Monday, August 8, 2011

Siapakah Penghuni Di Langit?

MANUSIA jangan menyangka bahawa hanya makhluk Allah di muka bumi ini saja yang menyembah Allah. Ketahuilah, setiap makhluk di langit dengan seisi alamnya juga turut patuh menyembah Allah s.w.t. Di bumi, bukan saja makhluk manusia (yang beriman) saja berzikir kepada Allah, malah turut berzikir sama makhluk-makhluk lain seperti ikan, binatang-binatang, pokok-pokok kayu, gunung-gunung dan sebagainya. Maka apabila anda melihat langit dan alam yang luas ini ingatlah ayat Al-Quran berikut ini. Allah s.w.t. berfirman: “Apakah mereka tidak memperhatikan, bahawa Allah yang telah menciptakan langit dan bumi akan sanggup menciptakan yang serupa mereka?” (Q.S. Al Isra’: 99) Dengarlah lagi firmanNya: “Tidaklah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi sanggup menciptakan seumpama mereka? Memang, Dia Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui.” (Q.S. Yasin: 81) Al-Quran telah menjelaskan tentang hakikat penduduk Alam Langit...Di antara ayat-ayat Allah, iaitu menciptakan makhluk yang merangkak-rangkak di langit seperti makhluk yang merangkak-rangkak di bumi:
“Di antara ayat-ayat Allah, iaitu pencipta langit dan bumi dan makhluk-makhluk melata yang disebarkannya, dan Dia sanggup mengumpulkan mereka apabila dikehendakinya.” (Q.S. Asy Syura: 29). Adapun tentang jenis, macam, bentuk dan bilangan mereka, maka hanya Allah sendiri saja yang mengetahuinya seperti pengetahuannya tentang penduduk bumi: FirmanNya: “Tuhan engkau lebih mengetahui tentang penghuni langit dan penghuni bumi.” (Q.S. Al Isra’: 55). Sedarilah bahawa semua makhluk yang berakal yang mendiami langit dan bumi, adalah milik Allah: “Semua penghuni langit dan bumi adalah miliknya Allah.” (Q.S. Al Anbiya’: 19). Sesungguhnya mereka semua menyerahkan diri kepada Allah, seperti yang ditegaskan ayat berikut: “Apakah mereka mencari agama yang bukan agama Allah? Penghuni langit dan penghuni bumi telah menyerah kepadaNya dengan suka atau kerana terpaksa, dan kepadaNya mereka akan kembali.” (Q.S. Ali Imran: 83). Mereka semua beriman dengan Allah dan menyembahNya; mereka sujud kepadaNya sebagaimana sujud Malaikat...dan ayat menguatkan bahawa makhluk-makhluk yang hidup di langit adalah mereka selain dari Malaikat: “Kepada Allah sujud penghuni langit dan penghuni bumi, dan Malaikat dan mereka tidak congkak.” (Q.S. An Nahl: 49). Malah Allah menguatkan apa yang dimaksudkan Al Quran bahawa sujud ini hanya dilakukan oleh makhluk-makhluk yang hidup di langit dan penghuninya, maka sesungguhnya telah diketengahkan oleh Al-Quran bahawa penghuni langit sujud kepada Allah seperti halnya sujud kepadaNya penghuni segala langit, yang terdiri dari planet-planet dan binatang-binatang, dan sebagaimana sujud kepadaNya penduduk bumi dan segala isi bumi yang terdiri dari gunung-gunung, kayu-kayuan, ternak-ternakan dan sebagainya. Allah s.w.t. mengingatkan: “Apakah tidak engkau perhatikan, bahawa kepada Allah bersujud apa sahaja penghuni langit, penghuni bumi, matahari, bulan, bintang-bintang, gunung-ganang, kayu-kayuan, binatang ternak dan sebahagian besar manusia. Tetapi sejumlah besar yang lain telah dipastikan azab atasnya. Siapa saja yang telah dihinakan Allah, tidak ada siapapun yang memuliakannya, sesungguhnya Allah berbuat apa yang dikehendakinya.” (Q.S. Al Hajj: 18). Sesungguhnya penduduk langit mengucapkan tasbih mensucikan Allah dengan cara yang khusus bagi mereka. “Mengucap tasbih kepada-Nya langit tujuh dan bumi dan segala penghuninya; tidak ada sesuatu melainkan bertasbih memujiNya, tetapi kamu tidak mengerti tasbih mereka.” (Q. S. Al Isra’: 44). Pujian dari penduduk langit kepada Allah terus menerus, seperti terus menerus pujian penduduk bumi: “Segala puji untuk Allah di langit dan bumi, baik waktu petang atau pun waktu zuhur.” (Q.S. Ar Rum: 18). Semua mereka tunduk kepada kehendaknya dan patuh kepada keinginannya: “Segala penghuni langit dan bumi adalah hambanya, semua mereka tunduk patuh kepadaNya.” (Q.S. Ar Rum: 26). Al-Quran menjelaskan, bahawa penghuni langit berkata-kata dan berbicara:
Allah berfirman: “Berkata Muhammad: Tuhanku mengetahui perkataan penghuni langit dan penghuni bumi; Dia Maha mendengar dan Maha mengetahui.” (Q.S. Al Anbiya’: 4). Sesungguhnya mereka percaya, bahawa Allah kuasa menyampaikan cita-cita mereka dan memperkenankan permintaan mereka. Kerana itu tiap-tiap hari mereka meminta kepada Allah berbagai-bagai keperluan: “Meminta kepadaNya penghuni langit dan penghuni bumi. Setiap hari Dia dalam kesibukan.” (Q.S. Ar Rahman: 29). Sesungguhnya penghuni langit akan dikumpul pada hari kiamat, sebagaimana dikumpul penghuni bumi, sehingga bangkitlah mereka dengan ditiup sangkala, kemudian berbondong-bondong untuk diperiksa pada tiupan terakhir: “Dan ditiupnya sangkakala, lantas bangkitlah penghuni langit dan penghuni bumi, kecuali siapa-siapa yang dikehendaki Allah; kemudian ditiup sangkakala terakhir, maka sekonyong-konyong mereka berdiri menunggu...” (Q.S. Az Zumar: 68).
Apabila sekarang ilmu mengatakan bahawa tidak mungkin diciptakan langit dan isinya tanpa ada tujuan, dan kerananya pasti ada tujuan yang kuat, ada hikmah yang tinggi dan ada pentadbiran yang bijaksana, maka Al Quranul Karim telah lebih dahulu mengakui hakikat ini, yang menguatkan tegaknya langit dan isinya...bumi dan apa yang ada di atasnya, kerana ada hikmah dan tujuan: “Tidaklah kami ciptakan langit dan bumi serta apa yang ada antara keduanya, sebagai main-main.” (Q.S. Al-Anbiya’: 16).

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2011 di pasaran...

No comments: