Monday, January 9, 2012

Gigih Tingkatkan Syiar Islam Di Chicago

ADA yang menarik di jalan-jalan raya Chicago beberapa ketika lalu. Kelihatan beberapa buah bas besar yang melintas bertuliskan “Islam The Way of Life of Noah, Abraham, Moses, Jesus and Muhammad” – (Islam adalah agama Nuh, Ibrahim, Musa, Jesus dan Muhammad). Ini masih diikuti dengan kata-kata lainnya, “Got Questions? Get Answers” Ada pertanyaan? Dapatkan jawapan - dan diikuti dengan keterangan nombor telefon yang boleh dihubungi. Media rasmi GainPeace yang melancarkan kempen ini menyebut ada 105 bas dan 350 kereta api memasang iklan ini. Cukup banyak dan menarik perhatian. GainPeace sendiri adalah sebuah organisasi yang memperkenalkan dan memberi pendidikan benar mengenai Islam. Prasangka buruk tentang Islam masih jadi penghalang di kalangan masyarakat Amerika Syarikat, juga masyarakat kota Chicago. Kempen ini memberi ruang bagi siapa pun yang memiliki pertanyaan mengenai Islam atau tertarik mengenal Islam lebih jauh untuk bertanya. Bila-bila pun, petugas GainPeace akan senang hati menjawab. GainPeace juga memberikan layanan mengenal terjemahan al-Quran dalam bahasa Inggeris. Kempen-kempen ini terang saja menarik perhatian. Bas-bas besar yang menyusur jalanan kemana-mana dan bertuliskan kata “Islam” menonjol itu seperti menjadi “mubaligh” diam yang mendakwahkan agama tauhid ini. Hasilnya cukup positif. Dikhabarkan ada 17 orang yang memeluk Islam kerana melihat iklan itu. Leslie C. Toole, seorang guru di Chicago, adalah salah seorang yang mengikrarkan diri masuk Islam. Dia mengaku sudah sepuluh tahun berkeinginan memeluk Islam. Tekadnya menjadi seorang muslim akhirnya terlaksana setelah dia melihat iklan GainPeace di dinding bas. “Saya tidak pernah sungguh-sungguh. Tapi ketika saya melihat iklan itu, saya sedar bahawa itulah pertanda dimana saya harus melengkapi niat saya,” kata Toole. Toole mengaku pertama kali mengenal Islam secara tak sengaja. Sepuluh tahun lalu, seorang lelaki memberinya sekeping risalah dan mengatakan dia akan mendapatkan keterangan dari risalah itu. “Saya pun membacanya, berulang kali dan memastikan saya memahami apa yang sedang saya baca. Bagaimana menjadi seorang muslim, itulah yang menjadi pertanyaan utama saya,” sambung Toole. Dia membaca kata-kata itu “Got Questions? Get Answers” di Chicago Transit Authority (CTA) dan langsung menghubungi nombor telefon yang ada di bas tersebut. Setelah mendapatkan penjelasan dan berbincang dengan pihak GainPeace, Toole mengucap kalimah syahadat. Toole menjadi satu dari 16 warga Chicago lainnya yang memilih masuk Islam setelah melihat iklan GainPeace tersebut. “Agama ini betul-betul sempurna bagi saya. Sulit untuk menjelaskannya ketika anda mengetahui sebuah kebenaran. Anda akan merasakan perasaan yang begitu mendalam di hati sanubari anda bahawa anda telah menemukan rumah yang benar,” tegas Toole. Menurut Toole, iklan layanan masyarakat GainPeace yang dipasang di bas-bas merupakan idea hebat untuk menarik perhatian masyarakat. Setelah masuk Islam, Toole yang memilih nama Ilyas sebagai nama Islamnya juga mendapatkan bimbingan seorang mentor dari GainPeace. GainPeace sendiri dalam siaran akhbarnya menyebut tindak balas masyarakat sangat luar biasa terhadap iklan ini. Ribuan panggilan telefon masuk dan ada ratusan ribu lainnya yang mengunjungi website GainPeace. “Kami berharap ini dapat menghilangkan beberapa kesalahfahaman yang ada di luar sana tentang Islam,” kata Dr Sabeel Ahmed, Pengarah GainPeace. Irfan Syeikh, dari jabatan pentadbiran GainPeace juga mengatakan, “Kami mendorong dan meminta saudara-saudari kami untuk mencari tahu semua hal mengenai Islam. Amerika Syarikat tidak lagi hanya masyarakat Yahudi-Kristian saja, tapi juga Islam. Kita perlu mengetahui keyakinan masing-masing dari sumber yang sebenar bukan dari desas-desus demi terciptanya toleransi, saling hormat dan mencintai,” ujar Irfan. Iklan itu sendiri terpasang sejak 19 September 2010 sampai 20 Oktober 2010 dan kemudian diperpanjang sampai 23 November 2010. GainPeace mengeluarkan dana lebih dari 30,000 dollar.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2012 di pasaran...

No comments: