Wednesday, September 17, 2014

Mohonlah Doa Perlindungan Dari Allah

Salah satu doa perlindungan yang pernah diucapkan Rasulullah dan layak kita semak, hayati serta amalkan adalah sebagai berikut: Ertinya: Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung padaMu dari kemalasan dan tua-renta dan sumber hutang dan sumber dosa. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung padaMu dari seksa api neraka dan fitnah kubur dan azab kubur dan kejahatan fitnah kaya dan kejahatan fitnah miskin dan dari kejahatan fitnah Al-Masih Dajjal.” Teks doa ini tercantum sebagai matan hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dalam kitab Shahih-nya masing-masing serta perawi Sunan yang empat. memperhatikan kandungan doa tersebut, kita dianjurkan memohonkan perlindungan Allah dari sepuluh keadaan, iaitu:
1. Tabiat atau sifat (kasal). Sifat ini jelas merugikan, sebab jika orang yang sudah dihinggapi penyakit malas, akan banyak tugas atau pekerjaannya menjadi terbengkalai, boleh menyebabkan segala urusannya gagal. Maka doa ini merupakan salah satu motivasi untuk meningkatkan kerajinan dan etika kerja.
2. Tua-renta (haram). Orang tua-renta biasanya cenderung nyanyuk, kemampuan tenaga dan pemikiran berkurang seakan kembali seperti anak kecil. Ini juga tentu akan menghalang pelaksanaan tugas kewajipannya, terutama beribadah kepada Tuhan. Tua yang diinginkan adalah tua yang tetap sihat dan tidak nyanyuk sehingga dapat tetap aktif melaksanakan ibadah.
3. Sumber hutang (maghram). Banyak hutang, sulit membayarnya pasti menimbulkan persoalan besar. Salah satu penyebab krisis kewangan dan rumah tangga. Berhutang pada awalnya mungkin kerana terpaksa, tapi mungkin juga kerana kurang perhitungan bahkan kerana dorongan nafsu yang kurang terkendalikan.
4. Sumber dosa. Apakah terlanjur atau sengaja melakukan dosa? Penyebabnya adalah dorongan nafsu, terlebih lagi kerana kurangnya iman. Maka doa di sini mengingatkan kita untuk mempertebalkan iman.
5. Seksa api neraka. Orang beriman harus menyakininya sebagai hukuman keadilan dari Tuhan terhadap manusia yang ingkar dan bergelimang dalam dosa-dosa besar. Doa di sini merupakan perlindungan agar kita berwawasan ke masa depan yang jauh sampai ke alam akhirat.

Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2014 di pasaran...

No comments: