Tuesday, May 10, 2011

Ketika Islam Hadir Di Guangzhou

INI cerita tentang sebuah video. Seorang lelaki bermata sepet dan bertubuh kecil tampak menghadap sebuah pintu bangunan dengan takzim. Setelah hadap diri dan hatinya tampak sempurna, keluarlah sebuah lantunan suara yang sangat popular di dunia: azan. Suara lelaki itu tampak tertekan dan lafaz teks azannya agak samar dan terpatah-patah, tapi ia sangat khusyuk dan sungguh-sungguh. Itulah suasana azan yang tampak di salah satu masjid di Guangzhou, China, yang dirakam seorang pelancong muslim yang boleh kita lihat di youtube.com. Si perakam video terpesona kerana ia menjawab alunan itu dengan takbir yang bergetar. Video lain sangat melimpah, seperti tiga orang lelaki warga emas yang berdiri bersama dan tekun melafazkan pembacaan al-Quran. Di kota yang pernah menganjurkan sukan Asia itu, memang merupakan kota istimewa jika dikaitkan dengan Islam. Kita dapat melihat keistimewaannya Guangzhou dari cerita Mohammed Khamouch, peneliti dari Foundation for Science Tecnology and Civilisation. Sebelum tahun 500 Masehi - dan kerananya sebelum berdirinya Islam -, pelaut Arab telah membentuk hubungan perdagangan dengan “Kerajaan Tengah” (China).
Kapal Arab berani berangkat dari pelabuhan Basrah di hujung Teluk Arab dan juga dari kota Qays di Teluk Parsi. Mereka berlayar ke lautan Hindi melewati Sarandip (Sri Lanka), Selat Malaka dan memasuki Laut China Selatan. Mereka mendirikan pos perdagangan di selatan timur pantai pelabuhan kawasan China Selatan itu, menetap di sana, dan juga sangat mungkin menerima Islam pertama kali saat “pergi-balik Cina-Arab” untuk urusan perniagaan. Dan pos perdagangan itu tak lain adalah Guangzhou. Guangzhou disebut Khanfu oleh orang Arab dan juga disebut Kota Zaitun. Unggul posisi geografi, Guangzhou memainkan peranan penting sebagai pusat perdagangan tertua dan kota pelabuhan antarabangsa China. Dialah pintu gerbang selatan negeri China terhadap dunia luar. Sungai Mutiara (Pearl River), sungai ketiga terpanjang di Cina, yang mengalir menyusuri kota dan bermuara di Laut China Selatan, juga menghubungkan Guangzhou dengan Hong Kong dan Macau. Sejarah China awal sudah menyebut kata Arab dan kerajaannya dengan sebutan Madinah. Islam dinamai agama murni (Yisilan Jiao). Saat Khalifah Uthman bin Affan r.a. berkuasa, ia mengirim delegasi ke China yang dipimpin oleh Sa’ad bin Abi Waqqas yang juga bapa saudara Nabi Muhammad s.a.w. dari sebelah ibu. Kedatangan Sa’ad juga diabadikan sejarah China awal. Melalui catatan sejarah itu Sa’ad diceritakan membawa hadiah dan diterima dengan mesra di istana kerajaan oleh Maharaja Kao-tsung. Raja, setelah melakukan penelitian tentang Islam, memberikan persetujuan umum untuk agama baru yang ia anggap selaras dengan ajaran Konfusius - walau ibadah solat dan puasa dianggap cukup berat. Namun Sa’ad diberi kebebasan menyebarkan dakwahnya.
Sa’ad kemudian menetap di Guangzhou dan membangun Masjid Huaisheng yang menjadi tonggak penting sejarah Islam di China. Khamouch menyaksikan sendiri di masjid itu masih ada sebuah al-Quran tua yang ditulis dengan tangan. “Saya beruntung pernah bersolat di tempat sepenting ini,” ujar Khamouch.

Mengenang Nabi s.a.w.
Masjid Agung Guangzhou adalah sebuah monumen untuk mengenang Nabi Muhammad s.a.w. Disebut juga masjid Guangta, namun tetap paling popular dengan sebutan Huaisheng yang menempati tanah seluas 2,966 meter persegi. Bangunan ini juga disebut menara api kerana adanya sebuah menara setinggi 36.3 meter yang menjadikannya bangunan tertinggi di daerah ini. Dahulu kala, menara ini berfungsi layaknya sebagai mercu tanda yang memandu kapal-kapal dagang yang datang. Seni reka bantuk menara memberikan kesan Arab kerana berbentuk silinder sederhana dengan kubah di atasnya, tak seperti bangunan gaya Tiongkok yang lebih banyak lengkungan. Masjid Huaisheng menyatu dengan lingkungannya yang indah dan semulajadi. Di depan masjid itu tergantung sebuah papan bertuliskan bahasa Arab yang berbunyi, “Masjid Pertama di Tiongkok.” Hiasan dalaman masjid dipenuhi tulisan Arab dan petikkan al-Quran dan ukiran yang menandai empat kali pemulihan bangunan tersebut, yakni pada zaman Dinasti Yuan, Ming, Qing dan terakhir tahun 1935. Masjid ini banyak dikunjungi oleh umat muslim dari berbagai pelusuk dunia untuk melakukan solat sekaligus bersilaturahmi dengan umat muslim di tempat ini. Musa bin Sayid, salah seorang pengurus masjid, menyebut Huaisheng adalah salah satu masjid tertua di dunia. Jonathan Neaman Upman dalam bukunya Familiar Strangers A History of Muslim in Northwest China menyebut masjid ini didirikan pada abad VII sekitar tahun 650. Jika itu benar, masjid ini telah berdiri 1,350 tahun, hampir seusia Islam itu sendiri. Lokasi masjid memang agak tersembunyi kerana berada di antara beberapa rumah susun yang padat dan tak dapat dilalui kenderaan awam. Walaupun begitu, kegiatan masjid tetap ramai kerana ikatan persaudaraan antara muslim di tempat itu sangatlah kuat. Setiap Jumaat, jemaah berduyun-duyun ke masjid ini, baik warga tempatan dan warga kota lain yang sengaja datang. Yang agak mengganggu hanyalah penjagaan polis yang memeriksa setiap jemaah yang masuk dengan pengimbas logam. Mungkin kerana dianggap warisan klasik, masjid ini mesti dijaga dengan ketat Masjid Huaisheng mirip dengan tokong di Indonesia. Bezanya di sini lebih banyak kaligrafi yang menghiasi bangunan. Ada beberapa paviliun di masjid dan sebuah hall yang cukup besar di tengah-tengah bangunan. Jemaah sering solat di hall ini jika ruangan utama masjid tak mampu menampung jemaah. Ramainya jemaah di Huaisheng membuat penduduk lokal bingung dengan apa yang mereka lakukan. Namun lambat laun mereka mengerti dan mulai tahu bahawa Guangzhou ternyata sangat dekat dengan sejarah Islam.

Menguat
Peninggalan Islam yang lain di Guangzhou adalah Masjid Hao Pan, yang dibangun pada masa Dinasti Ming pada tahun 1465. Letaknya di Jl. Hao Pan no.378 dan menempati kawasan seluas 1491 meter persegi. Masjid ini termasuk masjid yang sangat penting di Guangzhou kerana Universiti Islam pertama di China didirikan di sini. Juga beberapa majalah Islam diterbitkan di sini. Sebelum dan selama Revolusi Budaya oleh pemerintah komunis, menyebabkan masjid ini ditutup dan dijadikan ‘kilang’, kemudian mulai dibuka kembali pada bulan Mac 1998, juga dijadikan sebagai Pusat Pelatihan Bahasa Arab Guangzhou sejak September 1998. Masjid yang lain di Guangzhou adalah Dongying Mosque yang dibangun oleh Tentara Hui pada masa dinasti Ming. Menurut sejarah, usianya lebih dari 500 tahun. Bertempat di Jalan Yue Hua no.1, masjid ini juga melayani pemakaman untuk warga muslim di Guangzhou. Satu lagi peninggalan Islam di Guangzhou adalah Pusara Abu Waqqas sebagai penyebar agama Islam pertama di Guangzhou. Biasa di sebut juga Makam Shabi, yang menurut sejarah berumur lebih dari 1,300 tahun. Letaknya di jalan Jie Fang Bei no.901 dan merupakan tempat ziarah yang didatangi oleh umat Islam dari dalam dan luar China sejak ratusan tahun lalu. Namun ahli sejarah Arab menyangkal keberadadan makam ini kerana menyebut Sa’ad meningal di Madinah.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Mei 2011 di pasaran...

No comments: