DALAM kuliah-kuliah agama jarang ada kaum ibu yang mengemukakan pertanyaan kepada tuan guru mengenai masalah yang dihadapi oleh kaum wanita. Kalau pun ada yang merasa musykil, kaum ibu biasanya “mendiamkan diri” saja. Kadang-kadang dia bertanya sesame sendiri saja. Tetapi majlis kuliah itu disampaikan seorang ustazah, tentu ada pertanyaan yang di musykilkan oleh kaum ibu. Tetapi kalau yang memberi kuliah itu, seorang Ustaz, biasanya jarang dikemukakan pertanyaan. Baru-baru ini ada satu kuliah agama yang disampaikan oleh seorang ustaz. Guru agama ini telah bercakap tentang masalah puasa, kerana menjelang puasa. Setelah memberikan kuliahnya mengenai bab puasa, Ustaz itu pada kebiasaannya akan memberi atau pun membuka peluang kepada para jemaah untuk mengemukakan pertanyaan. Ada seorang jemaah wanita telah mengemukakan pertanyaan maksudnya, sekiranya seorang wanita melahirkan anak sebelum masuknya bulan Ramadan, apakah dia boleh berpuasa pada bulan yang mulia itu? Bagi ustaz pertanyaan adalah masalah “Fiqh” dan ustaz itu memanglah seorang yang mahir dalam bidang ilmu fikih dan beliau menjawabnya dengan mudah saja. Katanya: Para imam muslimin sepakat bahawa wanita yang sedang “Haid” atau “nifas” tidak boleh berpuasa. “Nifas adalah darah yang keluar setelah melahirkan anak. Bahkan haram hukumnya bagi wanita yang sedang haid atau nifas berpuasa. Mereka wajib berbuka. “Dan jika mereka tetap juga berpuasa dalam kadaan haid atau nifas, maka puasanya batal dan mereka wajib qadak.” Para ulama juga sepakat jika haid atau pun nifas mendatangi wanita yang sedang mengerjakan puasa, maka puasanya batal, jika datangnya haid atau nifas tersebut terjadi sebelum terbenamnya matahari walau pun beberapa saat. Seorang wanita yang mendapati nifas di bulan Ramadan, atau sebelumnya dan nifas itu berlangsung hingga masuk bulan Ramadan, maka ia wajib mengqadak hari-hari puasa Ramadan yang ditinggalkannya setelah nifasnya berakhir. Kata “nifas”, menurut bahasa bererti melahirkan. Namun di dalam istilah syariat, nifas bererti ‘darah yang keluar dari kemaluan’ seorang wanita setelah melahirkan. Paling singkatnya waktu nifas adalah sesaat, sebagaimana yang dikatakan oleh sebahagian imam mazhab. Adapun paling lamanya adalah enam puluh hari. Sedangkan biasanya, waktu nifas berlagsung selama empat puluh hari. Mungkin inilah yang dimaksud dari hadis yang diriwayatkan dari Aisyah r.a. yang berbunyi: “Pada zaman Rasulullah para wanita yang nifas tinggal duduk saja (tidak beribadah) selama empat puluh hari.”
Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2011 di pasaran...
Monday, August 8, 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment