Monday, January 9, 2012

Belajar Dari Kecerdikan Burung Gagak

TIDAK sedikit ayat (dalam kitab suci al-Quran) yang memaparkan tentang kejadian atau peristiwa di masa lalu. Uniknya, semua kisah itu tak semata-mata sekumpulan kisah yang tanpa makna, melainkan kisah-kisah yang bertabur hikmah. Tak hairan, jika di balik itu terselit setumpuk pelajaran yang cukup berharga, kerana memang layak untuk direnungkan. Di antara kisah yang termaktub dalam al-Quran itu, bahkan Allah mengajari dengan cara yang unik dan mengagumkan, bagaimana manusia harus belajar dari burung gagak untuk menguburkan jenazah. Sebabnya, saat itu, Qabil membunuh Habil, saudara kandungnya sendiri, tapi dia tak tahu harus diapakan jenazah itu. Akhirnya, Allah mengutus burung gagak untuk memberikan contoh bagaimana menguburkan jenazah yang selayaknya. Sungguh sebuah kisah yang menggugah, bahawa manusia itu tidak selamanya tahu akan apa yang harus diperbuat. Meskipun manusia diciptakan oleh Allah s.w.t. sebagai makhluk yang unggul, mulia dan berakal, tetapi dalam beberapa hal, kadang-kadang manusia harus belajar dari makhluk lain dan alam semesta.

Keputusan Langit
Habil dan Qabil, dua saudara, berjalan tergopoh-gopoh ke atas bukit. Habil menuntun kambingnya yang gemuk. Sementara itu, Qabil berjalan dengan memikul gandum yang berwarna hijau. Gandum yang masih muda dan bahkan tangkainya masih berpucuk hijau. Keduanya ke atas bukit untuk memenuhi persyaratan penyerahan korban. Setelah sampai di atas bukit, dua saudara itu pun meletakkan penyerahan korban-korban tersebut.
Keduanya kemudian menjauhi tempat itu. Dalam hati, Habil berdoa agar Allah menerima korban yang dia persembahkan. Tak lama kemudian, dari langit, turun kobaran api yang menyala-nyala. Kobaran itu menelan korban Habil, yang bererti Allah s.w.t. menerima kambing persembahannya. Tapi, gandum hijau yang dibawa Qabil masih teronggok kaku, bahkan seekor burung pun seakan enggan memakan gandum tersebut kerana memang masih hijau dan sukar dikecap. Tentunya dengan petanda itu, Habil bersorak gembira. Dia senang kerana korban persembahan yang dia bawa telah diterima oleh Allah. Sementara itu, Qabil merengus. Dia mengumpat. Dia pun berdiri tegak, dan sambil membentangkan kedua tangannya seraya memandang satu titik di angkasa. Dia memendam duka dan dari dalam hatinya terpancar permusuhan. Dia dendam terhadap Habil. Apalagi, peristiwa itu menjadi bukti nyata bahawa dia tak dapat membantah lagi perintah Nabi Adam a.s. untuk berkahwin dengan Layutsa. Padahal, dia menginginkan berkahwin dengan Iklima yang lahir bersama dengan Qabil. Dan persembahan itulah bukti keputusan dari Allah, bahawa Qabil harus berkahwin dengan Layutsa dan Habil menikah dengan Iklima. Tapi keputusan langit itu seperti berat diterima Qabil. Maka, dendam di hati Qabil kian berkecamuk. Serupa api yang membakar jerami, dendam itu kemudian bergulung-gulung mengobarkan suhu panas di lubuk hatinya. Dia seperti tidak dapat menerima kenyataan dengan apa yang terjadi. Dia seperti tak terima saat gandum dari hasil pertanian yang dia persembahkan itu, ternyata tidak diterima oleh Allah. Seketika itu, dendam Qabil terhadap Habil memuncak. Dia direnggut duka; merasa kalah. Dia merasa tersingkir dan terabaikan. Setumpuk rasa kesal seperti berkelebat di ubun-ubunnya. Fikiran Qabil semakin kalut. Hatinya ditikam benci dan amarah. Dan dia pun hendak membuat perhitungan dengan Habil.

Selanjutnya dapatkan Hidayah januari 2012 di pasaran...

No comments: