DALAM apa juga perdebatan, perbahasan mengenai masalah ajaran sesat, fahaman salah, soal “ahlus Sunnah Wal Jamaah” mesti timbul. Siapakah yang sebenarnya Ahlus Sunnah Wal Jamaah itu? Ramai yang bercakap dan mendakwa tentang perkara ini. Tetapi apabila ada tokoh agama atau pun ulama bertanya, apa itu Ahlus Sunnah Wal Jamaah, mereka tidak boleh menjawab dengan betul. Mereka terpinga-pinga apa itu sebenarnya ahlus Sunnah Wal Jamaah itu sebenarnya. Benda ini, kena baca kitab. Kita menghadap tuan guru. Kena mengaji dengan tuan-tuan guru yang muktabar. Kalau kita tak mengaji, dan tidak belajar ilmu agama, tidak buka kitab agama, tak rajin mendengar, tak rajin bertanya, sengaja tak mahu ambil tahu, sampai bila pun kita akan jadi “buta kayu”, dan akan terus meraba-raba. Cerita mengenai Ahlus Sunah Wal Jamaah terlalu panjang. Ia kita bermula dari akar umbinya. Kita tak boleh ambil tengah-tengah. Main ambil sekerat-sekerat saja, kemudian yang sekerat lagi itu kita tinggalkan. Kisahnya dari “dua aliran Hijaz dan Irak”. Dalam sejarah syar’i sumber hukum dalam Islam (setelah wafatnya Rasulullah s.a.w.) pada masa sahabat ada dua, iaitu Al-Quran dan As-Sunah, dan juga Ijma’ Sahabat. Khalifah kadang-kadang memilih mana yang lebih maslahat. Pendapat sahabat biasanya sebagai ijtihad saja. Apabila perasaan sahabat berselisih pendapat bukan kerana salah faham, tetapi kerana memahami lafaz-lafaz dalam Quran dan Sunah yang maksudnya berbagai-bagai. Ada sahabat mengatakan maksud lafaz itu maksudnya begini, dan yang lain kata maksudnya begitu. Sebab-sebab lain kerana hadis-hadis yang berbeza riwayatnya. Ada orang suka pakai perawi ini, ada yang suka pakai perawi itu. Yang lain kerana perbezaan hasil ijtihad dari para sahabat. Ada lagi masalah-masalah lain sehingga menimbulkan perbezaan pendapat. Kadang-kadang disebutkan juga tentang nas tidak terang tujuannya, maka timbul berlainan faham. Pada suatu ketika terjadi dimana ramai para sahabat meninggalkan Madinah dan Makkah dan mereka ke kota-kota yang baru membangun. Disana mereka mengajar ilmu agama berdasarkan ilmu (termasuk hadis) yang mereka ada. Oleh kerana ilmu dan pengertian mereka tidak sama, dan hadis yang mereka miliki juga tidak sama, maka bahan dari ilmu yang mereka miliki pun tidak sama. Dalam hal ini, maka timbullah perselisihan pendapat kerana hal-hal disebutkan di atas. Sebenarnya, banyak hal lain lagi. Disebabkan hal di atas, maka timbullah dua aliran besar dikalangan ulama dan kaum mujtahidin. Golongan pertama: Aliran pertama: Golongan ahli al-hadis iaitu mereka yang hanya berpegang kepada sunah, setelah al-Quran. Mereka mengeluarkan hukum-hukum dari hadis-hadis yang telah mereka terima, dan tidak mahu menggunakan pendapat qiyas. Kebanyakan dari aliran ini adalah ulama dari Hijaz seperti daerah Makkah dan Madinah dimana para sahabat Nabi s.a.w. tinggal di sana. Aliran kedua pula: Golongan ahli al-Ra’ya atau qiyas, iaitu mereka menetapkan hukum dengan hadis, apabila tidak didapati dari hadis mereka gunakan qiyas. Kebanyakan mereka ialah ulama dari Irak dan daerah-daerah yang tidak banyak terdapat sahabat-sahabat Nabi s.a.w. Pada waktu itulah timbul perselisihan faham sehingga menimbulkan fenomena menyalahkan pihak itu dan ini, dan berbagai penafsiran ayat Quran dikeluarkan.
Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2011 di pasaran...
Wednesday, May 11, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment