berkait dengan wanita berjaya dihurai dan diperjelas. Asma’ memang bukan gaya wanita sebagaimana layaknya perempuan yang penuh rasa malu ataupun takut dalam mempertanyakan hak-hak agama bagi kaum perempuan, sekalipun sewaktu-waktu Rasulullah sendiri hairan mengapa persoalan yang dianggap sudah jelas, oleh Asma’ masih diselidik dan diperhalusi. Namun semua itu membuat hukum agama menjadi lebih menyerlah.Hal tersebut saat Asma’ menanya perihal haid. “Salah seorang dari kalian,” ujar Rasulullah, “mengambil air dari pohon bidara, kemudian bersuci dengannya dan bersuci sebaik mungkin. Setelah itu, ia menyiramkan air tersebut ke kepalanya dan menggaruknya keras hingga mencapai seluruh kepalanya, kemudian menyiramkan air ke seluruh tubuhnya. Setelah itu, ia mengambil secarik kain (kini boleh menggunakan kapas) dari bekas yang diberi haruaman kasturi, lalu bersuci dengannya.” “Bagaimana cara aku bersuci dengan kain tersebut?” ujar Asma’. “Subahanallah,” sabda Nabi s.a.w., “Engkau bersuci dengannya.”
Lalu Aisyah r.a. berkata perlahan kepada Asma’, “Engkau bersihkan sisa-sia darah haid dengan kain tersebut.” Demikian jawapan Nabi s.a.w. dan penjelasan Aisyah atas pertanyaan Asma’ yang disahihkan oleh Bukhari.
Semangat besar Asma’ atas pengetahuan agama serta kesalahannya untuk segera melaksanakan warta Allah membuat dirinya dekat dengan Aisyah, yang kelak disunting oleh Nabi Muhammad. Aisyah senang dengan semangat Asma’ sehingga Asma’ pula yang diberi kepercayaan puteri Abu Bakar ini untuk menghias dirinya tatkala perayaan perkahwinan dengan Rasulullah dirasmikan. Kerana itulah, Asma’ mendapatkan julukan Asma’ Muqayyinah Aisyah Ummul Mukminin (Asnma’ sijuruhias ibu kaum mukminin Aisyah). Dari upacara pernikahan ini pula Asma’ mendapatkan pelajaran berharga ketika ia, atas izin Rasulullah, meminum air susu dari tembikar yang tertempel bekas bibir mulia Rasulullah. Asma’ menyampaikan tali riwayat mengenai keberkahan benda apapun yang pernah disentuh oleh Rasulullah s.a.w. Kedekatannya dengan Aisyah mahupun Rasulullah menyebabkan Asma’ sering mendapatkan warta-warta penting ilahi. Warta itu boleh jadi berkaitan dengan aturan atau hukum Islam, keberkahan, dan juga maklumat Al-Quran yang diperjelas oleh penjelasan Rasulullah, “Rasulullah s.a.w. berada di rumahku, kemudian baginda menyebutkan tentang dajjal.” Imam Ahmad memasukkan asas yang diriwayatkan Asma’ ini dalam hadis nombor 27566. Walau hukum tidak berlaku surut, kisah Asma’ mengenai “masa iddah” juga memberitahu kita mengenai berlakunya hukum baru dalam perceraian, sebagaimana tertera dalam Al-Quran: “Wanita-wanita yang ditalak hendaknya menahan diri (menunggu) tiga kali quru.” (QS. Al-Baqarah: 228). Maksud quru adalah haid atau suci. Asma’ menulis bahawa saat perceraiannya, ayat itu belum diturunkan, sehingga ia belum terkena aturan tersebut. Sebuah kisah dramatis turunnya surat Al-Maidah juga tak lepas dari kesaksian Asma’, “Aku memegang kendali Al-Adhba, unta Rasulullah s.a.w. Tiba-tiba surat Al-Maidah turun kepada baginda. Kerana beratnya surah tersebut, nyaris mematahkan lengan unta tersebut.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2011 di pasaran...

No comments: