Monday, January 9, 2012

Dua Benda Diharamkan Lelaki Memakainya

APAPUN pun yang kita buat dan lakukan dalam dunia ini, Allah s.w.t. sendiri tentukan. Kita sebagai insan tidak boleh nak pandai-pandai sendiri. Kita tak nak makan pun, Allah akan tentukan, apa yang kita boleh makan dan apa yang kita tidak boleh. Ada benda yang Allah benarkan kita makan, dan ada yang tidak dibenarkan. Bukan semua benda kita “boleh telan” begitu saja. Ada makanan yang diharamkan, dan ada makanan yang dihalalkan oleh Allah. Begitu juga dengan minuman. Bukan semuanya kita boleh minum. Ada air yang tidak boleh, ada yang boleh. Allah sebagai “Pencipta” yang akan menentukan semuanya itu. Allah s.w.t. utus seorang Rasul mewakiliNYA untuk memberitahu dan mengajar insan perkara-perkara tersebut. Bagi kita umat Islam, Allah berikan panduan itu semua sebagai hukum hakam itu dalam kitab suci Al-Quran. Semua ayat-ayat Quran itu diwahyukan kepada Nabi s.a.w. yang diutus itu iaitu Muhammad s.a.w. Untuk berkahwin pun Allah tentukan. Siapakah yang boleh kita kahwini, siapa yang tidak boleh. Jenis apakah yang digalakkan oleh kita berkahwin.
Begitu juga untuk masuk ke bilik. Allah tentukan bahawa anak-anak kita tidak dibenarkan masuk ke dalam bilik tidur ibu bapa pada waktu-waktu tertentu, iaitu waktu asar, waktu isyak dan waktu subuh. Kenapa Allah beritahu anak-anak tidak boleh masuk ke bilik tidur ibu bapanya? Kerana waktu-waktu itulah ibu bapa menyalin pakaian dan menampakan auratnya. Semuanya Allah rakamkan dalam al-Quran dalam surah An-Nur. Pendeknya, apa juga gerak geri kita Allah akan tentukan segala-galanya. Sehingga soal pakaian juga Allah tentukan yang mana satu kaum lelaki boleh menggunakannya. Seperti sutera tulen (murni) dimana kaum lelaki tidak boleh memakainya. Begitulah juga dengan perhiasan Emas. Bagi kaum lelaki tidak boleh memakainya, hukumnya “haram”. Pendeknya dalam Quran semua ada diterangkan dijelaskan dengan terang. Perhiasan emas seperti cincin, rantai leher sering kita lihat dipakai oleh setengah kaum lelaki. Ada diantaranya “berjurai tabai” dileher mereka rantai leher emas. Dan setengahnya pula memakai cincin emas yang besar. Ini menceritakan mereka ini tidak tahu dan tidak faham tentang hukum agama yang melarang kaum lelaki memakainya.
Hal ini biasanya terjadi kepada anak-anak muda yang terdiri dari golongan orang berada. Ibu bapa mereka membiarkan saja anak-anak (lelaki) mereka memakainya. Kerana mereka juga tidak tahu hukum agama yang melarang semuanya itu. Kalaulah ibu bapa tadi membaca dan belajar tentang hukum hakam agama, tentulah dia sendiri dan anak-anak lelaki mereka tidak memakai emas. Kadang-kadang kita lihat ada kaum lelaki dewasa yang suka menunjuk-nunjuk tentang kemewahan hidupnya dengan memakai rantai leher emas dan cincin emas.
Bahkan apa yang dipakainya itu melebihi dari kaum wanita sendiri. Kita melihat kaum wanita pun tidak memakai seperti itu dengan tiga empat utas rantai emas dililitnya di leher.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2012 di pasaran...

No comments: