Wednesday, June 6, 2012

Yang Perlu Diketahui Ketika Berpuasa

UMAT Islam akan mengerjakan satu ibadat yang paling mencabar jika dibandingkan dengan ibadah-ibadah lainnya. Maksud ibadah yang paling mencabar itu ialah “Ibadah Puasa”. Ia merupakan ibadah yang penuh dengan ujian. Apa tidaknya, dalam masa orang bukan Islam makan minum di siang hari, kita diperintahkan untuk tidak makan bermula dari waktu fajar hingga matahari terbenam. Ini adalah syariat. Sebagai umat Islam, kita wajib mematuhi syariat. Mereka yang melanggar syariat, hukumnya berdosa besar. Puasa adalah satu dari rukun Islam yang disyariatkan oleh Allah kepada kita. Sebelum kita pun, umat-umat sebelum kita pun sudah menjalani ibadah puasa. Cuma cara atau pun khafiatnya berlainan dengan apa yang disyaratkan kepada umat Nabi Muhammad s.a.w. Dalam kita menghadapi ibadah puasa ini, kita berdepan dengan beberapa masalah yang berkait dengan puasa itu yang kita tahu, dan ada yang tidak tahu. Saya telah mengutip beberapa bab yang saya rasa sangat releven dengan puasa ini. Bab ini berupa soal jawab yang ada dimusykilkan oleh ramai orang berhubung dengan ibadah ini. Seorang ulama terkenal dari Timur Tengah telah menjawab semua soalan yang dikemukakan. Kitab tersebut yang ditulis dalam bahasa Arab, kemudian atas usaha ulama-ulama kita dari Indonesia telah menterjemahkannya dalam bahasa Melayu. Diantara perkara atau pun masalah-masalah yang ditanyakan ialah berkait  dengan “hukum puasa sunnah dibulan Syaaban”, bermimpi basah ketika berpuasa, berpuasa dalam keadaan hamil, Bilakah waktu untuk berbuka puasa, bolehkah menangis ketika berpuasa. Ada pertanyaan yang memang sering berlaku kepada kita yang sedang berpuasa. Hal itu ialah mengenai sikap kita yang suka marah-marah (panas baran).

PUASA SUNNAH DI BULAN SYAABAN

Soal: Benarkah makruh hukumnya berpuasa sunnah setelah tarikh 15 Syaaban, sekalipun hanya puasa-puasa Isnin-Khamis atau puasa qadha’? Bagaimana halnya walau di akhir Syaaban?
Jawab: “Tidak benar. Rasulullah s.a.w. paling banyak berpuasa di bulan Syaaban. Wajib membayar qadha’ puasa wajib, sebelum masuk bulan Ramadan berikutnya, walau di akhir Syaaban.”

BERMIMPI BASAH
Soal: Sebelum tidur, saya bermimpi basah. Setelah sahur saya mandi bersih. Selesai solat subuh, saya kembali tidur. Tanpa disedari, saya bermimpi basah lagi. Apakah saya boleh melanjutkan puasa saya?
Jawab: “Anda boleh melanjutkan/meneruskan puasa.”

KEADAAN HAMIL
Soal: Saat ini, saya sedang hamil satu bulan. Menurut doktor, saya cukup kuat untuk berpuasa dengan penjagaan khusus. Tetapi bagaimana seandainya saya merasa tidak kuat, kerana kini saya sering pusing/pening dan mual-mual? Bolehkah saya tidak berpuasa dengan membayar fidyah? Atau haruskah saya membayar fidyah dan mengganti puasa sekaligus?
Jawab: Sebaiknya anda cuba berpuasa dengan mengikuti saranan doktor. Sebab, siapa tahu nafsu dan syaitan melemahkan semangat anda. Jika ternyata anda memang tidak mampu, maka anda boleh tidak berpuasa dan menggantinya di hari lain tanpa harus membayar fidyah - menurut semua mazhab-kerana yang anda khuatirkan adalah diri anda sendiri. Jika yang anda khuatirkan adalah janin yang anda kandung saja, maka anda harus mengganti puasa yang anda tinggalkan dan membayar fidyah berupa memberi makan seorang miskin sebanyak hari anda tidak berpuasa. Yang demikian ini adalah pandangan mazhab Syafi’i dan Hambali.

WAKTU BERBUKA
Soal: Ada dua pertanyaan yang ingin saya sampaikan. Pertama, dalam al-Quran dinyatakan:...kemudian sempurnakan puasa itu hingga malam hari,..(QS. al-Baqarah: 187). Apakah berbuka puasa itu sampai datangnya malam (gelap)? Sejauh pengetahuan saya, ada hadis yang menyatakan bahawa berbuka puasa hendaklah disegerakan bila sudah tiba waktunya, yakni maghrib. Pendapat mana yang harus diikuti?
Kedua, saya adalah seorang pegawai ‘Aircrew’. Saya bekerja di luar negeri dengan mengikuti pesawat. Saya menghadapi kesulitan sewaktu akan berbuka. Jika saya terbang dari Jakarta menuju Abu Dhabi pada kira-kira pukul 5.30,  maka sekitar 45 minit lagi saya akan boleh berbuka puasa. Namun, kerana sepanjang perjalanan saya masih melihat matahari, saya pun mempertahankan puasa saya dan menunggu hingga saya yakin bahawa matahari sudah terbenam, maka boleh tiga atau empat jam lagi saya baru berbuka puasa. Jika saya mengikuti waktu Jakarta, maka saya  hanya menunggu 45 minit untuk berbuka puasa, padahal ketika itu matahari belum terbenam (bagi saya yang ada di pesawat).
Jawab: Ikutilah keduanya, yakni al-Quran dan Hadis Nabi. Yang dimaksudkan dengan malam dalam ayat di atas adalah saat matahari terbenam dan gelap mulai menyelubungi angkasa. Saat itu adalah saat Maghrib. Bukankah kegelapan malam tiba di waktu Maghrib? Jadi, hadis itu menjelaskan maksud kata “malam”.
Dalam keadaan seseorang berada di sesuatu tempat yang tidak normal  atau dalam perjalanan panjang yang nenimbulkan kesulitan baginya, maka waktu puasanya diukur dengan waktu puasa daerah normal yang terdekat dengannya atau diukur dengan panjangnya waktu puasa di Makkah atau Madinah.
Demikian fatwa Mufti Mesir, Jadd Al-Haqq. Untuk kes anda, kerana jumlah jam puasa anda akan sangat panjang sehingga menyulitkan anda, maka dalam perjalanan pesawat, melainkan dengan memperkirakan jam puasa anda di Jakarta. Tentu saja, ini tidak berlaku, misalnya, jika anda terbang dari Jakarta menuju Medan atau Ujungpadang. Sebab, jam puasa anda yang bertambah itu masih dalam batas normal dan tidak menyulitkan.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Jun 2012 di pasaran...

No comments: