Monday, January 9, 2012

Perempuan Dan Korban Madunya

PEREMPUAN adalah sumber pelbagai kisah. Dan kepiluan agaknya babak yang kerapkali menyelimutinya. Tapi, ia, perempuan muda dari kota J itu, berusaha menghadapinya dengan ketegaran dan kecekalan. Ia mengais rezeki dengan tenaganya yang cekatan; mencuci dan pelbagai tugas-tugas rumahtangga di sebuah rumah majikannya. Mari kita panggil saja dia Maryam; seorang perempuan berperawakan tinggi, wajahnya memang manis, berkulit hitam-legam dan sangat rajin. Anaknya dua orang: lelaki dan masih kecil [6 tahun dan 3 tahun].
Sejak suaminya “lari meninggalkannya”, ia memelihara dua orang anaknya itu seorang diri. “Lari”, barangkali, bukan kata yang tepat untuk menjuluki kepergian suaminya itu. Sebenarya, suaminya hanya seorang “pengecut”: lelaki yang berani memilih poligami, tapi tak berani bertanggungjawab. Ia tidak mampu menafkahi Maryam secara lahiriah, ia hanya mahu menafkahi secara batin saja. Tentu saja Maryam kesal dan ingin sekali berpisah dengannya. Tapi, Maryam teringat anak, terbayang kedudukan buah hatinya tanpa sosok ayah mereka. Ia pun merelakan begitu saja dirinya digantung tidak dicerai, tidak juga dinafkahi. Ia tak perduli suaminya hanya memilih tinggal dengan isteri pertamanya dan tidak bakal kembali ke pangkuan dirinya sebagai isteri nombor dua. Ia sudah tidak mempersoalkan itu. Jadi, selama suami “pengecut”-nya itu ada di sampingnya, bahagian nafkah lahirnya jarang sampai ke tangannya. Semua dikirim ke kota C, tempat isteri pertama dan ketiga anaknya hidup.
Waktu terus berlalu. Begitu juga alur kehidupan. Ia meyakini bahawa ‘Khalik’ tidak tidur. Dia Maha Segala yang tidak akan menelantarkan dirinya dalam penerusan nestapa. Roda boleh di bawah, boleh juga di atas. Begitu pula hidup, ada pasang surutnya. Yang terpenting, ia tidak melupakan Dia yang Maha Kaya dan Pengampun dalam setiap desah nafasnya. Maryam, “perempuan madu” itu kini mafhum bahawa poligami yang memang ada dalam Islam sesuatu yang susah dijalani. Ia memang bukan orang terdidik yang wawasan keagamaannya seperti para kiai atau ustaz yang suka menghambur nasihat di layar kaca, namun ia dapat merinci rasa saat terlibat dalam dunia poligami; konflik jiwa yang dahsyat, emosi yang bergolak di dada serupa “roller-coaster”. Bergemuruh. Naik turunnya begitu cepat. Dan tangisan biasanya penamat ceritanya. Dari palung kalbunya yang dalam, ia sangat menyesal kenapa boleh terperdaya dalam pujuk rayu suami “pengecut’-nya itu.

Selanjutnya dapatkan Hidayah 2012 di pasaran...

No comments: