Monday, August 8, 2011

Menahan Diri Dari Berlebih-Lebihan

DIANTARA cara bagi orang yang beriman untuk menjauhkan dari jatuhnya ke dalam jerat syaitan adalah hendaklah ia menahan diri dari berlebih-lebihan (semuanya) dalam melihat, berkata-kata, makan dan bergaul dengan sesama manusia. Kerana, syaitan itu sesungguhnya akan menguasai manusia dan memperoleh kesempatan mencapai tujuannya melalui celah-celah empat hal tersebut. Adapun yang berkenaan dengan melihat, Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Janganlah kamu mengikutkan pandangan ke pandangan berikutnya, kerana sesungguhnya untukmu adalah pandangan yang pertama, sedang pandangan yang berikutnya itu bukan untukmu. “(HR. Ahmad)
Adapun yang berkenaan dengan berlebih-lebihan dalam berkata-kata, Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Di antara tanda kebaikan Islam seseorang adalah meninggalkan sesuatu yang tidak bererti baginya.” (HR. Ahmad).
Adapun yang berkenaan dengan makanan, Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Tidak ada kantong keturunan Adam yang terpenuhi dengan keburukan kecuali dari perutnya.” Luqman Al-Hakim berkata kepada anaknya: “Hai anakku! Apabila perutmu itu penuh, maka tidurlah fikiran, bisulah akan hikmah, dan malaslah anggota badan untuk melakukan ibadah.” Adapun berlebihan dalam pergaulan merupakan penyakit gawat yang boleh mendatangkan segala kejahatan. Sering kali pergaulan itu boleh mendatangkan rasa dendam, menumbuhkan rasa permusuhan, dan sering kali juga boleh menanamkan berbagai perasaan sakit hati lantaran dendam yang membara seakan meluluhkan gunung yang kukuh lagi tegap. Sementara perasaan semacam itu bersarang di dalam hati tiada pernah henti. Maka dari itu terlalu berlebihan dalam pergaulan itu merugikan dunia dan akhirat. Sesungguhnya idealnya seorang hamba hendaklah menjadikan pergaulan sebatas keperluannya saja.

Benteng Ilmu (pengetahuan)
Diantara benteng yang sangat kuat yang dijadikan ‘perisai’ untuk menghadapi syaitan adalah ilmu. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Seorang yang pandai itu lebih berat bagi syaitan untuk menggodanya - daripada seribu orang yang tekun beribadat.” (HR. At-Termizi). Betapa pentingnya ilmu itu untuk dimiliki oleh orang yang beriman dalam menghadapi syaitan. Kami telah memperoleh banyak dari penggalan kisah berikut ini yang telah diceritakan oleh Ibnu Abbas r.a. kepada kita: Ia berkata: “Bahawa sekawanan syaitan berkata kepada iblis: “Wahai tuanku! Sesungguhnya kami merasa gembira kerana kematian seorang alim sedang kami tidak gembira kerana kematian orang yang tekun beribadah. Orang alim mempunyai peranan, sedang orang yang abid (ahli ibadah) tidak mempunyai (peranan). Iblis berkata: “Pergilah kalian! (untuk menggoda manusia) Kemudian sekawan syaitan itu pergi menuju seorang yang tekun beribadah dan mendatanginya ketika ia sedang beribadah seraya berkata: “Kami ingin bertanya kepadamu.” Lalu bertanyalah Iblis: “Apakah Tuhanmu mampu menciptakan dunia di lubang (kolong) telur?” Kemudian orang yang tekun beribadah (abid) menjawab: “Aku tidak tahu!” Maka berkatalah iblis kepada sekawan syaitan: “Tahukah kalian, bahawa ia telah kufur gara-gara jawapannya (yang salah).”
Selanjutnya iblis mendatangi seorang yang alim pada tenggorokannya, sementara kawan-kawannya (sekawan syaitan) mentertawainya. Iblis itu berkata: “Kami ingin bertanya kepadamu.” Seorang yang alim itu berkata: “Silakan.” Tanya Iblis: “Apakah Tuhanmu mampu menciptakan dunia di dalam kolong telur?” Seorang alim itu menjawab: “Tentu boleh!” Iblis bertanya: “Bagaimana mungkin?”. Maka berkatalah seorang alim itu:
“Sesungguhnya urusanNya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: “Jadilah!” maka terjadilah ia.” (Yasin: 82). Kemudian berkatalah iblis kepada sekawanan syaitan: “Tahukah kalian yang demikian tadi, tidak mahu melawan (menjerumuskan) dirinya – kepada kesesatan seperti orang ahli ibadah yang jahil tadi - Malahan orang alim ini merosak diriku kerana ilmunya yang banyak.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2011 di pasaran...

No comments: