Wednesday, June 6, 2012

Muhammad Ibnu Fadhil: Mengkaji Injil Dan Al-Quran

PAGI itu cuaca tampak cerah. Serang, sebuah kota kecil di bahagian Barat pulau Jawa, seperti biasa telah disibukkan dengan aktiviti warganya. Tak terkecuali dengan keadaan kampus Universiti Sultan Ageng Tirtayasa (Untirta) di kota tersebut. Pagi itu, mahasiswa berdatangan untuk menimba ilmu. Tapi, pagi itu pula, ada yang bedanya dengan kampus tersebut. Sebuah kain rentang terpampang di depan kampus: “Selamat Datang Muhammad Ibnu Fadhil (Aby Yatim): Mengapa Saya Memilih Islam. Bedah Injil dan al-Quran.”
Rupanya pagi itu, tepatnya di Masjid Syeikh Nawawi al-Bantani, yang terletak di dalam kampus itu sedang diadakan pengajian dalam rangka memperingati Maulid Nabi Muhammad s.a.w. Kali ini, acaranya sedikit berbeda. Kerana penceramah secara khusus akan memperbincangkan perbandingan dua kitab suci agama yang berbeda, yakni al-Quran dan Injil. Dan, penceramah tersebut tak lain adalah seorang saudara baru (mualaf).

Islam dan Kekerasan

Aby Yatim, begitulah ianya dikenali, adalah seorang mualaf yang lahir dari keluarga bukan Islam. Dia telah menghabiskan waktu selama dua tahun enam bulan untuk mengkaji kebenaran Islam. Tidak mudah baginya untuk menjadi seorang muslim. Sebab, sebelum menjadi seorang muslim, dia adalah seorang aktivis gereja (pengamal kitab injil).  “Saya melakukan kajian banding antara kitab Injil Kristian Protestan yang selama ini saya anggap sebagai sebuah kebenaran dan dapat menyelamatkan kehidupan manusia,” jelasnya. Tapi, lanjutnya, dia mulai meragukan kitab Injil manakala dia mencuba membandingkannya dengan al-Quran.
“Ketika saya masih menjadi penganut agama terdahulu, saya bertugas ‘memurtadkan’ umat Islam yang kurang faham dan mengerti tentang Islam. Para senior saya ketika masih memeluk agama terdahulu melakukan sebuah kajian Islam (Islamologi). Islamologi dalam lingkungan misionaris dijadikan alat untuk mempengaruhi umat Islam yang kurang memiliki pengetahuan dan kefahaman mendalam,” tutur ayah kepada dua orang anak ini. Mereka, lanjut Aby Yatim, menyebutkan satu penggalan ayat dalam al-Quran yang bermaksud:, “Jika engkau ingin membalas, maka balaslah dengan kejam.” Ayat ini dijadikan dasar untuk menghentam Islam. Menurut mereka, Islam mengajarkan kekerasan dan permusuhan. “Timbul pertanyaan dari saya, benarkan sebuah agama mengajarkan hal demikian? Tentu saja apa yang dikatakan senior saya itu tidak mentah-mentah saya terima. Ibarat memakan buah rambutan, saya pun perlu mengupas terlebih dulu sebelum memakan dan menelannya. Saya pun melakukan pengkajian sendiri dengan mengacu pada rujukan-rujukan yang dimiliki umat Islam untuk menemukan sebuah kebenaran bahawa apakah benar Islam mencintai permusuhan,” jelasnya, penuh serius. Setelah dia kaji, Islam ternyata tidaklah demikian. Saat itu Aby Yatim menemukan sebuah hadis Nabi s.a.w. yang berbunyi: “Tidak sempurna iman seseorang hingga ia mencintai seseorang seperti dia mencintai dirinya sendiri.” Ini bukti bahawa Islam ternyata agama yang sangat mencintai damai dan perdamaian. Islam bukanlah agama kekerasan. Sejak itulah dia membantah bahawa Islam itu agama kekerasan. Lebih lanjut dia menjelaskan bahawa dalam kitab Injil mulai dari Kitab Kejadian hingga Wahyu, ternyata Jesus tidak pernah mengatakan bahawa dirinya adalah Tuhan. Itulah sebabnya saya berkeyakinan bahawa Jesus bukanlah Tuhan. Ini berbeda dengan al-Quran. Dalam kitab suci umat Islam, Allah secara tegas menyatakan bahawa Dia-lah Tuhan. Allah berfirman: “Allah menjelaskan bahawa tiada Tuhan selain Dia. Demikian pun malaikat dan orang-orang berilmu; bahawa Dia berdiri dengan keadilan. Tidak ada Tuhan selain Dia yang Maha Perkasa lagi Bijaksana.” (QS. Ali Imran: 18) Aby Yatim juga menegaskan bahawa dia berkeyakinan hanya dalam Islam adanya keselamatan. Sementara dalam agama Kristian, baik Katolik mahupun Protestan, tidak ada keselamatan. “Saya telah buktikan ketika membuka Injil dalam Kitab Wahyu (penutup) Pasal 22 ayat 18 dan 19. Pada ayat 18 berbunyi: “Aku bersaksi kepada setiap orang yang mendengar perkataan-perkataan dari Kitab ini jika seorang menambahkan sesuatu kepada setiap perkataan-perkataan ini maka Allah akan menambahkan kepadanya malapetaka-malapetaka yang tertulis di dalam Kitab ini,” tegasnya, memetik dari Kitab Injil. Abi yatim melanjutkan bahawa pada ayat 19 berbunyi: “Dan jika seorang mengurangkan sesuatu dari perkataan-perkataan dari Kitab ini maka akan mengambil bahagianNya dari pohon kehidupan dan dari Kota Kudus seperti yang tertulis di dalam kitab ini.” Kalau kita menilik ayat 18, tegasnya, maka yang menambahkan surah dia mengikrarkan diri masuk Islam. “Sebelumnya saya melakukan dialog dengan KH. Tb. Fadhol Adhim Khatib dari jam 8.00 hingga 12.00. Sejak itulah saya kemudian diberi nama Islam oleh beliau,” ungkap lelaki yang kini menumpukan aktivitinya sebagai penceramah di beberapa tempat ini. “Setelah saya resmi menjadi seorang muslim,” kata dia, “Isteri saya masih memeluk agama terdahulu. Saya lalu memberi kata dua kepada dia untuk memilih. Apakah dia mahu ikut dengan saya atau tetap dengan keyakinan yang lama. Saya katakan bahawa selama saya melakukan kajian perbandingan dua kitab suci antara Injil dan al-Quran, ternyata kebenaran ditemukan dalam al-Quran. Saya lalu beri waktu kepada dia selama tiga bulan untuk berfikir,” jelasnya. “Kalau dia mahu tetap dengan saya, maka dia harus datang dan menemui saya di Serang, Banten. Kalau selama itu dia tidak datang ke Serang, Banten, maka itu ertinya dia masih tetap memilih agama yang lama, dan itu bermakna dia bukan isteri saya lagi,” katanya.


Selanjutnya dapatkan Hidayah Jun 2012 di pasaran...

No comments: