Monday, August 8, 2011

Dibimbing Lelaki Misteri Ketika Tawaf

LELAKI ini dikenali dengan nama Zulbahri. Dia lahir di Padang, 16 Oktober 1952. Selesai menamatkan pendidikan sekolah menengah, dia berhijrah ke Surabaya dengan hasrat untuk memohon berkhidmat dalam tentera laut. Tapi, saat itu tahun 1971, angkatan laut tidak membuat pengambilan anggota baru. Maka, dia pun pindah haluan ke Yogjakarta untuk melanjut pengajian di Akademi Maritim. Memasuki tahun ke-2 di Akademi Maritim, Zulbahri mendapatkan tugas praktikal, yakni harus mencari kapal laut untuk latihan berlayar atau menjadi nakhoda. Maka dia pun berangkat ke Jakarta. Mungkin dia fikir akan mudah mendapatkannya kerana berada di kota besar. Kenyataannya tidaklah demikian, selama beberapa bulan tak ada satu kapal laut pun yang boleh dia pohon untuk tugas praktikalnya. Agak kecewa atas kegagalannya, akhirnya dia pun berpatah balik ke Yogjakarta dan memilih tidak melanjutkan kuliah. Akhirnya, dia memilih bekerja di Cilegon, Banten, di sebuah perusahaan kontraktor (PT. Saputra). Selama 5 tahun ia bekerja di sana antara tahun 1974-1980. Tidak puas pada satu tempat kerja, dia pun pindah bekerja ke syarikat kilang kain di Bekasi (1980-1982). Ketika bekerja di sinilah, dia sempat dipelawa oleh orang yang menyaranya ketika di Jakarta dulu untuk ke Tanjung Karang, Lampung, untuk menziarahi saudaranya. Ditakdirkan di sinilah dia bertemu calon isteri, Yalis Satri, yang tidak lain merupakan anak dari bapa saudaranya yang lain. Mereka akhirnya berkahwin. Zulbahri lalu membawa isterinya ke Bekasi kerana dia masih terikat kerja di perusahaan tekstil berkenaan. Namun, hanya bertahan setahun kerana isteri sedang dalam kedaan hamil dan keluarga besar di Lampung memintanya untuk pulang kampung. Maka, Zulbahri dan isteri pun pulang kampung dan meniti hidup baru di sana. Kerana belum mempunyai pekerjaan, Zulbahri pun, untuk sementara, membantu pekerjaan mertuanya, yang tidak lain merupakan pengusaha kopi dan cengkeh yang cukup berjaya ketika itu. Namun, di sini pun tidak lama kerana seorang teman kemudian mengajaknya bekerja di Pekerjaan Umum (PU). Di sini pun hanya bertahan 2 tahun. Pada saat yang tepat, LIPI Bandung membuka cawangannya di Lampung. Maka dia pun mendaftar ke sana dan langsung diterima (1984) di bahagian penelitian. Namun, pada tahun 1996 (sekitar 12 tahun kemudian), dia dipindahkan ke bahagian gudang. Tapi, setahun kemudian (1997) dipindahkan lagi ke bahagian pemasaran. Di sinilah keberuntungan memihak padanya. Rupanya, tugasnya di bahagian pemasaran mendatangkan rezeki yang lebih kepadanya. Sehingga dia pun dapat melaksanakan ibadah haji ke Tanah Suci bersama isteri. Kepada Hidayah, dia pun mengisahkan pengalaman kerohaniannya saat berada di Makkah dan Madinah untuk berhaji.

Akibat Gurauan Di Madinah
Pada bulan Februari 2003, Zulbahri mendaftar haji dengan membuat simpanan pendahuluan sebanyak Rp.5 juta (RM1,750). Namun, pada bulan Jun tahun itu juga, biaya haji sebesar Rp.40 juta (RM14,000) (campur isteri) sudah boleh dilunasinya sehingga dia pun langsung mendapatkan giliran berangkat pada tahun 2004. Saat tiba waktunya, dia dan isteri berangkat ke Madinah. Selama di Madinah mereka tinggal di hotel, di mana jarak dari tempat penginapan ini ke Masjid Nabawi ditempuh sejauh 2 km. Meski agak jauh, dia menggunakan jalan kaki untuk sampai ke Masjid Nabawi. Zulbahri bersama 11 orang lainnya dalam satu rombongan. Agar tidak terpisah satu sama lain, mereka pun saling memegang baju belakang teman atau keluarga yang ada di depannya, sehingga mereka berjalan seperti berurutan saat berada di Masjid Nabawi. “Kerana terlalu banyaknya orang, jutaan, jadi takut terpisah,” ujar Zulbahri mengisahkan kelakuannya dan teman-temannya saat itu. Tapi, entahlah, hal apa yang kemudian merasuk ke dalam fikiran Zulbahri. Kerana tiba-tiba saja dari mulutnya keluar kata-kata sindiran kepada salah seorang temannya yang sedang memegang kain bahagian belakang temannya yang ada di depan, “Oh..., takut terpisah ya!” Mungkin kerana bernada gurauan, si teman pun tidak mengambil hati teguran Zulbahri. Dia hanya tersenyum saja. Saat itu memasuki hari kedua berada di Madinah dan sehabis Maghrib. Selesai solat isyak di Masjid Nabawi, Zulbahri pun pulang bersama rombongan. Namun, ‘gurauan’ Zulbahri sebelum isyak rupanya berbuah petaka. Kerana dia bersama isteri dan seorang teman serta isterinya tersesat saat pulang. “Ketika keluar dari pintu 17 Masjid Nabawi, mestinya saya belok ke kiri, eh malah belok kanan pula,” ujarnya.
Isterinya sebenarnya sudah mengingatkan bahawa jalannya salah, tapi Zulbahri tetap merasa yakin bahawa dia telah melakukan hal yang benar. Begitu juga dengan temannya, sebenarnya dia juga merasa jalan pulangnya salah, tapi dia tidak memberitahu kerana difikirnya Zulbahri mungkin sedang mengajaknya jalan-jalan. Setelah berjalan berpuluh-puluh meter, Zulbahri pun menyedari bahawa jalannya salah. Mereka pun akhirnya kembali lewat arah yang sama dan kemudian mengulangi lagi dari awal. Mereka akhirnya dapat juga pulang dan sampai di hotel dengan selamat.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Ogos 2011 di pasaran...

No comments: