Monday, January 9, 2012

Menjadi Gila Selama Di Makkah

BERBAGAI kejadian aneh kerapkali terjadi menimpa para jemaah haji. Semuanya itu ada akitannya dengan amal perbuatan dia sebelumnya. Ada yang baik dan ada pula yang buruk. Yang jelas, semuanya itu jadi pelajaran atau pengajaran berharga bagi calon jemaah haji lainnya. Sebut saja nama jemaah haji ini yang dipanggil Wanto, 45. Sebagai lelaki, wajahnya agak kacak tampan. Kerana itu, dia boleh menikah muda dalam usia 21 tahun. Padahal, dia tak memiliki pekerjaan tetap atau sara hidup yang mencukupi. Pada akhirnya, semuanya bergantung kepada kedua ibu bapa, yang termasuk kaya buat ukuran orang kampung. Kebetulan, ibu bapa Wanto memiliki beberapa hektar tanah kosong, kebun dan sawah. Dari hasil kebun dan sawah inilah mereka dapat hidup.
Wanto memiliki dua orang anak. Keduanya lelaki dan anehnya tidak suka makan nasi. Kedua anaknya itu melihat nasi seperti melihat ulat yang menjijikkan. Kerana itu, sejak kecil hingga kedua anaknya bertambah besar mereka selalu makan mi rebus atau mi goreng. Kalaupun harus makan nasi, maka dalam bentuk nasi goreng, bukan nasi putih. Di tengah “serba biasa” kehidupan Wanto, tiba-tiba dia nekad memutuskan untuk berkahwin lagi. Meski keputusan ini ditentang, tapi akhirnya dia berkahwin juga dengan gadis dari kampung sebelah. Dalam perkembangannya, Wanto pun memiliki dua anak lagi dari isteri keduanya ini. Inilah awal petaka kehidupan Wanto. Menyara dua orang isteri dengan empat orang anak yang menginjak membesar membuat pendapatannya “kelam kabut”. Berbagai cara dilakukan Wanto agar keluarganya boleh makan. Di satu sisi prinsipnya bagus: bertanggungjawab terhadap keluarga, tapi di sisi lain, dia melakukan kesalahan besar. Sebab, dia harus mengorbankan kedua ibu bapanya sendiri. Untuk membuat rumah isteri keduanya saja, Wanto terpaksa menjual tanah milik ibu bapanya. Meski ditentang, tapi ibu bapa Wanto tidak dapat berbuat apa-apa atas tindakan anaknya itu. Bahkan, semua surat-surat tanah milik kedua ibu bapanya dipegang oleh Wanto, sehingga lelaki itu boleh menjualnya bila-bila saja. Demikianlah perangai Wanto, dia ambil jalan mudah menjual tanah ibu bapanya untuk kepentingannya sendiri. Anehnya, semua adik-adiknya tidak ada yang berani menasihatinya.

Anak Derhaka
Ibu Wanto yang bernama Warsih tidak henti-hentinya bersedih melihat tingkah laku anak sulungnya itu. Sepatutnya, dialah yang berkewajipan melindungi adik-adiknya dan menyayangi kedua ibu bapanya. Tapi, kenyataannya tidaklah demikian. Wanto selalu saja membuat resah kepada ibu bapanya, terutama bagi si ibu. Bapanya yang sudah tua dan uzur pula tidak mampu berbuat apa-apa. Hanya boleh mendengar dan mengeluhkan ulah anaknya, tapi tak pernah boleh menegur, apalagi menasihatinya. Dikatakan Wanto memiliki ilmu guna-guna yang didapatkannya dari dukun untuk menaklukkan hati kedua ibu bapa dan saudara-saudaranya. Dengan ilmu ini, mereka seolah takluk berada dibawah perintah Wanto. Apa yang dilakukan Wanto selalu saja tidak dapat dicegah oleh mereka. Tidak ada yang berani melawannya. Yang ada hanya rasa kesal dan kesal. Kerana keterlaluan Wanto itu, Warsih kadang-kadang menyebut anaknya telah berbuat derhaka kepada dirinya. Bahkan, Warsih tak segan-segan kadang mendoakan hal yang tidak baik tentang anaknya itu. “Kalau dia begitu terus menerus, apa pun yang dilakukannya tidak akan lancar,” ujarnya suatu kali pada salah seorang anaknya.
Dan itu terbukti. Berkali-kali Wanto berusaha dan selalu gagal. Misalnya saja, saat dia dan isteri pertamanya mahu membuat rumah. Wang pembayaran pertama itu didapatkan berasal dari tanah isterinya yang dijual dan sebahagian lagi dari tanah kedua ibu bapa Wanto yang dijualnya pula. Wangnya sudah habis, tetapi rumahnya tidak juga siap. Wanto ditinggal lari oleh kontraktor bangunan sehingga dia mengalami kerugian besar.
Meski begitu, berbagai peristiwa nahas yang terjadi pada dirinya tak pernah membuat Wanto sedar diri. Dia selalu saja menyalahkan orang lain. Dia tak pernah menyedari bahawa semua itu mungkin kerana ulah yang diperbuatnya selama ini. Mungkin kerana doa ibunya yang terlanjur marah kepada dirinya. Kemuncaknya adalah saat Wanto ingin tunai haji kerana iri hati pada temannya. Kisahnya, si teman barunya itu baru saja menunai haji yang dibiayai ibu bapanya yang kaya. Wanto yang selalu merasa “tak mahu kalah” itu tidak dapat menerima kenyataan ini. Kalau temannya boleh naik haji, maka dia pun “mahu naik haji” sama. Kalau temannya naik haji kerana ibu bapanya, maka dia pun boleh melakukannya. Maka, tanpa sepengetahuan ibu bapanya, Wanto pun menjual sebahagian tanah milik mereka. Dengan wang itu, Wanto pun boleh berangkat tunai haji dua tahun berikutnya kerana daftar bakal jemaah haji yang cukup banyak. Warsih sempat mempertanyakan kepada Wanto, kenapa tanah yang berada di sebelah rumahnya (sekitar 50 meter) itu dibangunkan rumah dan diduduki pula oleh orang lain. Padahal, tanah itu jelas-jelas miliknya. Wanto pun berterus terang yang dia telah menjualnya dan si ibu tidak boleh memprotesnya kerana “nasi telah menjadi bubur”.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2012 di pasaran...

No comments: