Wednesday, June 6, 2012

Mengapa Bani Israil Dikutuk Oleh Allah s.w.t.?

Surah Al-Isra’ diberikan nama AL-ISRA’ kerana dimulai dengan keterangan tentang Isra’ Nabi Muhammad s.a.w. dan mengandungi hal-hal yang erat hubungannya dengan peristiwa-peristiwa itu, hal-hal penting yang diperlihatkan oleh ALLAH kepada Rasulullah s.a.w., di antaranya:

1. Tentang MASJID-MASJID PALING UTAMA, iaitu:
a. Masjidil Haram, masjid yang melingkari Kaabah, bangunan paling penting di alam dunia ini, dibangun oleh Nabi Ibrahim a.s. yang kemudian menjadi “KIBLAT” tempat kaum muslimin mengadapkan diri pada waktu solat, menjadi tempat bertawaf bagi para jemaah haji dari seluruh penjuru  dunia. Tempat yang  selamanya “penting” bagi dunia. Bahkan pada zaman jahiliah pun dihormati dan dianggap penting. Tak ada bangunan di dunia ini yang demikian besar peranannya seperti Kaabah dengan Masjidil Haram-nya. Ratusan juta manusia, lima kali setiap hari menghadapnya, jutaan manusia tiap tahun mengunjunginya. Menarik dan mempersatukan sekian ratus juta manusia, tidak hanya secara sekali-sekala, tetapi terus menerus sepanjang zaman.
b. Masjidil Aqsha di Palestin yang dibangun pada zaman Nabi Sulaiman a.s. yang menjadi “terminal transit” antara Israk dengan Mikraj, antara alam dunia dengan alam langit. Di sekitar tempat itu, tidak terhitung jumlahnya para nabi/rasul diangkat oleh Allah s.w.t. di sekitarnya, menjadi tempat “tumpuan kepentingan” sepanjang sejarah. Tidak pernah sepi dari peristiwa penting sepanjang zaman, terus bergolak. Timur Tengah selalu menjadi pelaku sejarah!
c. Masjid Nabawi di Madinah, meskipun pada zaman Israq Mikraj belum dibina, tetapi sudah dibayangkan akan menjadi pentingnya kota Madinah dengan persinggahan yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. di Yatrib (yang kemudian, dua tahun lagi menjadi Madinah Munawwarah = Kota Gemilang)
Masjid, dalam Agama Islam bukanlah hanya sekadar tempat solat tetapi melambangkan keseluruhan agama Islam. Lambang pasang surutnya agama Islam, lambang kewibawaan Islam. Masjid adalah jantung kehidupan Islam!
2. Tentang  Alam Arwah (Roh), yang selalu menjadi titik penyelidikan, tetapi tidak pernah mencapai sasaran yang sebenarnya. Apakah roh itu “nyawa” yang menjadikan “jasad” menjadi hidup? Apakah roh itu “jiwa” dengan segala kecenderungan sebagaimana dapat dipelajari dengan ilmu jiwa (psychology)? Apakah roh itu “psycho”? Apakah roh itu “sel-sel otak” yang berproses?? Wallaahualam! Allah s.w.t. berfirman: Mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah” “Roh adalah termasuk urusan Tuhanku (sendiri). Dan kamu sekalian tidak di beri ilmu pengetahuan, kecuali sedikit, (Al-Isra’ ayat: 85) Dalam Israk Mikraj, Rasulullah s.a.w. telah masuk ke alam arwah itu, baginda bertemu dengan arwah para nabi/rasul, bahkan baginda dipersilakan menjadi imam solat, sedangkan makmumnya ialah para  (arwah) nabi/Rasul.
3. Tentang manusia, bahkan manusia ini menjadi “objek utama” dari teropong Israk Mikraj ini, kerana peranannya yang besar di antara makhluk-makhluk lainnya. manusia memikul “taklif”, memikul beban kewajipan, dengan mendapat hak balasan pahala dan mendapat ancaman balasan seksa. Bukan hanya beban mengatur diri sendiri, tetapi mengatur sesama manusia (masyarakat) dengan lingkungannya (alam), sebagai khalifah.
4. Tentang solat, yang menjadi “inti” dari Israq Mikraj ini solat, adalah langkah pertama dan terutama di dalam pembinaan manusia seutuhnya. Ayat 78 dan 79 dari Surah Al-Isra’ menyebutkannya: Dirikanlah olehmu solat kerana (pada waktu) matahari condong ke barat sampai menghadapi kegelapan malam (Zuhur, Asar, Maghrib dan Isya) dan Quran fajar (solat subuh), kerana solat subuh itu disaksikan (oleh malaikat malam dan malaikat siang). Di tengah malam, lakukanlah solat Tahajjud padanya sebagai tambahan kebajikan bagimu dari yang diwajibkan (minimum harus dilakukan), semoga Tuhanmu menempatkan kamu pada kedudukan terpuji. Solat lima waktu ,adalah kewajipan minimum yang terus menerus tak terputus, tidak ada hari cuti tidak ada kelonggaran untuk meninggalkan selama orang masih belum “ditinggalkan” oleh kesedaran akal. Kalau ada kesulitan melakukannya secara normal, maka ada keringanan melakukannya secara darurat. Diberi nama surah Bani Israil kerana berisi banyak sekali hal-hal mengenai Bani Israil, salah satu kaum di antara bangsa-bangsa di dunia ini, keturunan dari salah seorang putera Nabi Nuh a.s, (Sam), melalui Nabi Ibrahim, Nabi Ishak, Nabi Ya’qub dan seterusnya. Yang melalui Nabi Ismail a.s. seterusnya menurunkan Kaum Quraisy, Bani Hasyim, Nabi Muhammad s.a.w. dan seterusnya. Mereka umumnya “memisahkan diri” menjadi Bani Israil, mula dari salah seorang putera Nabi Ya’qub a.s. Pada mulanya mereka, Bani Israil ini mendapat kedudukan istimewa dari Allah s.w.t. sebagaimana firman Allah pada ayat 47 Surah al-Baqarah: Wahai Bani Israil! Ingatlah kamu sekalian atas nikmat-Ku yang Aku telah kurniakan atasmu sekalian dan Aku melebihkan kamu sekalian (nenek moyangmu) atas manusia sealam (pada zamannya). Tetapi, kerana kesalahan-kesalahan yang mereka lakukan, maka generasi-generasi akhir dari mereka, menjadi manusia paling dikutuk oleh Allah. Ayat tersebut di atas (dan ayat-ayat lain seperti itu) pada hakikatnya mengandungi “umpatan” Allah kerana (generasi akhir) sudah melupakan nikmat Allah itu.

Selanjutnya dapatkan Hidayah Jun 2012 di pasaran...

No comments: