Wednesday, June 6, 2012

Hindari Perkara Buruk Ketika Berpuasa

DALAM kita akan menjalani ibadah puasa Ramadan yang tak lama lagi ini, kadang-kadang kita lupa akan sesuatu berhubung dengan ibadah yang kita kerjakan itu. Diantara perkara yang sering kita lupa ialah tentang “lupa” dan juga “tidak makan sahur”. Kadang-kadang ada sebahagian dari kita-kita ini tidak tahu tentang hokum-hakamnya. Tentang “lupa” yang dimaksudkan di atas ialah “lupa niat”.Sebenarnya, ada mazhab yang membolehkan berniat itu setelah terbit fajar. Ada pula yang tidak membolehkan. Ada mazhab lain pula mesti berniat pada setiap malam sepanjang bulan Ramadan itu. Bagaimanapun, cuba kita ikuti beberapa masalah yang dikemukakan, dan kemudian dijawab oleh ulama tersebut. Semuanya ini dinukil dari kitab agama yang didalam mengandungi 1001 satu macam persoalan agama.

BURUK DALAM BERPUASA

Berdusta, menceritakan keburukan orang lain, dan memandang wanita dengan syahwat boleh menggugurkan pahala puasa bila dilakukan di siang hari. Bagaimana jika hal-hal itu dilakukan di malam hari? “Puasa disyariatkan untuk menghindari hal-hal seperti di atas sepanjang siang dan malam hari, bukan hanya di siang hari. Jika berbagai hal di atas tidak dapat dihindari sepanjang siang dan malam, maka tujuan dan nilai puasa tentu saja tidak maksima atau berkurang, walaupun nilai kekurangannya jauh lebih banyak bila pelanggaran itu dilakukan di siang hari daripada di malam hari.” Sebab, yang bersangkutan dinilai telah gagal dalam latihan di siang hari. Jika hal-hal di atas dapat dihindarinya di siang hari tetapi tidak di malam hari, maka dia dinilai telah berhasil dalam latihan, tetapi gagal memeroleh hasil sepenuhnya.

MEMBATALKAN PUASA

Soal:
Bagaimana hukumnya seorang bukan Islam menyebabkan seorang Islam yang berpuasa di hari pertama bulan Ramadan melakukan pekerjan di siang hari sehingga menyebabkan puasanya batal kerana kepanasan dan kecapaian? Kemudian, bagaimana pahala puasa seorang muslimah yang tidak menutup auratnya?
Jawab:
“Orang yang bekerja di siang hari kerana terpaksa sehingga membatalkan puasanya tidaklah berdosa. Namun wajib menggantinya pada hari lain. Tidaklah dibenarkan - dari segi undang-undang dan peraturan serta berdosa dari segi pandangan Islam – siapa saja yang tidak memberi kebebasan, atau membebani seseorang dengan pekerjaan sehingga dia tidak dapat melaksanakan ajaran agama. Membuka aurat tidak membatalkan puasa, tetapi mengurangi ganjaran puasa. Bahkan, dikhuatirkan dia tidak memperolehi sesuatu apa pun, kecuali lapar dan dahaga,”

QADHA’ PUASA DAN FIDYAH
Soal:
Saya adalah seorang ibu suri rumah dan sedang tidak berpuasa Ramadan kerana baru saja melahirkan dua minggu lalu. Apakah saya harus membayar hutang puasa dengan puasa dan membayar fidyah, atau hanya salah satunya saja?
Jawab:
“Masa nifas berlangsung minima sesaat dan biasanya 40 hari. Seorang wanita yang telah berhenti nifasnya dan mampu berpuasa wajib berpuasa. Jika darah masih keluar setelah dua belas hari melahirkan hingga kini, maka anda cukup mengganti puasa di hari lain tanpa membayar fidyah. Akan tetapi, jika anda mengkhuatirkan bayi yang sedang anda susui, maka anda harus mengganti puasa di hari lain dan juga membayar fidyah.”

IKTIKAF
Soal:
Dari buku yang saya baca, saya mengetahui bahawa Iktikaf harus dilakukan di masjid dan dimulai sesudah solat fajar di hari kedua puluh dan berakhir sewaktu solat Aidilfitri. Bagaimana aturan ini diterapkan, mengingat saya harus bekerja? Bolehkah Iktikaf hanya dilakukan pada malam-malam ganjil yang dimulai jam 1.00 dan berakhir saat makan sahur?
Jawab:
“Iktikaf memang harus dilakukan di masjid, tetapi waktunya bebas, bila-bila saja anda inginkan. Nabi s.a.w. tidak pernah meninggalkan Iktikaf selama bulan Ramadan sejak baginda hijrah ke Madinah. Baginda melakukan Iktikaf selama sepuluh hari terakhir bulan Ramadan. Inilah yang dianjurkan dan yang terbaik. Tetapi, menurut pandangan para ulama bermazhab Malik, batas minima waktunya adalah sehari semalam dengan syarat berpuasa. “Sementara itu, para ulama bermazhab Syafi’i membolehkan Iktikaf, walau beberapa saat, asal jangan sekadar seperti saat melakukan thumu’ninah dalam rukuk. Demikian juga lebih kurang pandangan para ulama bermazhab Hambali.”

Selanjutnya dapatkan Hidayah Jun 2012 di pasaran...

No comments: