Monday, January 9, 2012

Raya Korban Lebih Meriah Di China

TIAP negara tentu memiliki tradisi yang berbeda dalam menyambut dan merayakan hari raya aidiladha. Termasuk bagi umat Islam di China. Meski muslim merupakan kelompok minoriti, tapi umat Islam di sana tak mahu ketinggalan dalam merayakan hari besar Islam itu. Bahkan, di China terdapat tradisi unik dalam merayakan aidiladha, dan berbeda dengan negara majoriti muslim. Negeri tersebut memiliki perpaduan unik pada perayaan hari besar Islam. Keunikan tersebut disebabkan kerana tradisi umat muslim di China tidak lantas terlepas dari akar budaya nenek moyang mereka. Memiliki akar budaya yang kuat membuat terjadinya percampuran antara budaya China dan Islam, sehingga muncul warna tersendiri pada tradisi Islam di negeri Tirai Buluh tersebut.
Jika di negara-negara majoriti muslim umumnya perayaan hari raya aidiladha berakhir seiring dengan selesainya proses solat raya dan penyembelihan haiwan korban, di China justeru berbeda. Di sana, umat Islam merayakan aidiladha selama empat hari penuh. Perayaan diisi dengan berbagai macam tradisi dan syiar Islam.

Menari di Jalan
Di wilayah Xinjiang, misalnya, yang penduduknya majoriti berasal dari etnik Uighur atau Turkistan Timur dan memeluk agama Islam, umat muslim sudah tampak memeriahkan hari raya aidiladha sebelum jatuhnya hari tersebut. Saat hari raya tiba, mereka pun melaksanakan solat raya secara besar-besaran. Masjid-masjid tampak penuh, dan bahkan ada sebahagian mereka yang tidak mendapatkan tempat harus solat di jalan-jalan. Selesai melaksanakan solat aidiladha, kaum lelaki mengenakan pakaian khas dan kopiah putih, yang wanita memakai baju hangat dengan tudung setengah tertutup. Mereka akan berkumpul di suatu lapangan besar untuk mengikuti bazar, lalu bernyanyi dan menari. Inilah uniknya umat Islam di sana. Rasa kebersamaan seakan terasa.
Keadaan serupa juga didapati di daerah Ninjisha yang terletak di Barat Laut China yang majaoriti penduduknya berasal dari etnik Hui yang memeluk agama Islam. Selepas solat raya, mereka mengadakan beberapa perayaan, seperti membaca ayat-ayat al-Quran, menyanyikan kasidah-kasidah dan nasyid keagamaan, di samping saling bertukar makanan, bingkisan, dan hadiah. Selain itu, beberapa pasar juga turut memeriahkan perayaan tersebut, yang dilangsungkan selama empat hari berturut-turut. Pada hari raya aidiladha, umat Islam di China juga tak luput saling berziarah dan berkunjung antara satu sama lain. Harian China Daily China melaporkan, beberapa umat muslim China bahkan banyak yang rela untuk menempuh jarak yang jauh untuk dapat berziarah ke kaum keluarga mereka, dan untuk merayakan hari raya aidiladha bersama-sama. Di Malaysia tradisi itu lebih terkenal dengan istilah ‘balik kampung’ pada hari raya puasa. Namun, bedanya bilangan mereka tidaklah ramai. Di wilayah Guang Zho, umat Islam di sana juga tak mahu kalah dalam memeriahkan hari raya haji itu. Mereka biasanya terlebih dulu berpuasa pada hari Arafah, iaitu sehari sebelum jatuhnya hari raya aidiladha. Perayaan puasa di hari Arafah rupanya telah menjadi tradisi yang mengakar kuat bagi muslim Guang Zho. Setelah berbuka puasa, umat muslim Guang Zho lantas menyiapkan berbagai macam makanan untuk perayaan raya esok harinya.
Sayangnya, penyembelihan haiwan korban di China tidak boleh dilakukan di sembarang tempat di seluruh wilayah China. Maka, di Masjid Huaisheng, tidak terlihat ada lembu atau kambing yang disembelih, dikuliti, untuk kemudian dibagikan kepada mereka yang berhak. Untuk menghindari terjadinya penularan penyakit, China memang secara tegas melarang peyembelihan haiwan di sembarang tepat. Hanya di tempat penyembelihan resmi, penyembelihan korban dapat dilakukan. Memang, di China, harus diakui bahawa perayaan aidiladha justeru lebih semarak daripada perayaan aidilfitri. Fenomena semacam ini juga terjadi di beberapa negara Timur Tengah. Di China, dianggarkan terdapat sekitar 20 juta umat muslim. Kebanyakan mereka hidup di wilayah Xingjiang, Ninjisha, Kanshu, Shanghai, Yunan, Shanshi, juga di Mongolia Dalam.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Januari 2012 di pasaran...

No comments: