Wednesday, September 17, 2014

Hangus Terbakar Selepas Bersumpah Bohong

SUATU pagi, seorang lelaki keluar dari rumahnya yang sederhana. Ia bergegas menunggang motosikal. Lajunya cukup deras. Nampak terburu-buru memecut motosikalnya. Tujuannya ke arah pasar, sebuah tempat yang biasa ia kunjungi. Di sanalah ia biasa berniaga. Ia memiliki sebuah gerai atau petak yang menjajakan barang-barang plastik, seperti gayung, timba, dan jenis peralatan rumah tangga yang terbuat dari bahan-bahan plastik. Pagi itu, lelaki yang biasa disapa Ucok, sudah berdagang agak lama di pasar itu. Hampir semua penghuni pasar kenal namanya. Ia begitu masyhur. Ia dikenal seorang lelaki yang mudah bergaul. Kerana mudah bergaulnya itu, Si Ucok mudah mendapatkan kepercayaan dari kawan-kawan sesama peniaga kecil sepertinya.  Suatu ketika, menurut keterangan, Ucok pernah berhutang kepada sesama peniaga. Kala itu ia sangat memerlukan tambahan modal untuk gerai yang ia kelolakan. Ia memerlukan modal tambahan yang bukan sedikit. Akhirnya ia meminjam kepada sesama peniaga di situ. Jumlahnya kala itu sekitar Rp.100 juta (RM30,000)  “Wan, tolonglah aku sikit,” ungkapnya kepada Irwan, sesama rakan peniaga. “Ada apa, Cok?” tanya Irwan.
“Aku perlu duit...”
“Ya, semua orang juga perlu duit. Apa ada orang yang tak perlu duit ke,” balas Irwan, sambil bergurau.
“Bukan itu maksudnya, Wan.”
“Lalu apa?”
“Pinjamkan aku duit Wan,” pinta Ucok.
“Wah, buat apa-apa, Cok?”
“Buat tambahan modallah.”
“Bukannya gerai kamu sudah banyak (barang-barangnya lengkap)?”
“Aku mahu membeli gerai sebelah. Mahu memperluas tempat berniaga.”
“Wah, hebat benar kau ini?”
“Bukan soal hebat atau tidak mantapnya. Persoalannya kamu mahukah beri aku pinjam atau tidak?”
“Memangnya kamu perlu berapa, Cok?”
“Ya, Rp.100 jutalah (RM30,000)”
“Wah, banyak tu...”
“Tolonglah aku, Wan,” pinta Ucok sambil merayu.
“Tapi nanti kamu mahu bayar balik bila?”
“Tidak lama, Wan. Tempoh dua bulan sudah aku kembalikan. Aku lagi menawarkan rumahku untuk dijual. Aku mahu pindah ke rumah yang lama saja, dan rumah yang baru mahu kujual.”
“Okeylah kalau begitu. Tapi nanti kamu betul ya, bayar hutangnya dua bulan?”
“Iya, Wan. Tidak usah khuatir. Demi Allah aku akan bayar.”   

SELALU BERBELIT
Ucok akhirnya dapat membeli gerai di samping gerainya. Ia dapat juga memperluaskan gerai miliknya. Dengan wang hasil pinjaman dari Irwan itu, ia boleh memiliki gerai yang sebelumnya ia cuma impikan. Ucok pun kian menambah barang-barang dagangannya. Dengan begitu,  ia lebih mudah menarik minat dan perhatian pembeli. Memang mulanya Ucok berniat menjual rumahnya. Hasil wangnya digunakan untuk membeli gerai itu. Namun, setelah ia memperoleh pinjaman wang dari Irwan, niat itu dibatalkan. Ia begitu sayang dengan rumahnya itu. Ia akhirnya membatalkan saja niatnya untuk menjual rumahnya.
Lalu, kenapa Ucok berubah fikiran? Ia berfikir sayang menjual rumahnya. Ia mencongak untuk mengembalikan wang pinjamannya itu dari hasil dagangannya. Dari sinilah dia mulai tidak menepati janjinya. Hingga dua bulan ia menempati gerai barunya itu, ia belum dapat menepati janjinya.
“Cok, sudah dua bulan. Mana wangnya? Kata Irwan, menagih janji Ucok.
“Waduh, Wan, rumahnya belum laku.”
“Mengapa masih belum laku juga. Memangnya kamu jual berapa?”
“Saya jual Rp.150 juta (RM45,000).”
“Mahal sangat tu... Rumah kamu kan di perkampungan. Jadi terlalu kalau dijual segitu.”
“Sabar saja, Wan, pasti aku kembalikan wang kamu.”
“Bila?”
“Tunggu dua minggu lagi. Mudah-mudahan rumahku laku.”
“Okey. Aku tunggu ya.”
Itulah percakapan Ucok dan Irwan perihal hutang piutang diantara mereka. Namun, di sini, Ucok ternyata mulai berbohong. Ia sebenarnya membatalkan niatnya untuk menjual rumahnya. Ia tidak akan menjual rumahnya. Ia akan mungkir dari tagihan hutang yang ia miliki. Ia akan melunasi hutangnya kepada Irwan dari hasil keuntungan dagangnnya. Entah bila...
Dua minggu kemudian, Irwan menghampiri Ucok. Kali ini untuk menagih hutangnya. Lagi-lagi, Ucok mengelak. Kata dia, rumahnya belum terjual. Ia masih menunggu orang yang membeli rumahnya. Irwan pun mulai kecewa. Ia mulai curiga pada Ucok tentang keseriusannya melunasi hutangnya. Namun, kekecewaan Irwan tidak ia perlihatkan.
“Lalu bila mahu dibayar, Cok?”
“Beberapa minggu inilah.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2014 di pasaran...

No comments: