Monday, August 8, 2011

Bacaan Talqin Di Kubur Untuk Orang Hidup

MASALAH membaca talqin diatas kubur timbul dalam satu majlis kuliah agama. Seorang guru agama, Pendakwah bebas yang terkenal Ustaz Dr. Shahrul Akbar telah memberikan ceramah agama di sebuah madrasah di pinggir ibu kota baru-baru ini. Kitab yang menjadi panduan untuk memberikan kuliahnya ialah sebuah kitab yang ditulis oleh “Al-Qurtubi”, seorang ulama tersohor dan terkenal dikalangan ulama negara Islam dunia.
Beliau telah membaca tentang bab mengenai alam Barzakh. Ustaz Shahrul telah membaca sebuah hadis yang agak panjang dan menterjemahkannya sekali berhubung dengan bagaimana “roh orang mukmin dan bukan mukmin keluar dari jasad.” Perbezaannya amat ketara sekali. Roh orang-orang mukmin keluar dengan cara yang baik, manakala roh orang bukan mukmin dikeluarkan secara kasar. Para jemaah yang mendengar ceramah tersebut kelihatan “diam” dan mendengarnya dengan perhatian penuh, dan para jemaah itu kelihatan tidak mahu melepaskan peluang itu yang diajarkan oleh Ustaz Shahrul hanya “dua minggu sekali saja.” Selepas membaca hadis yang panjang itu dan menterjemahkannya maka ustaz Shahrul menghuraikannya secara ringkas. “Ini dari lisan Nabi sendiri,” kata Ustaz Shahrul. “Ini bukan dari mulut saya sendiri,” sambungnya lagi. Sebagaimana biasa, beliau akan membuka peluang kepada jemaah untuk mengemukakan apa juga pertanyaan yang dimusykilkan. Seorang jemaah kemudian bertanya: “Tadi, ustaz ada menjelaskan tentang orang yang sudah mati, roh akan berada di alam Barzakh. Alam Barzakh, satu alam yang lain dari alam dunia. “Serba serbinya lain, bahasanya lain, suasananya lain, dunia lain dan semuanya tidak sama. Orang mati ini terpisah terus dengan orang hidup di atas muka bumi ini...” “Ya, betul?” Sampuk ustaz Shahrul sambil bertanya: “Sekarang pertanyaannya apa?” “Pertanyaan saya ialah, semasa jenazah dikebumikan, ia berada di dalam alam Barzakh. Kebiasannya akan dibacakan talqin, iaitu mengajar mayat dalam alam barzakh ini, sedangkan keadaannya sudah berbeza antara kita di bumi dengannya yang di dalam kubur. Bahasanya lain. Suasana lain, semuanya lain. “Antara dialog yang biasa dibaca oleh pembaca talqin begini: “Sebentar lagi akan datang dua malaikat. Janganlah kamu takut dan gentar dan malaikat itu adalah makhluk Allah sama seperti kita. “Bolehkah orang mati itu mendengar dan menerima ajaran dari orang di atas bumi ini? Sedangkan dia berada di alam lain?” Ustaz Dr. Shahrul dengan wajah yang tersenyum sambil merenung wajah jemaah yang bertanya dengan tepat dan menjawab: “Kalau saya tak silap perkara talqin sudah saya jelaskan sejak lama dulu. Sebenarnya, katanya, masalah baca talqin diatas kubur itu bukanlah untuk simati yang ada di dalam kubur itu. “Tetapi talqin yang dibaca itu ialah untuk orang hidup yang ada di atas kubur yang menghantar jenazah tadi. Ia tidak ada kena mengena dengan si mati. Apabila seseorang itu meninggal dunia dan dikebumi, maka terputuslah halnya dengan perkara dunia. Ketika itu sistem pendidikan pun sudah tidak wujud. “Orang yang mengajar simati itu didalam kubur sudah tidak berfungsi, kerana rohnya sudah tidak ada, otaknya sudah tidak berfungsi, jadi bagaimana sistem pendidikan itu boleh berjalan? “Jadi, bacaan talqin itu sebaik-baiknya biarlah dalam bahasa yang kita fahami. Bukannya dibaca dalam bahasa Arab, kerana bukan saja yang hadir diatas kubur tak faham, bahkan yang membacakannya pun tak faham apa yang dibacanya.
“Kerana talqin itu nasihat untuk orang hidup, bukan untuk yang mati yang dikebumikan itu. Si mati sudah berada disatu alam lain iaitu alam Barzakh. Ia tidak akan mendengar apa-apa pun dari orang di atas, kerana alamnya sudah berbeza,” jelas Dr. Shahrul Akbar dengan panjang lebar. Jemaah itu bertanya lagi mengenai dialog dalam talqin tersebut yang diantara lain menyebut iaitu memberitahu kepada jenazah dalam kubur itu: “Sebentar lagi akan datang dua malaikat dengan wajah yang garang. Janganlah engkau takut dan gentar. Kedua-duanya itu adalah makhluk Tuhan seperti kita juga. Dan pertanyaan itu hendaklah kamu menjawabnya dengan tenang. Bagaimana dengan dialog ini dalam bentuk mengajar? “Sebagaimana dijelaskan bahawa ketika itu tidak wujud lagi sistem pendidikan. Apa juga yang diajar oleh orang di atas, orang di bawah tidak akan tahu,” kata Ustaz Shahrul dengan tegas.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2011 di pasaran...

No comments: