Monday, July 11, 2011

Iceland: Hangatnya Islam Di Pulau Ais

DUA tahun lalu, di sebuah akhir minggu di bulan April, menjadi titik penting bagi masyarakat Islam di Iceland. Untuk pertama kalinya pasangan muslim asal Iceland melangsungkan perkahwinan. Hjalti Bjorn Valthorsson dan Gunnhildur Aevarsdottir yang bersepakat melakukan istiadat pernikahan mengikut syariat Islam. Pernikahan mereka dilaksanakan di ruangan sederhana masjid milik pertubuhan muslim di Iceland. “Tentu saja, sebelumnya sudah ada warga Iceland yang menjadi mualaf dan menikah dengan anggota pertubuhan kami. Tapi ini adalah pasangan asal Iceland pertama yang menikah di sini,” ujar Salman Tamimi ketua pertubuhan muslim Iceland.
Perkahwinan ini disambut gembira seiring dengan makin dikenalnya Islam di Iceland. Menurut Tamimi, dua atau tiga tahun yang lalu jumlah muslim asli Iceland mungkin boleh dihitung dengan jari, tapi seiring waktu jumlah muslim makin meningkat. Di Iceland ada sekitar 300 muslim keturunan tempatan dari jumlah keseluruhannya 1200 muslim di sana. Rata-rata muslim adalah imigran dari negara-negara Islam. Kelompok muslim terbanyak ada di Reykjavik, ibu kota Iceland. Di kota itu ada sebuah masjid tempatan di daerah Armuli yang digunakan untuk solat Jumaat dan bersolat Tarawih ketika bulan Ramadan. Masjid itu adalah Masjid An-Nuur yang juga dibuka untuk solat Subuh dan melayani pertanyaan mengenai permasalahan Islam. Masjid ini dibuka pada tahun 2002 oleh pertubuhan muslim Iceland setelah meminta pihak penguasa kota untuk membangun sebuah masjid pada tahun 2000 dan dibiyai sendiri oleh pertubuhan. Salman Tamimi yang menjadi Presiden Pertubuhan Muslim di Iceland menjadi imam masjid bersama seorang imam dari Algeria. Iceland memang bukan negara besar. Negara yang dalam bahasa Inggeris bernama Iceland (pulau ais) ini adalah sebuah pulau berpenduduk jarang di Utara Atlantik dan termasuk di lingkaran kutub utara. Iceland adalah kawasan gunung berapi yang terkenal dengan air panas dan yang aktif. Bidang lava menutupi sebahagian besar dari tanah negeri ini dan air panas dipam dari bawah untuk memasuki sebahagian besar tenaga panas negara. Iceland menjadi republik yang merdeka pada tahun 1944 dan kemudian menjadi salah satu negeri paling makmur di dunia. Pendapatan perkapita penduduk mencapai 40 ribu dollar. Ini didapat dari industri perikanan dan logam. Penduduk Iceland hanya 329 ribu dan luas wilayahnya hanya 103 ribu kilometer persegi atau hanya satu perenam luas Jakarta. Sebahagian besar penduduk Iceland adalah Nasrani. Kecilnya negara ini membuat isu Islam tak begitu bergaung dan jumlah muslimnya relatif sangat sedikit. Namun Iceland tetap memiliki kelompok muslim yang diakui negara.

Semangat Baru
Baru-baru ini masyarakat muslim Iceland juga mendengar khabar gembira, yakni dibukanya ruang solat di Universiti Iceland. Dibukanya ruang itu setelah seorang mahasiswa jurusan bahasa membuat permintaan rasmi kepada Dewan Mahasiswa untuk disediakan ruang solat bagi mahasiswa muslim. Permintaan ini diteruskan kepada pihak universiti dan disetujui. Kini, sebuah al-Quran dan sajadah yang tersedia di ruang itu membuat tanda yang nyata bahawa proses Islam di Iceland akan terus berlanjutan dalam sejarah. Tamimi menyambut hangat pembukaan surau di kampus ini. “Kami sangat senang mahasiswa muslim kini memiliki sebuah surau di Universiti Iceland. Ini memberikan kesempatan bagi siswa muslim yang harus bersolat lima kali sehari untuk boleh melakukan itu pada saat yang tepat. Ini juga membantu mereka yang bukan Islam lainnya, siswa dan guru, memiliki pemahaman yang lebih baik tentang Islam,” ujar Tamimi yang juga bekas pelajar Universiti Iceland.
Tidak hanya surau, Iceland sekarang ini juga melakukan penyembelihan haiwan cara Islam. Walaupun ini terkait dengan urusan perniagaan, khabar ini sangat menggembirakan. Para pengusaha dan pekerja rumah penyembelihan jadi tahu bahawa sebenarnya tak ada hal yang berbeda dalam pemotongan haiwan tradisi Islam. Yang berbeda hanyalah masalah menyebut ‘asma Allah’, menghadap kiblat dan memotong leher haiwan dengan cepat. Pengurus rumah penyembelihan di Hvammstangi menyebut selama ini telah terjadi salah faham umum di masyarakat bahawa metode halal itu tidak berperikemanusiaan. Malah sebaliknya, metode itu memenuhi semua standard yang mengindahkan perlakuan manusiawi pada haiwan. Musim gugur ini, pemotongan kambing di Sláturfélag Sudurlands di Selfoss akan dilakukan sesuai dengan metode halal. Selama proses tersebut, seorang muslim akan hadir, membacakan doa dengan keras atau pelan. Setelah itu, semua daging akan diberikan sijil halal. Apa yang dilakukan Iceland terilham dari Sweden yang menikmati pertumbuhan dengan menyediakan pengeluaran daging halal. Salah satu perusahaan itu adalah ‘Qibla Halal’, yang sejak tahun 1995 menghasilkan beragam produk halal beku, termasuk burger lembu, burger ayam, nugget ayam, dan potongan kebab. Mulanya, produk-produk itu hanya dijual di kedai-kedai makanan etnik di Sweden, tapi kemudian produk itu dapat ditemukan di toko-toko makanan utama di negara tersebut. Perkembangan ini tentu saja positif bagi Islam. Roh Islam kini makin dikenal dunia. Tamimi menyebut ekonomi Eropah kini juga makin giat belajar mengenai perbankan Islam. Saat wabak selsema babi merebak, perhatian masyarakat juga muncul terhadap komuniti muslim yang tak makan babi. Hal-hal ini terus menumbuhkan dan mengenalkan Islam. Waktu ini semangat ingin tahu tentang Islam merebak di kalangan generasi muda dan Tamimi berharap trend ini terus dipertahankan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Julai 2011 di pasaran...

No comments: