Monday, January 9, 2012

Tokoh Teladan Menantu Pilihan

ALI R.A. adalah tokoh muda yang berdedikasi tinggi terhadap Islam. Dia pun bukanlah sosok asing bagi Rasulullah s.a.w. Sebab ayahnya adalah bapa saudara Rasulullah, yakni Abu Thalib bin Abdul Munthallib bin Abdul Manaf, dan ibunya bernama Fathimah binti Asad bin Hasyim bin Abdul Manaf. Untuk meringankan beban Abu Thalib yang mempunyai anak yang ramai, Rasulullah memelihara Ali. Layak benarlah jika keperibadiannya menjadi santunan, sebab Rasulullah mempunyai peranan penting dalam hal mendidik Ali. Dia dilahirkan di dalam Kaabah dan mempunyai nama kecil sebagai Haidarah. Ketika menginjak usia 10 tahun, Rasulullah baru saja menerima wahyunya yang pertama. Sejak kecil, Ali telah menunjukkan pemikirannya yang kritis. Kesederhanaannya, kerendah-hatiannya (juga merendahkan dirinya), ketenangan, dan kecerdasan berkumpul dalam dirinya. Sepertinya seluruh arus pusaran kehidupan Ali bersumber dari al-Quran. Sejumlah keistimewaan itulah yang tak hairan membuatnya makin istimewa di mata Rasulullah di banding para sahabat lainnya. Apalagi setelah pemuda istimewa ini mengahwini puteri bungsu Rasulullah, Fatimah r.a. Ali memiliki peribadi cemerlang dalam segala hal. Sumbangannya dalam syiar Islam dibuktikannya sejak zaman belianya. Saat itu, Ali berani mempertaruhkan dirinya menjadi ‘perisai’ Rasulullah s.a.w. ketika baginda hijrah, dengan menempati tempat tidurnya agar para musuh terkeliru. Ali juga terlibat dalam sejumlah peperangan hebat, seperti perang Ahzab. Dia yang menembus benteng Khaibar hingga mendapat gelaran sebagai pahlawan Islam pertama. Di medan perang, dia sosok yang ditakuti lawan manapun. Keberaniannya menjadi lambang pahlawan pada masanya. Setiap kali menghadapi musuh di medan perang, maka dapat dipastikan dia akan mengalahkan musuh Islam itu. Seiringan dengan itu, Ali adalah peribadi yang takwa. Dia tidak mahu masuk dalam perkara syubhat dan tidak pernah melalaikan syariat. Dia seorang yang zuhud dan memilih hidup dalam kesederhanaan. Merasa cukup dengan makan berlaukkan cuka, minyak dan roti kering yang dia patahkan dengan lututnya, dan memakai pakaian yang kasar, sekadar untuk menutupi tubuh di saat panas dan menahan kedinginan di kala hawanya sampai menembusi tulang.

Pedang Zulfikar
Tidak ada pedang setajam pedang Zulfikar dan tidak ada pemuda yang sehebat Ali bin Abu Thalib. Slogan ini menjadi kaliamt popular yang diingat kaum muslimin ketika perang Uhud yang amat dahsyat sedang berlangsung. Dalam perang tersebut, Ali bin Abu Thalib memperlihatkan ketangkasannya sebagai seorang pahlawan Islam yang gagah perkasa. Dia dikenali sebagai jaguh bangsa Arab yang mempunyai kemahiran memainkan pedang dengan cekalnya. Dalam perang Badar pun, Ali memberi sumbangan besar dalam memenangkan peperangan. Ketika itu, kaum muslimin memperoleh kemenangan sementara pasukan Quraisy banyak yang tewas terbunuh. Disebutkan bahawa sepertiga korban yang tewas dari pihak musuh itu tak lain adalah berperanan dari Ali dan Hamzah bin Abdul Muthalib. Sementara pada perang Khandaq, Ali yang setinggi awan dan pedangnya yang mampu menghunus lawan tanpa sekat itu, terbukti lagi. Kala itu, Amru bin Wud Al ‘Amiri, pencabar yang garang dari pihak kafir Quraisy dengan angkuh menari-nari di atas kudanya sambil memainkan pedangnya dan mengejek kaum muslimin seraya berkata, “Hai kaum muslimin, mana syurga yang telah dijanjikan bahawa orang yang gugur diantara kalian akan masuk ke dalamnya? Mana? Ini dia syurga yang berada di hadapanmu, sambutlah!”
Sayangnya tak seorangpun dari kaum muslimin yang berani maju menyahut cabaran Amru bin Wud yang terkenal bengis dan kejam itu. Tapi, itu tidak dengan Ali. Ejekan itu tak mahu dibiarkan begitu saja. Ali berdiri seraya berkata kepada Rasulullah. “Wahai Rasulullah, jika tuan izinkan, aku akan maju bertarung melawan dia (Amru bin Wud)!” “Bukankah dia itu Amru bin Wud, jaguh kaum Quraisy yang ganas itu?” Rasulullah setengah menyangsikan keinginan Ali itu.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2012 di pasaran...

No comments: