Wednesday, September 17, 2014

Marah Itu Ada Baik Dan Buruknya

TIDAK sulit melihat roman muka orang yang sedang marah. Mukanya keruh dan ditekuk, bibirnya terlihat mangetap, dan yang bersangkutan akan enggan bersapa dengan orang, apalagi kepada subjek yang mendatangkan ‘angin’ kepadanya. Marah yang sering kita temukan adalah marah sebagai respons atau sesuatu yang mengecewakan yang bersangkutan. Merasa diperlakukan tidak adil, diremehkan, diherdik secara tidak layak, adalah sebahagian dari munculnya rasa marah itu.  Sebagai salah satu sifat yang diberi kepada manusia, rasa marah adalah semulajadi. Kehadirannya semacam pusingan, yang ketika datang, ia bagaikan pelepasan energi potensi dari ketegangan jiwa. Pelepasan atas sifat ini merupakan pelepasan ketegangan emosional. Memang, tanpa rasa marah, hidup manusia ibarat kehilangan egonya. Padahal, ego (kesedaran tentang diri) itu diperlukan guna menopang hidupnya. Kerana ego-lah, ia membentuk dan memaknai kehidupan dirinya. Kerana egolah, suatu ketika ia kelhatan gembira kerana ada rasa gembira, ia boleh sedih, kerana ada rangsangan sedih dalam egonya.  Pendeknya, gembira, sedih, kecewa, juga marah, merupakan ragam hidup yang selalu berulang. Kematangan itu berkait dengan, ujar At-Termizi bagaimana seseorang membuang kebakhilan, ketergesaan, keterburu-buruan, rasa dengki, untuk digantikan dengan kebeningan jiwa yang memunculkan sifat kedermawanan, tolerasi, keluasan, ketenangan, kehati-hatian, dan ketertataan. Sebuah kisah klasik memaparkan bahawa Si Pedang Allah, Ali bin Abi Thalib, yang siap menghunuskan pedang ke dada musuhnya yang sudah jatuh, membatalkan niat tersebut tatkala musuh itu meludahi mukanya. Alasan Ali, ia ragu-ragu bahawa pembunuhan itu lebih berdasarkan “nafsu amarah” dan bukannya hak seorang lawan dalam situasi perang. Memang, bila tidak hati-hati, memelihara marah ibarat menjaga kegarangan harimau di dalam dirinya. Harimau di dalam kandang akan selalu hilir-mudik dalam keadaan jaga sepenuhnya dan siap merespons-menerkam-merobek atas objek-objek yang tertangkap dalam inderanya. Rasa marah pun boleh diidentikkan dengan api yang siap berkobar besar bila ada sarana yang memperbesar diri sang api. Sebuah titik api kecil pada mulanya, akan mampu membakar ribuan hektar hutan kerana adanya angin dan sifat kering pada lahan tersebut. Si iblis yang disamakan dengan api adalah lambang kemurkaan dan keangkuhan kerana ketidaksudiannya ditempatkan di bawah manusia.

Selanjutnya dapatkan Hidayah September 2014 di pasaran...

No comments: